APK

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

APK

Bericht: # 139746Bericht bertjan »

Dag allemaal,

Ik woon in amsterdam en mijn R4 moet een nieuwe APK (vervalt volgende maand). Nou is dit mijn eerste auto en mijn eerste APK ervaring. Kan ik wat tips krijgen waarop ik moet letten, wat kan ik zelf doen en controleren? En weet iemand een plekje in amsterdam of omgeving waar de kans groot is dat ik snel en makkelijk APK heb?

Ik hoor het graag..

Bert jan
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: APK

Bericht: # 139749Bericht Le Car »

Garage Langsom, Langsom 38.
Ga ik altijd heen voor apk of anders riband in de helicopterstraat.

Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: APK

Bericht: # 139752Bericht Bertje »

Wat betreft tips: tsja, alles moet gewoon goed werken, je moet met het volste vertrouwen in je wagentje kunnen stappen om in 1 ruk naar Zuid-Frankrijk te rijden. Zelf check ik altijd vooral of er werk aan het chassis is en hoe de banden zijn; als er dingen mis zijn met verlichting, stuurinrichting, remmen, motor, koppeling... dan had je dat eigenlijk tijdens gewone ritten al moeten opvallen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: APK

Bericht: # 139759Bericht Rutger-peer »

Je kunt vantevoren je wiellagers wel even op speling checken, kijken of je reactiestangrubbers goed zijn, of er geen roest op je remleidingen zitten, of je remschijven meer dan 9 mm dik zijn, of je fuseekogels, stuurkogels en stuurhuis geen ruimte hebben. Verder, kijk even of al je verlichting naar behoren werkt, of de bladen van je ruitenwisser niet ingescheurd zijn (aan de uiteinden van het rubber) en of er zich verder ongerechtigheden voordoen. Natuurlijk moet je chassis in goede staat zijn, kijk of ergens roestgaten zitten (onderzijde van die twee chassisbalken die onder je motor langs lopen en de bevestigpunten van je achteras, dus de achterbalken en je swingarmbevestigingen).

Maar goed, dan moet je daar natuurlijk wel genoeg kijk op hebben. Als je dit niet allemaal zelf kunt, dan kun je m beter wat eerder laten keuren, zodat als ie afgekeurd wordt, je m met de afkeurlijst erbij kunt laten repareren bij een R4 monteur, vóór je de weg niet meer op mag. Anders moet je m eerst laten schorsen en m met een autoambulance naar een kenner brengen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Zaza r4
Berichten: 41
Lid geworden op: za jun 30, 2012 7:26 pm

Re: APK

Bericht: # 139763Bericht Zaza r4 »

Voor APK, Renault specialist Frank Mol in Zaandam
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: APK

Bericht: # 139774Bericht Tweety »

Tja... nou als die achteras een beetje goed zit.... je chassis was vrij aardig (eigenlijk bijna vlekkeloos op de bekende plekken..) je moet wat doen aan de twee verschillende achterbanden, als je een keertje sávonds komt kunnen we ff kijken of je koplampen ongeveer goed staan, de CO zal gemeten worden, maar desnoods kan je zelf ter plekke de mengselschroef wat in draaien.. ontsteking staat goed en de puntjes zijn nieuw zat, uitlaat moet niet lekken ! kan je checken door met draaiende motor je hand op de uitlaat te houden (als ie ergens sist is ie daar lek. ) wat de remmen betreft zal je evt. over de testbank moeten, en ook moet je handrem het echt aan beide zijden ongeveer even goed doen. dan zijn er de kleine dingen zoals blower, ruitensproeier en wissers en de gordels daar zou ik wel ff naar kijken (als je ze gebruikt slijten ze wel..)
dingen als fusee kogels en wielagers moeten ook top zijn, maar om dat hier uit te leggen ..(hangt ook een beetje van de keurmeester af..) en het chassisnr. moet goed leesbaar zijn ! stofhoezen mogen niet gescheurd zijn, koeieogen in redelijke staat etc.
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: APK

Bericht: # 139779Bericht plakjes »

Tweety schreef:je moet wat doen aan de twee verschillende achterbanden
Op mijn toyota starlet zitten al jaren verschillende achterbanden, en dat wordt gewoon goedgekeurd.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: APK

Bericht: # 139839Bericht Tweety »

plakjes schreef:
Tweety schreef:je moet wat doen aan de twee verschillende achterbanden
Op mijn toyota starlet zitten al jaren verschillende achterbanden, en dat wordt gewoon goedgekeurd.
Bij mij ook, sterker nog ik heb vier verschillende banden.. anders zou het een 1 wieler zijn, maar ik heb begrepen dat het profiel links en rechts hetzelfde moet zijn, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: APK

Bericht: # 139852Bericht plakjes »

Ik meen dat de keurmeester de vorige keer zei dat de banden achter verschillend mogen zijn(profiel, merk)
Maar dat ze voor wel hetzelfde moeten zijn.

Maar mischien is het bij achterwielaandrijving weer anders.
deutz
Berichten: 1776
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: APK

Bericht: # 139854Bericht deutz »

De profielen mogen allemaal verschillend zijn, maar wel met de zelfde structuur, nl diagonaal of radiaal!
Radiaal komt bijna niet meer voor, al zeker helemaal niet op de R4!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: APK

Bericht: # 139856Bericht Rudi »

Bert Jan, laat je wagen in ieder geval zsm keuren, ander krijg je net als ik een ongekeurde wagen op een moment dat het eigenlijk niet uitkomt.
Indien het een afkeur betreft, heb je nog even voor reparaties.


Over de banden, de bandenmaat moet identiek zijn links/rechts en profiel moet ongeveer idem zijn.
Dat laatste zal geen afkeur zijn.

Succes, ik verneem graag je ervaringen.

Rudi.
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: APK

Bericht: # 139886Bericht bertjan »

Ok iedereen bedankt.

Wat ik in elk geval ga doen is zorgen dat mijn uitlaad (die is nieuw) dichtgesmeerd wordt op de naden. gordels checken. En ik zal hem moeten laten uitlijnen, waarschijnlijk bij Riband, waar ze ook APK doen. Daarna zo snel mogelijk laten keuren.

Ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt alvast. bertjan
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: APK

Bericht: # 139940Bericht bertjan »

Nog een vraagje..

Ik mis twee zekeringen waardoor o.a mijn mistlamp niet werkt. Hoe kom ik aan die oude zekeringen?

Gr. bertjan
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: APK

Bericht: # 139941Bericht harbourseal »

Voor de stiftzekeringetjes die je in de zekeringkast hebt zitten kun je gewoon nog terecht bij Brezan.

Ze hebben verzameldoosjes met alle amperages.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: APK

Bericht: # 139946Bericht Tweety »

Ook bij de praxis geloof ik... mistlamp is wel verplicht voor na ?? 79 geloof ik..
Plaats reactie