Stoten en schokken tijdens rijden!
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Stoten en schokken tijdens rijden!
Hallo,
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een R4 F6, ik kwam er gisteren alleen helaas al mee stil te staan. Toen ik ermee wegreed voelde ik al dat de auto wat schokte en stootte tijdens het rijden, ook had ik op een gegeven moment toen ik in de 1 weg wilde rijden dat de motor constant afsloeg, misschien gaf ik te weinig gaf en ken ik de stijl van het rijden niet goed.
Toen ik zo'n 80 kilometer had gereden begon het temperatuurlampje te branden en ben ik maar gestopt; de anwb gebelt en die heeft een thermostaat uit een waterslang gehaald; de man dacht dat hij daardoor niet pompte. Er zat geen lucht in het circuit.
Daarna weer zo'n 40 kilometer verder gereden en geen problemen meer gehad; heb ik de auto zelf de kachel ook maar vol open gezet voor de zekerheid!
Nou maak ik me vooral veel zorgen over het stoten tijdens het rijden, het voelt alsof soms de motor heeel even uitvalt, en dus geen brandstof krijgt ofzo.
De auto rijd op LPG!
Iemand enig idee?!
Tnx,
Martijn
Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een R4 F6, ik kwam er gisteren alleen helaas al mee stil te staan. Toen ik ermee wegreed voelde ik al dat de auto wat schokte en stootte tijdens het rijden, ook had ik op een gegeven moment toen ik in de 1 weg wilde rijden dat de motor constant afsloeg, misschien gaf ik te weinig gaf en ken ik de stijl van het rijden niet goed.
Toen ik zo'n 80 kilometer had gereden begon het temperatuurlampje te branden en ben ik maar gestopt; de anwb gebelt en die heeft een thermostaat uit een waterslang gehaald; de man dacht dat hij daardoor niet pompte. Er zat geen lucht in het circuit.
Daarna weer zo'n 40 kilometer verder gereden en geen problemen meer gehad; heb ik de auto zelf de kachel ook maar vol open gezet voor de zekerheid!
Nou maak ik me vooral veel zorgen over het stoten tijdens het rijden, het voelt alsof soms de motor heeel even uitvalt, en dus geen brandstof krijgt ofzo.
De auto rijd op LPG!
Iemand enig idee?!
Tnx,
Martijn
Je mengsel klopt niet. Teveel zuurstof lijdt tot te hete verbranding. Misschien zijn je kleppen ook wel verbrand. Dat lijdt tot compressieverlies en zou het horten en stoten kunnen verklaren
Een R4 motor heeft speciale kleppen en klepzetels nodig om op LPG te kunnen rijden. Als er recent een andere motor in je auto is gezet die niet geschikt gemaakt is voor LPG kan je dit soort dingen krijgen.
Het kan ook zijn dat je motor valse lucht zuigt. Dit wordt meestal veroorzaakt door een slecht sluitende spruitstuk- of carburateurvoetpakking.
Die thermostaat moet je zeker terugplaatsen omdat je anders in de winter met een veel te koud blokt rijdt. En dan blijft ie zeker op gas stationair niet lopen.
Advies:
Laat iemand je compressie meten. Kan je zelf met een compressiemeter of door een garage laten doen: gewoon een voor een bij alle cilinders de bougie eruit draaien en de meter er voor in de plaats en daan even laten draaien met de startmotor. De compressie moet op alle zuigers vrijwel gelijk zijn en je meter moet duidelijk uitslaan. De exacte waarde die je moet meten kan iemand anders je hier vast wel vertellen.
Controleer de moeren op je spruitstuk en je carburateur of ze goed vast zitten (ook weer niet te hard aan sjorren, want dan trek je de draad uit de alluminium cilinderkop). Vergeet ook vooral de twee diepe moeren in het midden van je spruitstuk niet (hierop passen behalve pijpsleutel 13 ook inbussleutel 8, er zitten in totaal 8 moeren op het spruitstuk).
Controleer alle slangetjes van en naar je carburateur op scheuren of lekkage.
Er zit een slangetje tussen de carburateur en het kleppendeksel vanaf het spruitstuk onder je carburateur naar een t-stuk in je carterventilatie. Maak dit tijdelijk los aan de kant van het t-stuk en sluit het slangetje af met een boutje of zoiets. Controleer of dat verschil maakt. De aansluiting aan het t-stuk mag je zolang open laten.
Laat je LPG installatie afstellen.
Een R4 motor heeft speciale kleppen en klepzetels nodig om op LPG te kunnen rijden. Als er recent een andere motor in je auto is gezet die niet geschikt gemaakt is voor LPG kan je dit soort dingen krijgen.
Het kan ook zijn dat je motor valse lucht zuigt. Dit wordt meestal veroorzaakt door een slecht sluitende spruitstuk- of carburateurvoetpakking.
Die thermostaat moet je zeker terugplaatsen omdat je anders in de winter met een veel te koud blokt rijdt. En dan blijft ie zeker op gas stationair niet lopen.
