klepspeling gas R4

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

klepspeling gas R4

Bericht: # 74097Bericht Supersuus »

Is de klepspeling van een gas blok anders dan gewoon? gaat om een F6 blok.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 74099Bericht R4F6GTX Automaat »

Ligt eraan of je geharde klepzittingen hebt of de originele kop, maar raadzaam is om zeker de uitlaatklep 0,05 ruimer te zetten. Als je een ouw-wijf bent als chauffeur kun je volstaan met 0.15 in en 0.25 uit maar als je van wat doorrijden houdt raad ik je aan om ze op 0.20 in en 0.25 uit te zetten. (stellen bij koude motor)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 74113Bericht jbeekmann »

Het komt overigens door de hogere temperatuur die wordt bereikt met het verbranden van gas. De kleppen zetten hierdoor verder uit (worden langer) waardoor je ze meer speling zal moeten geven om dat op te vangen.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 74134Bericht Okido »

jbeekmann schreef:Het komt overigens door de hogere temperatuur die wordt bereikt met het verbranden van gas. De kleppen zetten hierdoor verder uit (worden langer) waardoor je ze meer speling zal moeten geven om dat op te vangen.
Dat lijkt mij een beetje een vreemde veronderstelling. Als je motor warm wordt neemt de klepspeling juist toe door het uitzetten van de klepzittingen. Hierdoor komt de klep wat lager in de cilinder te zitten en de klepsteel wat meer naar beneden. Dus iets meer klepspeling. Daarom moet je bij het stellen van je kleppen als warm zijn, rekening houden met wat meer speling (zie eventueel vraagbaak). Volgens mij is de functie van klepspeling om ervoor te zorgen dat je er zeker van kunt zijn dat de klep gesloten is tijdens de verbranding. Verder geeft het de mogelijkheid de vulopening te kunnen afstellen. In theorie zou je dus een motor met maar een paar honderste klepspeling kunnen maken, echter een beetje koolvorming kan al gauw 0,1 mm schelen. Hou me ten goede dit is mijn eigen bedenksel en ik zit er wel eens meer naast.

Als iemand een vraagbaak renault 6 TL heeft, houd ik me aanbevolen?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 74136Bericht Okido »

Okido schreef:
jbeekmann schreef:Het komt overigens door de hogere temperatuur die wordt bereikt met het verbranden van gas. De kleppen zetten hierdoor verder uit (worden langer) waardoor je ze meer speling zal moeten geven om dat op te vangen.
Dat lijkt mij een beetje een vreemde veronderstelling. Als je motor warm wordt neemt de klepspeling juist toe door het uitzetten van de klepzittingen. Hierdoor komt de klep wat lager in de cilinder te zitten en de klepsteel wat meer naar beneden. Dus iets meer klepspeling. Daarom moet je bij het stellen van je kleppen als warm zijn, rekening houden met wat meer speling (zie eventueel vraagbaak). Volgens mij is de functie van klepspeling om ervoor te zorgen dat je er zeker van kunt zijn dat de klep gesloten is tijdens de verbranding. Verder geeft het de mogelijkheid de vulopening te kunnen afstellen. In theorie zou je dus een motor met maar een paar honderste klepspeling kunnen maken, echter een beetje koolvorming kan al gauw 0,1 mm schelen. Hou me ten goede dit is mijn eigen bedenksel en ik zit er wel eens meer naast.

Als iemand een vraagbaak renault 6 TL heeft, houd ik me aanbevolen?
Ik vond net het onderstaande op Internet, omdat ik toch wat nieuwsgierig werd en moet mijn mening toch gedeeltelijk herzien:

Vraag:
Klepspeling zou nodig zijn om de klep de ruimte te geven om uit te zetten bij het opwarmen van de motor. Het valt me op dat bij motoren, waarbij men de klepspeling zowel koud als warm opgeeft, de klepspeling warm groter is dan koud. Heeft de klepspeling dan een andere functie?

