F4 importeren om aan te sleutelen

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Guido
Berichten: 1
Lid geworden op: di nov 15, 2011 11:13 am

F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 131806Bericht Guido »

Beste mensen,
Ik zit er over te denken om een F4 uit Frankrijk op te halen. Kan hem daar voor bijna niks ophalen. Ik heb er van de zomer nog mee door Bretagne getourd, dus hij is motorisch nog helemaal okee. Bij een inspectie bleek echter dat er het nodige aan gesleuteld moet worden om hem weer door de (franse) APK te krijgen. Voor zover ik begreep gaat het om het vervangen van rubbers, herstellen van onregelmatig remmen en iets met de schokbrekers. Daarnaast heb ik afgelopen zomer wat kleine gaatjes in de bodem ontdekt.

Het lijkt me geweldig om deze auto naar Nederland te halen om hem weer helemaal op te knappen, maar aangezien ik nog nooit zoiets gedaan heb ben ik benieuwd of jullie mij een indicatie kunnen geven van de hoeveelheid werk voordat hij weer de weg op mag. En heeft er iemand ervaring met het importeren van deze auto's ?

Ik hoor het graag :)
groeten, Guido
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 131808Bericht Hanz »

Importeren stelt weinig voor, als je de papieren maar bij de auto hebt. Je gaat bij de RDW langs en die kijken of het type auto al eerder in Nederland is toegelaten, en of de auto die je aanbiedt ook de auto is die op de papieren staat.
Wat is er het voordeel van de auto in Frankrijk te laten keuren? Dat zou je ook gewoon in Nederland kunnen laten doen (hoeft niet bij RDW trouwens).
Wat je noemt aan werk lijkt me goed te doen, dagje werk (afhankelijk misschien van wat voor rubbers je moet vervangen). Laswerk kan ook later, mits de gaten niet te groot zijn.
jandoe1000
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 131810Bericht jandoe1000 »

Strikt genomen is het geen importeren meer maar registreren. Het ding bevindt zich immers al binnen de EU. Als je in Nederland wil registreren, zou ik dat pas doen als de auto helemaal klaar is en tot die tijd gewoon op F kenteken laten staan. Op een autotransporter mag je er gewoon de grens mee over. Zodra er een NL kenteken opzit gaat de APK, wegenbelasting (indien auto van na 31/21/86 is) en verzekeringsplicht in, waar je alleen onderuit kunt door een (betaalde) schorsing, die ook jaarlijks herhaald moet worden. Dat moet je dus pas doen als het ding helemaal klaar is.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 131811Bericht Hanz »

O ja, ik kan - uit eigen ervaring en schade & schande - meedelen dat de auto feitelijk de dag na het verkrijgen van Nederlandse papieren APK-goedgekeurd moet zijn.
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 131816Bericht boerBon »

Sta ook op t punt mijn F4 in NL in te voeren.
Je hoeft de auto zeker niet in Fr te laten keuren (zonde vd kosten en moeite).
Zonder keuring van minder dan 6 mnd oud kun je de Carte Grise echter niet op je naam zetten.
Maar dat is voor het invoeren niet nodig, zolang je maar een Carte Grise hebt die bij de auto hoort.
Het NL kenteken wordt dan gewoon op je naam gezet.

Dat van die APK binnen 1 dag wist ik niet (Hanz)..
..en als ie nou afgekeurd wordt? :oops:
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 131820Bericht Hanz »

boerBon schreef:Dat van die APK binnen 1 dag wist ik niet (Hanz)..
..en als ie nou afgekeurd wordt? :oops:
100 euro boete!
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 131835Bericht Rudi »

Of je laat de APK bij de RDW doen, als ie dan wordt afgekeurd heb je 6 weken de tijd.
Dat weet ik dan weer door bla, bla, herhaal.

In ieder geval gewoon importeren, registreren, gereedmaken en lekker toeren.

Succes, Rudi :lol: :wink:
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 131842Bericht Rudolf2 »

En binnen die 6 weken kan altijd nog een boete wegens geen APK op je deurmat landen.

In mijn ogen zijn er twee opties:

1. Als "wrak" importeren: geen gezeur over waarde van de auto, en geen gezeur over de afkomst. Dan zou het zelfs zonder carte gris goed kunnen gaan. Daarna wel meteen schorsen ( a 24 Euro), en heb je een jaar de tijd om op te knappen en APK te laten keuren.

