Verlagen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
ik schreef al eens eerder--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb mijn 4tje (uit 1984) voor en acher verlaagd gehad maar dit weer hersteld omdat dan alle fijne rijeigenschappen van de r4 ver te zoeken zijn.Ik heb hem dus weer verhoogd en dat gaat als volgt.(zonder het speciale gereedschap)je moet 1 stang per keer verdraaien.
Wat had ik nodig:een brug om de auto omhoog te zetten en de wielen vrij te laten hangen-een zware pompentang (van ongeveer 60 cm of langer)-1 spansingeltje met zo'n krikje en 1 zonde krikje met zo'n vergrendeling(geen gamma spul)-het gebruikelijke gereedschap.
begin bv bij rechts.
als eerste moet je dat kapje onder de auto los maken (sleuteltje 10) en dan zie je de bevestiging van de stang aan de auto.
daarna kun je onder de stoel 3 bouten los draaien 1 m8 en 2 m10.
eerst de m10 en daarna de onderste m8.
Bij het losdraaien van de m8 schiet de stang los (niet schrikken).
nu is de stang los je kunt nu het blok dat aan de stang zit een tandje verzetten.
nu moet je een spansingel om de torsiestang doen en dan door de bijrijdersdeur naar binnen en onder de stoel door en weer terug en dan aan elkaar. Hierdoor krijg je vlak bij de bevesteging van de stang een draaipunt om de stang te verdraaien.
nu zet je die pomptang op de torsiestang(met het einde naar rechts wijzend want je moet nogal een grote slag kunnen maken.het 2de singeltje zonder krikje monteer je om het eind van de tang en aan de linkse torsie stang nu kun je aan de tang gaan trekken en en het spansingeltje aantrekken.
nu moet je een lamp onder de auto zetten en kun je vanuit de auto zien of het m8 gat op zijn plek zit (let op dit gaat gekontroleerd maar zwaar).Als de m8 bout zit kun je verder trekken en de 2 m10 bouten monteren.
kapje er weer op en dat is een kant.
de andere kant werkt het zelfde.
nu is de auto +- 6-10 centimeter verhoogd.
sucses
Ik heb mijn 4tje (uit 1984) voor en acher verlaagd gehad maar dit weer hersteld omdat dan alle fijne rijeigenschappen van de r4 ver te zoeken zijn.Ik heb hem dus weer verhoogd en dat gaat als volgt.(zonder het speciale gereedschap)je moet 1 stang per keer verdraaien.
Wat had ik nodig:een brug om de auto omhoog te zetten en de wielen vrij te laten hangen-een zware pompentang (van ongeveer 60 cm of langer)-1 spansingeltje met zo'n krikje en 1 zonde krikje met zo'n vergrendeling(geen gamma spul)-het gebruikelijke gereedschap.
begin bv bij rechts.
als eerste moet je dat kapje onder de auto los maken (sleuteltje 10) en dan zie je de bevestiging van de stang aan de auto.
daarna kun je onder de stoel 3 bouten los draaien 1 m8 en 2 m10.
eerst de m10 en daarna de onderste m8.
Bij het losdraaien van de m8 schiet de stang los (niet schrikken).
nu is de stang los je kunt nu het blok dat aan de stang zit een tandje verzetten.
nu moet je een spansingel om de torsiestang doen en dan door de bijrijdersdeur naar binnen en onder de stoel door en weer terug en dan aan elkaar. Hierdoor krijg je vlak bij de bevesteging van de stang een draaipunt om de stang te verdraaien.
nu zet je die pomptang op de torsiestang(met het einde naar rechts wijzend want je moet nogal een grote slag kunnen maken.het 2de singeltje zonder krikje monteer je om het eind van de tang en aan de linkse torsie stang nu kun je aan de tang gaan trekken en en het spansingeltje aantrekken.
nu moet je een lamp onder de auto zetten en kun je vanuit de auto zien of het m8 gat op zijn plek zit (let op dit gaat gekontroleerd maar zwaar).Als de m8 bout zit kun je verder trekken en de 2 m10 bouten monteren.
kapje er weer op en dat is een kant.
de andere kant werkt het zelfde.
nu is de auto +- 6-10 centimeter verhoogd.
sucses
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Kan dat zwabberen ook aan de banden liggen? Ik had er eerst gewone straatbanden op liggen (155-70)(R5A velgen). Boven de 80 km/h werd ie echt gevaarlijk. toen heb ik er 145ers opgelegd van het type winterband (sneeuwband, erg grof profiel)(op dezelfde velgen) en toen kon ik weer gewoon 120 rijden. (harder kennie nie)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Ik heb mijn viertje (F6) aan de voorkant aardig verlaagd, terwijl de achterkant nog origineel hoog is. Hij stuurt hardstikke strak (200 met 1 vinger aan 't stuur ), maar dat deed ie eigenlijk ook al voor 't verlagen.
Wat erg helpt voor een strak stuurgedrag zijn de banden. 't mag best wat breder dan standaard, en een sportief bandje van een gerenomeerd merk helpt echt! Ook voldoende prik in de banden (2bar and up, oid) is een pre.
Stabilisatorstangen kunnen het weggedrag inderdaad positief beinvloeden, maar zijn absoluut niet nodig om jouw gezwabber te voorkomen.
Ik vermoed toch dat je of ergens speling hebt op een kogel of lager oid, banden hebt die het niet kunnen, of je wielstanden niet kloppen.
Ik zou dus eerst je probleem opzoeken, alvorens te gaan verlagen. Als je toch gaat verlagen, haal dan eerst de voortrein los (dempers, stabi, reactiestang), zodat de staven niet meer onder voorspanning staan. Je voorkomt dan eerdergenoemde schrikbarende klap (en daarmee beschadiging van de draad, en een gevecht om 't weer vast te krijgen) als je de bouten onder je voorstoel los maakt.
Wat erg helpt voor een strak stuurgedrag zijn de banden. 't mag best wat breder dan standaard, en een sportief bandje van een gerenomeerd merk helpt echt! Ook voldoende prik in de banden (2bar and up, oid) is een pre.
Stabilisatorstangen kunnen het weggedrag inderdaad positief beinvloeden, maar zijn absoluut niet nodig om jouw gezwabber te voorkomen.
Ik vermoed toch dat je of ergens speling hebt op een kogel of lager oid, banden hebt die het niet kunnen, of je wielstanden niet kloppen.
Ik zou dus eerst je probleem opzoeken, alvorens te gaan verlagen. Als je toch gaat verlagen, haal dan eerst de voortrein los (dempers, stabi, reactiestang), zodat de staven niet meer onder voorspanning staan. Je voorkomt dan eerdergenoemde schrikbarende klap (en daarmee beschadiging van de draad, en een gevecht om 't weer vast te krijgen) als je de bouten onder je voorstoel los maakt.