Pagina 1 van 2

Raar geluid (en gevoel)

Geplaatst: di mar 07, 2006 1:32 am
door R4F6GTX Automaat
Ik ben met een GTL bezig. Er zit een vreemd geluid in. De linkeraandrijdas liep droog omdat er een hoes kapot was.
Ik dacht dat het gemaakt was door er een andere aandrijfas onder te zetten maar het haalt niet uit.
Het lijkt op het geluid van een trein die over meerdere wissels dendert; Het gevoel wat erbij zit is alsof er een tak onder de wagen klem zit en die over de straat schuurt, begint zo bij de 40-50 km en bij 70 doet ie het nog maar het is niet constant. Harder heb ik niet gereden want ik vertrouw het niet. Het valt op dat het geluid hetelfde blijft, niet constant dus maar wel vrij regelmatig, volgens mij blijft het ook hetzelfde wanneer ik sneller rij, dus heeft de snelheid geen invloed erop. In z'n vrij blijft het geluid ook, zelfs met de motor uit, dus geen kracht op de aandrijving of zo. Bij een flauwe rechterbocht hoor ik het niet, bij linker bocht wel en ook bij rechtuit rijden. Ik voel iets het in het stuur, met de voeten op de bodem ook. Niet constant, net of er iets droog loopt. Onregelmatig. Nooit eerder meegemaakt.
In de bak zit zat olie. Geluid komt volgens mij van linksvoor, maar twijfel soms of het misschien van rechtsvoor komt.

Iemand een idee?

Geplaatst: di mar 07, 2006 8:16 am
door Supersuus
Drooglopende poelies? wéér de kilometertellerkabel? lagers?té lang boutje van de onderste fusee(hoe is de ashoes stuk gegaan?)

Re: Raar geluid (en gevoel)

Geplaatst: di mar 07, 2006 10:16 am
door brecht
R4F6GTX Automaat schreef:In z'n vrij blijft het geluid ook, zelfs met de motor uit, dus geen kracht op de aandrijving of zo. Bij een flauwe rechterbocht hoor ik het niet, bij linker bocht wel en ook bij rechtuit rijden.
Maar ondanks dat er geen kracht op de aandrijving komt zou het wel kunnen draaien toch? Hoe is de homokineet aan de linkerkant van de bak, zijn er daar niet een paar staafjes uit/kapot?

Geplaatst: di mar 07, 2006 10:24 am
door Vincenti
Zoek eens naar slijtagesporen aan de binnenkant van je velgen.

Geplaatst: di mar 07, 2006 12:40 pm
door R4F6GTX Automaat
Ashoesjes en alle andere rubbers zijn prima, nix kapot. Er zit geen speling op de fuseekogels dus die vallen af, toch?
Velgen lopen nergens tegenaan. Ook geen slijtsporen. Als die aanliepen zou het geluid er altijd moeten zijn en sneller worden naarmate ik sneller rij, lijkt me.
@ Brecht: in een homokineet zitten geen staafjes maar rolletjes, 3 per kant. Ashoezen zien er prima uit dus ik neem aan dat ze nog vol vet zitten.
Ik ga er zo weer eens onderhangen en zoeken.

Geplaatst: di mar 07, 2006 1:29 pm
door Rinootje
Probleem in koppelingshuis??????

Geplaatst: di mar 07, 2006 1:41 pm
door R4F6GTX Automaat
Niet te hopen maar wel mogelijk. Zou er een steentje oid klem zitten misschien...
ik zal 'm es met 1 wiel opkrikken en dan laten lopen, misschien ontdek ik iets op die manier.

Geplaatst: di mar 07, 2006 7:29 pm
door berrievanmier
Kan het geen defect wiellager zijn? Doe ook maar een gok.
succes, Berrie

Geplaatst: wo mar 08, 2006 1:59 pm
door jbeekmann
R4F6GTX Automaat schreef: ... in een homokineet zitten geen staafjes maar rolletjes, 3 per kant....
En die rolletjes zijn gelagerd op het asje dmv. staafjes
Maar die heb ik nog nooit kapot gezien eigenlijk. Toch is dat zo'n beetje het enige dat ik me nog kan bedenken: ergens een homokineet...

Geplaatst: wo mar 08, 2006 6:29 pm
door R4F6GTX Automaat
Als die homokineet kapot is, waarom doet ie het dan alleen bij snelheden boven de 40 km/h? Zou natuurlijk kunnen maar lijkt zo onlogiesj.
Morgen ga ik er weer onder liggen, vandaag geen zin in.

Afbeelding

raar geluid en gevoel

Geplaatst: wo mar 08, 2006 6:39 pm
door lordje
Ik heb zulk probleem ook eens gehad, bleek probleem met differentieel te zijn, lagers uitgaande assen.

Geplaatst: wo mar 08, 2006 9:38 pm
door Willem de Zwijger
Mijn eerste gedachte is ook wiellagers.

Geplaatst: do mar 09, 2006 3:57 am
door R4F6GTX Automaat
De voorwiellagers zijn compleet met remschijven etc enkele maanden geleden vernieuwd. Daarbij, zoals ik al schreef, het begint bij snelheden boven de 40 km/h; als de wiellagers kapot zijn doet ie dat meteen zodra de wagen rolt. En dan is het geluid constant, nu niet, nu af en toe...
Morgen (vandaag dus) komt Renault Classique mee puzzelen; die weet er ook wel 't een en 't ander vanaf en hij is leniger om eronder te kruipen :P

Geplaatst: vr mar 10, 2006 1:09 am
door paprikarooie4
Denk toch aan een aandrijfas, rechtsvoor blijft over dan (of de linker die je gewisseld hebt is ook niet helemaal braaf), omdat het geluid met sturen veranderd.

Geplaatst: vr mar 10, 2006 1:30 am
door R4F6GTX Automaat
We denken dat het 't binnenste voorwiellager aan de linkerkant is; daar lijkt het tenminste nu op. Morgenmiddag zal ik tijd moeten maken om het te vervangen.