Antwoord:
Ons antwoord: Klepspeling is nodig om te voorkomen dat de klep blijft openstaan. De meest kritische situatie doet zich voor bij het hoog belasten van een koude motor. De hete uitlaatgassen zorgen er voor dat de uitlaatkleppen sneller uitzetten dan de cilinderkop. Het gevolg is dat de klepspeling kleiner wordt dan de waarde die bij koude motor is ingesteld. De constructieve uitvoering van de motor en de gebruikte materialen bepalen of de klepspeling groter wordt, gelijk blijft, of juist kleiner wordt naarmate de bedrijfstemperatuur toeneemt. Het afstellen van de klepspeling moet daarom onder nauwkeurig bepaalde omstandigheden plaatsvinden.Vaak geeft de motorfabrikant de koelwatertemperatuur op als referentiewaarde. Er zijn motoren waarbij de klepspeling bij draaiende motor moet worden gesteld, daarvoor gelden dan weer andere waarden dan bij stilstaande motor.

Bron: Auto motor techniek
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 74180Bericht Folkert »

jbeekmann schreef:Het komt overigens door de hogere temperatuur die wordt bereikt met het verbranden van gas. De kleppen zetten hierdoor verder uit (worden langer) waardoor je ze meer speling zal moeten geven om dat op te vangen.
Fout! LPG bevat geen smeermiddelen zoals de loodvervanger in loodvrije benzine.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 74198Bericht jbeekmann »

Folkert schreef:
jbeekmann schreef:Het komt overigens door de hogere temperatuur die wordt bereikt met het verbranden van gas. De kleppen zetten hierdoor verder uit (worden langer) waardoor je ze meer speling zal moeten geven om dat op te vangen.
Fout! LPG bevat geen smeermiddelen zoals de loodvervanger in loodvrije benzine.
Bij mijn weten zijn beide theorien waar en zitten ze elkaar ook niet in de weg. Het ontbreken van loodvervanger o.i.d. heeft weinig/geen invloed op de speling, wel op de slijtage van de klepzitting overigens.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 74202Bericht R4F6GTX Automaat »

Lood is nodig om de kleppen te koelen. Niet om te smeren; daar is de motorolie voor. Bij gebrek aan lood stelt men de kleppen iets ruimer om ze meer tijd te geven om te koelen. Koelen gebeurt op het moment als de klep gesloten is; warmte wordt weggeleidt door de kop>koeling
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 74203Bericht Folkert »

Ik wil me er wel bij neerleggen als jullie het beter menen te weten...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 74205Bericht R4F6GTX Automaat »

Zo is het me bij de opleiding geleerd. Ik wil de leraren wel gaan vertellen dat ze het fout hebben. Maar jouw ervaring doet me wel vermoeden dat er enige wijsheid in zit, zo niet alles. Maar boeie, ieder doet en denkt toch wat ie zelf wil, zeker hier op dit ouw-mutsenforum. (roos)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 74207Bericht Folkert »

Je doet wel eens iets voor je werk: onderzoekje naar hoe je klepslijtage op lpg kunt verminderen, bijvoorbeeld...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 74209Bericht R4F6GTX Automaat »

I know. Ik heb ook eens je legergroene (oeps!) R4 AT bekeken en met name de gasinstallatie erin. Bewijst duidelijk je kennis op dat gebied.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 74213Bericht jbeekmann »

Ik kan me ook niet herinneren dat ik Folkert ooit ergens op een foutje heb betrapt en aan zijn kennis twijfel ik ook niet. Mmmm... dan spreek ik bij deze dus mezelf tegen...
Ik denk dat een compleet verhaal over èn benz versus LPG èn klepspeling èn koeling èn... nouja... dat dus, allemaal een beetje ver voert op dit forum. Daar zijn boeken over vol geschreven, om nu te denken dat we dat in één reply kunnen uitleggen is misschien wat kort door de bocht. (ehh)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 74214Bericht jbeekmann »

Trouwens wel een leuk gesprek op bijvoorbeeld een kampeerweekend met een biertje in nabijheid van een kampvuur! :D
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 74215Bericht Folkert »

De bijbel op dat gebied: Automotive engine valve recession. By:, R Lewis; R S Dwyer-Joyce

En ff googlen op "valve recession"...
Plaats reactie