Advies:
Laat iemand je compressie meten. Kan je zelf met een compressiemeter of door een garage laten doen: gewoon een voor een bij alle cilinders de bougie eruit draaien en de meter er voor in de plaats en daan even laten draaien met de startmotor. De compressie moet op alle zuigers vrijwel gelijk zijn en je meter moet duidelijk uitslaan. De exacte waarde die je moet meten kan iemand anders je hier vast wel vertellen.
Controleer de moeren op je spruitstuk en je carburateur of ze goed vast zitten (ook weer niet te hard aan sjorren, want dan trek je de draad uit de alluminium cilinderkop). Vergeet ook vooral de twee diepe moeren in het midden van je spruitstuk niet (hierop passen behalve pijpsleutel 13 ook inbussleutel 8, er zitten in totaal 8 moeren op het spruitstuk).
Controleer alle slangetjes van en naar je carburateur op scheuren of lekkage.
Er zit een slangetje tussen de carburateur en het kleppendeksel vanaf het spruitstuk onder je carburateur naar een t-stuk in je carterventilatie. Maak dit tijdelijk los aan de kant van het t-stuk en sluit het slangetje af met een boutje of zoiets. Controleer of dat verschil maakt. De aansluiting aan het t-stuk mag je zolang open laten.
Laat je LPG installatie afstellen.
Laatst gewijzigd door an3s op wo aug 23, 2006 2:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Hallo,
Deze auto heeft altijd goed op LPG gereden, dus of het aan de kleppen ligt vraag ik mij af! Kan dit zomaar?
De auto rijd overigens ook niet harder als 100; hoe hard ik het gas ook intrap! Lijkt me ook niet helemaal ok?!
thermostaat plaats ik zeker terug als ik weet of hij goed is, is dit te testen? of beter gewoon vervangen?
Er zit trouwens een 1100 motor in!
Deze auto heeft altijd goed op LPG gereden, dus of het aan de kleppen ligt vraag ik mij af! Kan dit zomaar?
De auto rijd overigens ook niet harder als 100; hoe hard ik het gas ook intrap! Lijkt me ook niet helemaal ok?!
thermostaat plaats ik zeker terug als ik weet of hij goed is, is dit te testen? of beter gewoon vervangen?
Er zit trouwens een 1100 motor in!
Dat is normaal bij een te arm mengsel. Je motor krijgt onvoldoende brandstof en haalt dus niet zijn volle vermogen. Bovendien moet je bij een F6 toch altijd al je best doen om boven de 110 uit te komen.thexpert schreef:Hallo,
De auto rijd overigens ook niet harder als 100; hoe hard ik het gas ook intrap! Lijkt me ook niet helemaal ok?!
Er zit trouwens een 1100 motor in!
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Controleer ook even of die thermostaat echt stuk is, of dat je daarmee op een dwaalspoor zit. Gewoon in een pannetje water aan de kook brengen, en dan zie je de klep open gaan. In jou geval moet er dus geen enkele beweging in zitten.
Bij horten en stoten zou ik meteen aan de puntjes of verdelerkap denken, heeft de ANWB man daarnaar gekeken ? Hoe lang zitten ze erin ? En d bougies ?
Bij horten en stoten zou ik meteen aan de puntjes of verdelerkap denken, heeft de ANWB man daarnaar gekeken ? Hoe lang zitten ze erin ? En d bougies ?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Even een complete check-up lijkt me idd niet overbodig:
- kleppen stellen
- ontsteking op slijtage bekijken en afstellen
- carburatie afstellen
hoe is het nu?
De 'elfhonderdjes' lopen zonder aanpassingen trouwens prima op gas hoor! Houden ze best lang vol! Klepspeling netjes in de gaten houden.
- kleppen stellen
- ontsteking op slijtage bekijken en afstellen
- carburatie afstellen
hoe is het nu?
De 'elfhonderdjes' lopen zonder aanpassingen trouwens prima op gas hoor! Houden ze best lang vol! Klepspeling netjes in de gaten houden.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Hangt er vanaf wat voor gas installatie hij heeft. Als het er eentje met een vacuumslangetje is dan werkt dat waarschijnlijk wel. Als ie een kabeltje aan zijn gasklep heeft niet.Willem de Zwijger schreef:Kijken of het met choke beter rijdt ?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Hmmm, ik mocht toch echt na 3 maanden mijn kop reviseren. Maar ja, zware poot, he...jbeekmann schreef:Even een complete check-up lijkt me idd niet overbodig:
- kleppen stellen
- ontsteking op slijtage bekijken en afstellen
- carburatie afstellen
hoe is het nu?
De 'elfhonderdjes' lopen zonder aanpassingen trouwens prima op gas hoor! Houden ze best lang vol! Klepspeling netjes in de gaten houden.
Trouwens jasper, carburatie afstellen? Op gas?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.