2. Opgeknapt importeren, er misschien nog wat belasting of wat dan ook over moeten betalen, en dan gelijk de weg op. Opgeknapt vindt de RDW zo'n auto geld waard, en moet de bijbehorende papierwinkel wel aanwezig zijn en kloppen.

Hangt er dus even vanaf wat je wilt, en waar je de ruimte en tijd hebt om op te knappen.

Rudolf
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 131844Bericht zwergje »

Als wrak importeren, interessant, mijn spaanse f6 keurig volgens alle regels geimporteerd, prima wagentje, kostte weinig maar de meeste kosten gingen toch wel zitten in de papierwinkel aldaar, tijdelijk verzekeren op exportkenteken, papierwinkel hier, opnieuw APK, omdat de kersverse spaanse door de RDW niet wordt erkent.

Wat zijn de eisen voor de definitie wrak volgens de RDW, en wat is de procedure?

Zou toch interessant wezen, omdat velen van ons dit tegenkomen, te weten, wat de beste en meest kostenbesparende manier is om dit te doen.

Goed topic dus!
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 131863Bericht boerBon »

Zonder Carte Grise invoeren is nieuw voor mij (en interessant; een mooie auto zonder CG is geen drol waard).
Ik twijfel hieraan omdat je dan ook een gestolen auto op naam zou kunnen krijgen...
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Gebruikersavatar
lejeune
Berichten: 84
Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:09 pm
Contacteer:

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 132363Bericht lejeune »

Waarom laat je hem niet op Frans kenteken staan? Daar mag in tegenstelling tot wat velen beweren gewoon. Je hebt een adres in Frankrijk dus je kan hem in Frankrijk verzekeren. In NL even naar de RDW om 'm kosteloos te laten registreren (dat was nieuw voor ze toen ik dat kwam doen). BPM en wegenbelasting heb je geen last van als ie ouder is dan 25 jaar.

Ik rijd zo al bijna 3 jaar rond in NL en ben vorige week voor de eerste keer aangehouden. De politie kon in hun boordcomputer zien dat de auto geregistreerd is bij het RDW. Alleen konden ze niet zien of ie verzekerd was dus hielden ze me aan om mijn groene kaart te laten tonen. En omdat ze het een leuke auto vonden.

Toch bijzonder zo'n Franse plaat. Zeker als het een oude zwarte is. (da's wel semi illegaal maar wordt door de vingers gezien)
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 132365Bericht Rudi »

Ik zat zondag al te zoeken naar de bevestiging van de platen, maar ze horen er dus gewoon origineel op :D (nw)
Remkault
Berichten: 100
Lid geworden op: ma jul 04, 2005 9:56 pm
Locatie: Alkmaar

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 135146Bericht Remkault »

Hallo Lejeune, begrijp ik het goed dat je als NL ingezetene in een auto met franse platen rijdt? En dat de politie dat goed vindt zolang de auto maar bij de RDW geregistreerd staat? Hoe doe je dat met de keuring? Nederlandse APK of Franse controle technique?
Veel vragen, vertel vertel......;-)
gr, Remkault
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 135322Bericht Rudi »

Als een auto zonder papieren wordt ingevoerd heb je een serieus probleem.
Ik spreek uit ervaring.

De RDW eist in dat geval dat je een LIV uitvoert, ofwel, dat je aan kunt tonen dat de auto eerder
Al geregistreerd stond, niet omgekat is en al zeker niet als gestolen te boek staat.
Dit kan in veel gevallen een lastige klus zijn.
Zorg daarom dat als je een auto invoert, je een schrijven hebt van de vorige eigenaar, al dan niet aangevuld
Met bewijzen van een ambtenaar.
Liefst voorzien van stempels ed.
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: F4 importeren om aan te sleutelen

Bericht: # 135327Bericht zwergje »

Okee, als ik het goed begrijp is invoeren zonder exportkenteken, met de buitenlandse papieren van de vorige eigenaar bij de RDW mogelijk, en dat scheelt kosten en rompslomp, maar wat is de goedkoopste manier voor de vorige eigenaar in het buitenland, om die auto van zijn naam af te krijgen?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Plaats reactie