Hoe krijg ik mijn auto weer gestart?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Hoe krijg ik mijn auto weer gestart?
Hallo allemaal,
Afgelopen maandag vertrok ik van huis en tuftte mijn GTL net als gewoonlijk. Maar na een kilometer rijden, lukte het me niet om voldoende toeren te maken, waardoor ik niet harder kon rijden dan 40km/u. Hij liep ook wat onregelmatig, leek het.
Omdat ik de snelweg nog op moest en het sowieso toch wel apart vond zette ik de auto aan de kant. Stationair draaide de moter volgens mij normaal, maar toen ik de motor af zette kreeg ik hem vervolgens niet meer gestart. Aangezien het pijpenstelen regende en de stadsbussen langs mij door de plassen reden heb ik me naar huis laten slepen.
Vandaag wilde ik gaan kijken wat het probleem was, maar de auto startte meteen. Hij liep zoals hij zou moeten lopen. Toen ik een stukje ging rijden bleef hij ook goed lopen. Toen ik hem later opnieuw wilde starten ging dat weer niet.
De startmotor draait de motor rond, de benzinepomp werkt ook, de contactpuntafstand is 0,4mm.
Heeft iemand een idee wat de storing is?
Afgelopen maandag vertrok ik van huis en tuftte mijn GTL net als gewoonlijk. Maar na een kilometer rijden, lukte het me niet om voldoende toeren te maken, waardoor ik niet harder kon rijden dan 40km/u. Hij liep ook wat onregelmatig, leek het.
Omdat ik de snelweg nog op moest en het sowieso toch wel apart vond zette ik de auto aan de kant. Stationair draaide de moter volgens mij normaal, maar toen ik de motor af zette kreeg ik hem vervolgens niet meer gestart. Aangezien het pijpenstelen regende en de stadsbussen langs mij door de plassen reden heb ik me naar huis laten slepen.
Vandaag wilde ik gaan kijken wat het probleem was, maar de auto startte meteen. Hij liep zoals hij zou moeten lopen. Toen ik een stukje ging rijden bleef hij ook goed lopen. Toen ik hem later opnieuw wilde starten ging dat weer niet.
De startmotor draait de motor rond, de benzinepomp werkt ook, de contactpuntafstand is 0,4mm.
Heeft iemand een idee wat de storing is?
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Allereerst bedankt voor jullie reacties.
De bougies heb ik al vervangen en de chokeklep blijft niet vast zitten, ik heb het luchtfilter er ook al af gehad en dit gecontroleerd.
Maar de warme motor, kan het daar aan liggen?
Hoe kan ik controleren of de bobine werkt? En hoe lang gaat een verdelerkap mee? Volgens mij is deze een jaar of vier oud. De puntjes zijn 12000 kilometer geleden vervangen. Hoe vaak zou dat moeten?
Vragen, vragen, vragen...
De bougies heb ik al vervangen en de chokeklep blijft niet vast zitten, ik heb het luchtfilter er ook al af gehad en dit gecontroleerd.
Maar de warme motor, kan het daar aan liggen?
Hoe kan ik controleren of de bobine werkt? En hoe lang gaat een verdelerkap mee? Volgens mij is deze een jaar of vier oud. De puntjes zijn 12000 kilometer geleden vervangen. Hoe vaak zou dat moeten?
Vragen, vragen, vragen...
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Kijk eens of je een externe thermometer op/bij je motor kunt plaatsen en kunt aflezen op je dashboard ofzo.
dan kun je meteen zien hoe warm de motor wordt.
controleer ook even het olie en koelvloeistofpeil... mischien dat het daaraan ligt.
dan kun je meteen zien hoe warm de motor wordt.
controleer ook even het olie en koelvloeistofpeil... mischien dat het daaraan ligt.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Hoi Mark,
Volgens mij is het probleem niet dat de motor té heet wordt. Wat ik begrijp is dat als de motor, laten we zeggen, op temperatuur raakt, er een probleem ontstaat.
Nou goed, misschien heb ik het mis, maar ik hoor het wel.
groet, Thijs
Volgens mij is het probleem niet dat de motor té heet wordt. Wat ik begrijp is dat als de motor, laten we zeggen, op temperatuur raakt, er een probleem ontstaat.
Nou goed, misschien heb ik het mis, maar ik hoor het wel.
groet, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Ik denk niet dat het in de temperatuur zit, als dat zo zou zijn kun je na een tijdje rijden de motor koelen door de verwarming vol open te zetten op de warme stand.
Beter eerst te kijken of de contactpunten inderdaad goed staan, in de 4e versnelling op de buitenste nok 0.4 mm meten, let er op dat je bij het vastdraaien de speling hierop niet verdraait.
Simpele controle = starten, niet starten de contactafstand is niet goed.
Even verdraaien of korter stellen, hieraan kun je zien of de contactpunten ver op zijn. Loopt de motor direct, maar gaat de auto stotteren tijdens het rijden, dan zit dit in de carburateur.
Voordat je deze gaat stellen, eerst eens testen zonder luchtfilterhuis, elke 10.000 km een luchtfilter vervangen is mogelijk. Een vervuild benzinefilter kan hier ook meespelen.
Vervolgens na dit uit te sluiten de carburateur reinigen, de zwarte smurrie eruit blazen dmv een spuitbus carburator clean of netjes de boel los en met een tandenborstel en de kleinste maat tanden raggertjes de boel goed schoonmaken.
Mocht dit alles nog niet voldoende werken, dan zou ik via de leden of een vakman de contacthoek en de rest eens nakijken.
Normaal gesproken rijdt ik hierna weer vrolijk rond.
Succes.
Beter eerst te kijken of de contactpunten inderdaad goed staan, in de 4e versnelling op de buitenste nok 0.4 mm meten, let er op dat je bij het vastdraaien de speling hierop niet verdraait.
Simpele controle = starten, niet starten de contactafstand is niet goed.
Even verdraaien of korter stellen, hieraan kun je zien of de contactpunten ver op zijn. Loopt de motor direct, maar gaat de auto stotteren tijdens het rijden, dan zit dit in de carburateur.
Voordat je deze gaat stellen, eerst eens testen zonder luchtfilterhuis, elke 10.000 km een luchtfilter vervangen is mogelijk. Een vervuild benzinefilter kan hier ook meespelen.
Vervolgens na dit uit te sluiten de carburateur reinigen, de zwarte smurrie eruit blazen dmv een spuitbus carburator clean of netjes de boel los en met een tandenborstel en de kleinste maat tanden raggertjes de boel goed schoonmaken.
Mocht dit alles nog niet voldoende werken, dan zou ik via de leden of een vakman de contacthoek en de rest eens nakijken.
Normaal gesproken rijdt ik hierna weer vrolijk rond.
Succes.
Bobine is waarschijnlijk kapot.
Deze "slaan"door als ze warm worden, traject naar het warm worden geeft als euvel dat hij bovenin smoort, net of hij te rijk staat. Laat je de motor afkoelen, dus ook de bobine, dan is het meestal starten en lopen en begint heel het feest van voren af aan....
Deze "slaan"door als ze warm worden, traject naar het warm worden geeft als euvel dat hij bovenin smoort, net of hij te rijk staat. Laat je de motor afkoelen, dus ook de bobine, dan is het meestal starten en lopen en begint heel het feest van voren af aan....
Clio '98
Nou, de andere bobine zit erin, maar hij geeft nog steeds geen sjoege. De verdelerkap van de F6 pastte trouwens niet op de mijn GTL. Ook is de bobine een heel klein tikje kleiner. Een F6 heeft toch dezelfde motor als een GTL?
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad