APK
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
APK
Dag allemaal,
Ik woon in amsterdam en mijn R4 moet een nieuwe APK (vervalt volgende maand). Nou is dit mijn eerste auto en mijn eerste APK ervaring. Kan ik wat tips krijgen waarop ik moet letten, wat kan ik zelf doen en controleren? En weet iemand een plekje in amsterdam of omgeving waar de kans groot is dat ik snel en makkelijk APK heb?
Ik hoor het graag..
Bert jan
Ik woon in amsterdam en mijn R4 moet een nieuwe APK (vervalt volgende maand). Nou is dit mijn eerste auto en mijn eerste APK ervaring. Kan ik wat tips krijgen waarop ik moet letten, wat kan ik zelf doen en controleren? En weet iemand een plekje in amsterdam of omgeving waar de kans groot is dat ik snel en makkelijk APK heb?
Ik hoor het graag..
Bert jan
Re: APK
Garage Langsom, Langsom 38.
Ga ik altijd heen voor apk of anders riband in de helicopterstraat.
Michiel
Ga ik altijd heen voor apk of anders riband in de helicopterstraat.
Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Re: APK
Wat betreft tips: tsja, alles moet gewoon goed werken, je moet met het volste vertrouwen in je wagentje kunnen stappen om in 1 ruk naar Zuid-Frankrijk te rijden. Zelf check ik altijd vooral of er werk aan het chassis is en hoe de banden zijn; als er dingen mis zijn met verlichting, stuurinrichting, remmen, motor, koppeling... dan had je dat eigenlijk tijdens gewone ritten al moeten opvallen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: APK
Je kunt vantevoren je wiellagers wel even op speling checken, kijken of je reactiestangrubbers goed zijn, of er geen roest op je remleidingen zitten, of je remschijven meer dan 9 mm dik zijn, of je fuseekogels, stuurkogels en stuurhuis geen ruimte hebben. Verder, kijk even of al je verlichting naar behoren werkt, of de bladen van je ruitenwisser niet ingescheurd zijn (aan de uiteinden van het rubber) en of er zich verder ongerechtigheden voordoen. Natuurlijk moet je chassis in goede staat zijn, kijk of ergens roestgaten zitten (onderzijde van die twee chassisbalken die onder je motor langs lopen en de bevestigpunten van je achteras, dus de achterbalken en je swingarmbevestigingen).
Maar goed, dan moet je daar natuurlijk wel genoeg kijk op hebben. Als je dit niet allemaal zelf kunt, dan kun je m beter wat eerder laten keuren, zodat als ie afgekeurd wordt, je m met de afkeurlijst erbij kunt laten repareren bij een R4 monteur, vóór je de weg niet meer op mag. Anders moet je m eerst laten schorsen en m met een autoambulance naar een kenner brengen.
Maar goed, dan moet je daar natuurlijk wel genoeg kijk op hebben. Als je dit niet allemaal zelf kunt, dan kun je m beter wat eerder laten keuren, zodat als ie afgekeurd wordt, je m met de afkeurlijst erbij kunt laten repareren bij een R4 monteur, vóór je de weg niet meer op mag. Anders moet je m eerst laten schorsen en m met een autoambulance naar een kenner brengen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: APK
Tja... nou als die achteras een beetje goed zit.... je chassis was vrij aardig (eigenlijk bijna vlekkeloos op de bekende plekken..) je moet wat doen aan de twee verschillende achterbanden, als je een keertje sávonds komt kunnen we ff kijken of je koplampen ongeveer goed staan, de CO zal gemeten worden, maar desnoods kan je zelf ter plekke de mengselschroef wat in draaien.. ontsteking staat goed en de puntjes zijn nieuw zat, uitlaat moet niet lekken ! kan je checken door met draaiende motor je hand op de uitlaat te houden (als ie ergens sist is ie daar lek. ) wat de remmen betreft zal je evt. over de testbank moeten, en ook moet je handrem het echt aan beide zijden ongeveer even goed doen. dan zijn er de kleine dingen zoals blower, ruitensproeier en wissers en de gordels daar zou ik wel ff naar kijken (als je ze gebruikt slijten ze wel..)
dingen als fusee kogels en wielagers moeten ook top zijn, maar om dat hier uit te leggen ..(hangt ook een beetje van de keurmeester af..) en het chassisnr. moet goed leesbaar zijn ! stofhoezen mogen niet gescheurd zijn, koeieogen in redelijke staat etc.
dingen als fusee kogels en wielagers moeten ook top zijn, maar om dat hier uit te leggen ..(hangt ook een beetje van de keurmeester af..) en het chassisnr. moet goed leesbaar zijn ! stofhoezen mogen niet gescheurd zijn, koeieogen in redelijke staat etc.
Re: APK
Bij mij ook, sterker nog ik heb vier verschillende banden.. anders zou het een 1 wieler zijn, maar ik heb begrepen dat het profiel links en rechts hetzelfde moet zijn, maar ik kan me vergissen natuurlijk.plakjes schreef:Op mijn toyota starlet zitten al jaren verschillende achterbanden, en dat wordt gewoon goedgekeurd.Tweety schreef:je moet wat doen aan de twee verschillende achterbanden
Re: APK
De profielen mogen allemaal verschillend zijn, maar wel met de zelfde structuur, nl diagonaal of radiaal!
Radiaal komt bijna niet meer voor, al zeker helemaal niet op de R4!
gr.Jan.
Radiaal komt bijna niet meer voor, al zeker helemaal niet op de R4!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: APK
Bert Jan, laat je wagen in ieder geval zsm keuren, ander krijg je net als ik een ongekeurde wagen op een moment dat het eigenlijk niet uitkomt.
Indien het een afkeur betreft, heb je nog even voor reparaties.
Over de banden, de bandenmaat moet identiek zijn links/rechts en profiel moet ongeveer idem zijn.
Dat laatste zal geen afkeur zijn.
Succes, ik verneem graag je ervaringen.
Rudi.
Indien het een afkeur betreft, heb je nog even voor reparaties.
Over de banden, de bandenmaat moet identiek zijn links/rechts en profiel moet ongeveer idem zijn.
Dat laatste zal geen afkeur zijn.
Succes, ik verneem graag je ervaringen.
Rudi.
Re: APK
Ok iedereen bedankt.
Wat ik in elk geval ga doen is zorgen dat mijn uitlaad (die is nieuw) dichtgesmeerd wordt op de naden. gordels checken. En ik zal hem moeten laten uitlijnen, waarschijnlijk bij Riband, waar ze ook APK doen. Daarna zo snel mogelijk laten keuren.
Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt alvast. bertjan
Wat ik in elk geval ga doen is zorgen dat mijn uitlaad (die is nieuw) dichtgesmeerd wordt op de naden. gordels checken. En ik zal hem moeten laten uitlijnen, waarschijnlijk bij Riband, waar ze ook APK doen. Daarna zo snel mogelijk laten keuren.
Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt alvast. bertjan
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: APK
Voor de stiftzekeringetjes die je in de zekeringkast hebt zitten kun je gewoon nog terecht bij Brezan.
Ze hebben verzameldoosjes met alle amperages.
Ze hebben verzameldoosjes met alle amperages.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw