monteur gezocht DTN40

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

paromijn
Berichten: 1
Lid geworden op: zo jun 10, 2012 12:13 pm

monteur gezocht DTN40

Bericht: # 137356Bericht paromijn »

Ik ben opzoek naar iemand die verstand heeft van een Renault DTN 40 motor...
Het onderstaande probleem krijg ik maar niet opgelost...en ben bereid goed te betalen voor een oldtimer-monteur die mij van onderstaand probleem afhelpt...!!

De motor van mijn boot ( DTN 40 marine) loopt stationair ineens met een schommelend(deinend) toerental.
Zodra ik gas geef loopt de de motor onbelast tot 1500 toeren ok om daarna terug te vallen en af te slaan...
Belast hetzelfde probleem...tot aan 1200/1300 toeren gaat het nog wel...maar vervolgens met een hoger toerental valt ie helemaal weg..... Wat is het probleem ?
Alles rond de motor is vervangen: verdelerkap, boogies, kabels,condensator, contactpunten(en op tijd gezet), carburateur bekeken en schoongemaakt, brandstofleidingen etc etc...
Wat kan het probleem zijn ???
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 137360Bericht dick holtrop »

ik denk de pakking van het spruitstuk of een kromme voet van de carburateur,

je kunt dit gemakkelijk testen door bv remreiniger bij de voet van de carburateur te spuiten terwijl hij stationair draait.

of natuurlijk bij de spruitstuk pakking.

gaat het toerental spontaan omhoog dan trekt hij ergens valse lucht!

succes.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 137370Bericht deutz »

Je moet het zoeken in de brandstof, ergens een brandstoffilter die niet in het zicht zit, misschien wel in de tank! of een knik in de aanzuigleiding/slang, er zit vaak ook een filtertje in de slangtule waar de slang op komt die van de benz.pomp afkomt.
Ook eens meegemaakt dat de bobine op toeren er de brui aan gaf en daarna weer ;gewoon; werkte!
Ik neem aan dat de motor nog in de boot zit?
En waar ligt-tie dan?
Alos het niet te ver bij mij vandaan is wil ik wel eens komen kijken.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 137460Bericht Bertje »

Lijkt mij ook carburateur of brandstoftoevoer: weet je zeker dat je de sproeiers van de carb goed hebt doorgeblazen? En ligt je tank niet te laag en/of te ver van de motor af...? Bij onze 4'tjes ligt de tank maar 2 meter bij de motor vandaan en niet eens veel lager dan de brandstofpomp...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 137471Bericht deutz »

Bertje, al ligt de tank 10meter bij de motor vandaan en 2meter lager dan nog moet die het met een normaal opvoerpompje nog doen.
Het simpelste is een stukje aanvoerslang in een kannetje benzine hangen en laten lopen.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Paul van K
Berichten: 4
Lid geworden op: za sep 01, 2012 10:04 pm

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 139065Bericht Paul van K »

Hi , Ik heb het zelfde probleem met mijn renault marine dtn 40. smoort bij gasgeven, maar loopt perfect stationair maar schommelt soms in toeren. Ook alles geprobeerd, apart benzine tankje, geen valse lucht, alle filters en sproeiers schoon, bobine vervangen, kleppen, contactpuntjes en bougies zijn perfect. motor 3 jaar geleden helemaal gereviseerd en toen ook nieuwe ontsteking.
Bij jou al opgelost? iemand nog ideen en of tips?

Groet Paul van K
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 139069Bericht deutz »

Misschien bij allebei hetzelfde probleem? hoe is de lucht voorziening vwb een filter of een cyclone, vernauwde doorgang? motor toch niet in een te krap hokje gebouwd en dan in ademnood?
Zou het moeten zien, is dan beter te beoordelen!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 139100Bericht RVIER »

heren,

Koppel de grote brandstoftank eens af en laat hem verse benzine met een slangetje uit een jerrycan slobberen.
Mogelijk heb je oude benzine in de tank (+ condenswater) waaruit een deel van de vluchtige elementen is verdwenen. Als je de motor op verse bezine laat lopen en hij loopt dan wel goed heb je het probleem ingesloten.
Mogelijk moet je ook de slangen naar de carb eens controleren op scheuren.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 139101Bericht deutz »

Fons, lees even terug: hebben al gelopen met een apart benzine kannetje!! zonder verbetering!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 139103Bericht ervaar.R4 »

Bij mijn Renaultje 4 heb ik dat ook eens gehad... Wisselende toeren, afslaan bij lage toeren...
...'Lag het slangetje van het kleppendeksel naar de carburateur eraf...

Klik:
http://groups.omni-chat.com/Bakdekkruis ... arine.ocgp" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou dus ook eens kijken naar die slang op en vanaf het kleppendeksel...
(En onderaan de site staat nog een opmerking over "een tuutje" en een "verstafte/ verrubberde slang")

"Smoren bij gasgeven" klinkt meer als "teveel benzine/ te weinig lucht"...
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Paul van K
Berichten: 4
Lid geworden op: za sep 01, 2012 10:04 pm

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 139104Bericht Paul van K »

De Lucht toevoer en de ruimte is het probleem niet, zonder luchtfilter en met open motorkist blijft het probleem. Ook zonder v snaar geprobeerd, maar lagering of spanningsregelaar van de dynamo zijn niet de oorzaak.
Voor de bestaande benzine pomp slang in jerrican, maar ook met elektrische benzine pomp uit een jerrican verse benzine veranderd niets.
Ook vervroeger v d ontsteking werkt perfect.
Doorvoer boutje en contactpunten vervangen, ook niet de oorzaak.
Trekt absoluut geen valse lucht, slaat direct af als je de aanzuiging afsluit en ook de remmenreiniger test levert niets op.
Ik had een extra benzine filter geplaatst voor de benz pomp, alles was brandschoon (tank rvs 3 jaar oud) maar toch alle filters vervangen, is niet de oorzaak.

Heeft er iemand een complete ontsteking te leen zodat ik deze kan uitproberen en dat uit te sluiten???
Of nog graag tips natuurlijk.

Groet Paul van kuyk
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 139109Bericht Tweety »

"t enige wat ik nog kan verzinnen is teveel peut... een overstomende vlotterkamer / vlotternaald sluit niet goed. Ik vermoed dat 't probleem ergens bij de carb zit. d'r vanuit gaande dat het ontstekings tijdstip ongeveer goed staat. Staat de Choke wel goed open ...? Wat valse lucht betreft, de afsluittruck werkt niet altijd.. bv. bij het zogenaamde afzuigslangetje tussen carb en spruitstuk ... is dat lek of los gescheurd dan helpt het niet om je hand voor het luchtfilter te houden.. maar eh waar ligt dat ding misschien kan iemand is een keertje komen kijken...
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 139110Bericht deutz »

Heb ik al eens gevraagd, zonder resultaat. (uhm)!
Een complete ontsteking heb ik wel te leen.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Paul van K
Berichten: 4
Lid geworden op: za sep 01, 2012 10:04 pm

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 139497Bericht Paul van K »

aan Jan Deutz,

Jan was even in het buitenland, vandaar de late reactie.
De boot ligt bij Vreeland nabij de Loosdrechtse plassen.
Gaarne maak ik een afspraak om samen even te kijken, dat zou super zijn.
De boot ligt binnen in een botenhuis.
Bel me veven voor een afspraak 06 53649701

Groet Paul van K
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: monteur gezocht DTN40

Bericht: # 139528Bericht deutz »

Oke, Paul, ga ik morgen doen, nu een beetje laat.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie