Hoe krijg ik mijn auto weer gestart?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Hoe krijg ik mijn auto weer gestart?

Bericht: # 89050Bericht Thijsio »

Hallo allemaal,

Afgelopen maandag vertrok ik van huis en tuftte mijn GTL net als gewoonlijk. Maar na een kilometer rijden, lukte het me niet om voldoende toeren te maken, waardoor ik niet harder kon rijden dan 40km/u. Hij liep ook wat onregelmatig, leek het.
Omdat ik de snelweg nog op moest en het sowieso toch wel apart vond zette ik de auto aan de kant. Stationair draaide de moter volgens mij normaal, maar toen ik de motor af zette kreeg ik hem vervolgens niet meer gestart. Aangezien het pijpenstelen regende en de stadsbussen langs mij door de plassen reden heb ik me naar huis laten slepen.
Vandaag wilde ik gaan kijken wat het probleem was, maar de auto startte meteen. Hij liep zoals hij zou moeten lopen. Toen ik een stukje ging rijden bleef hij ook goed lopen. Toen ik hem later opnieuw wilde starten ging dat weer niet.

De startmotor draait de motor rond, de benzinepomp werkt ook, de contactpuntafstand is 0,4mm.
Heeft iemand een idee wat de storing is?
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 89051Bericht p304c »

misschien blijft de chokekabel, waardoor de chokeklep dicht blijft en je de motor verzuipt zodra deze warm is?
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 89052Bericht jbeekmann »

Misschien heeft het met die warme motor te maken.
Bobine aan het eind van z'n levensduur?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89053Bericht Willem de Zwijger »

Als de bougies, puntjes en verdelerkap er al een tijd in zitten zou ik die ook meteen vervangen.
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 89056Bericht Thijsio »

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

De bougies heb ik al vervangen en de chokeklep blijft niet vast zitten, ik heb het luchtfilter er ook al af gehad en dit gecontroleerd.

Maar de warme motor, kan het daar aan liggen?

Hoe kan ik controleren of de bobine werkt? En hoe lang gaat een verdelerkap mee? Volgens mij is deze een jaar of vier oud. De puntjes zijn 12000 kilometer geleden vervangen. Hoe vaak zou dat moeten?

Vragen, vragen, vragen...
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 89059Bericht Mark4GTL »

Kijk eens of je een externe thermometer op/bij je motor kunt plaatsen en kunt aflezen op je dashboard ofzo.

dan kun je meteen zien hoe warm de motor wordt.
controleer ook even het olie en koelvloeistofpeil... mischien dat het daaraan ligt.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 89063Bericht Thijsio »

Hoi Mark,
Volgens mij is het probleem niet dat de motor té heet wordt. Wat ik begrijp is dat als de motor, laten we zeggen, op temperatuur raakt, er een probleem ontstaat.
Nou goed, misschien heb ik het mis, maar ik hoor het wel.

groet, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 89064Bericht Rudi »

Ik denk niet dat het in de temperatuur zit, als dat zo zou zijn kun je na een tijdje rijden de motor koelen door de verwarming vol open te zetten op de warme stand.

Beter eerst te kijken of de contactpunten inderdaad goed staan, in de 4e versnelling op de buitenste nok 0.4 mm meten, let er op dat je bij het vastdraaien de speling hierop niet verdraait.

Simpele controle = starten, niet starten de contactafstand is niet goed.
Even verdraaien of korter stellen, hieraan kun je zien of de contactpunten ver op zijn. Loopt de motor direct, maar gaat de auto stotteren tijdens het rijden, dan zit dit in de carburateur.
Voordat je deze gaat stellen, eerst eens testen zonder luchtfilterhuis, elke 10.000 km een luchtfilter vervangen is mogelijk. Een vervuild benzinefilter kan hier ook meespelen.
Vervolgens na dit uit te sluiten de carburateur reinigen, de zwarte smurrie eruit blazen dmv een spuitbus carburator clean of netjes de boel los en met een tandenborstel en de kleinste maat tanden raggertjes de boel goed schoonmaken.

Mocht dit alles nog niet voldoende werken, dan zou ik via de leden of een vakman de contacthoek en de rest eens nakijken.
Normaal gesproken rijdt ik hierna weer vrolijk rond.

Succes.
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 89070Bericht 4TL »

Bobine is waarschijnlijk kapot.
Deze "slaan"door als ze warm worden, traject naar het warm worden geeft als euvel dat hij bovenin smoort, net of hij te rijk staat. Laat je de motor afkoelen, dus ook de bobine, dan is het meestal starten en lopen en begint heel het feest van voren af aan....
Clio '98
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 89072Bericht Thijsio »

Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik de bobine van de F6 in de GTL zet (als het niet meer regent). Overigens startte de auto net helemaal niet meer.
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 89095Bericht Thijsio »

Nou, de andere bobine zit erin, maar hij geeft nog steeds geen sjoege. De verdelerkap van de F6 pastte trouwens niet op de mijn GTL. Ook is de bobine een heel klein tikje kleiner. Een F6 heeft toch dezelfde motor als een GTL?
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 89097Bericht jbeekmann »

Zelfde motor, andere bak. Ontstekingshuis is van meerdere merken toegepast, dus dat kan verschillen. Bobine is hetzelfde.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 89101Bericht R4F6GTX Automaat »

Ook zelfde bak, alleen diff heeft andere overbrenging
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 89109Bericht RVIER »

als de motor warm is en hij wil niet starten: stroomt de vlotterkamer niet toevallig over?

heb ik ook met een R4-1100 1984 gehad,

vlotternaald vernieuwen en/of ontlastleiding maken op de benzinepomp Zie Hayners figuur 2.18, blz 249

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 89136Bericht Hugo »

Condensator
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Plaats reactie