Pingelen!

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

joostvellinga
Berichten: 31
Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
Locatie: Doorn

Pingelen!

Bericht: # 68168Bericht joostvellinga »

Mijn GTL (85), 145000 km, begint laag in de versnellingen steeds meer te pingelen en ik gooi er toch echt super ongelood 98 in.
Heeft iemand hier ervaring mee en een idee of dit kwaad kan en of er wat er aan te doen is?
Alvast dank voor jullie aandacht!

Joost
Keizer Karel
Gebruikersavatar
RenaultVierWiel
Berichten: 105
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am

Re: Pingelen!

Bericht: # 68169Bericht RenaultVierWiel »

joostvellinga schreef:Mijn GTL (85), 145000 km, begint laag in de versnellingen steeds meer te pingelen en ik gooi er toch echt super ongelood 98 in.
Heeft iemand hier ervaring mee en een idee of dit kwaad kan en of er wat er aan te doen is?
Alvast dank voor jullie aandacht!

Joost
Mijn GTL van 1985 met evenveel op de teller als die van jou, drinkt altijd octaan 98 met loodvervanger. Hij pingelt nooit en loopt als een tierelier.
Je zou die brandstof ook eens kunnen proberen!?!
joostvellinga
Berichten: 31
Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
Locatie: Doorn

Re: Pingelen!

Bericht: # 68170Bericht joostvellinga »

RenaultVierWiel schreef:
joostvellinga schreef:Mijn GTL (85), 145000 km, begint laag in de versnellingen steeds meer te pingelen en ik gooi er toch echt super ongelood 98 in.
Heeft iemand hier ervaring mee en een idee of dit kwaad kan en of er wat er aan te doen is?
Alvast dank voor jullie aandacht!

Joost
Mijn GTL van 1985 met evenveel op de teller als die van jou, drinkt altijd octaan 98 met loodvervanger. Hij pingelt nooit en loopt als een tierelier.
Je zou die brandstof ook eens kunnen proberen!?!
Het gekke is dat mijn TL van 89 (100.000 km) hetzelfde drinkt en niet pingelt. Waar kan je overigens dit spul krijgen: Octaan 98 met loodvervanger? Niet gewoon aan de Shell-pomp zeker?
Keizer Karel
Gebruikersavatar
RenaultVierWiel
Berichten: 105
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am

Bericht: # 68173Bericht RenaultVierWiel »

Joost,
Ik tank gewoon octaan 98 met loodvervanger aan de Essopomp bij mij in de buurt. Als jouw tankstation dat niet heeft, kun je loodvervanger kopen bij dat tankstation. Het zit in een flesje met een maataanduiding. Ook staat op het flesje hoeveel cc je in de tank moet doen bij een bepaalde hoeveelheid getankte liters octaan 98 loodvrij.
Succes!
Overigens, jouw TL heeft een andere motorafstelling dan jouw GTL.
Ook de R4F6 met dezelfde motor (1108cc) heeft een andere motorafstelling, waardoor die motor zelfs tevreden is met octaan 95.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 68182Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou de ontsteking wat later zetten, weet je trouwens wel zeker dat hij niet te vroeg staat ?
Gebruikersavatar
a-t-1
Berichten: 101
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 5:09 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 68212Bericht a-t-1 »

Is dat dan de oorzaak van pingelen? Een te vroege ontsteking?
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 68215Bericht -Trelleur- »

Juist niet, zie het volgende:

Het is belangrijk dat het ontstekings-tijdstip juist is afgesteld,
anders loopt de motor niet optimaal, of gaat in het ergste geval PINGELEN.
Pingelen is het botsen van vlamfronten in de verbrandingsruimte
(=de ruimte boven de zuiger), hetgeen wordt veroozaakt doordat de benzine
al gaat branden alvorens de bougie vonkt.
Pingelen kan enorme motorschade veroorzaken (bijv. gat in de zuiger...) !!!
Oorzaken van pingelen kunnen zijn: koolafzetting; verkeerde warmtegraad
van de bougies; verkeerd (te laat) ontstekings-tijdstip; of te licht
ontbrandbare benzine (te laag RON getal).


Met dank aan http://home01.wxs.nl/~harriesg/techniek.htm#ontsteking.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 68234Bericht Willem de Zwijger »

Daar ben ik het dan met de auteur volledig oneens, probeer het zelf maar eens...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 68241Bericht Ron »

Pingelen in relatie met ontstekingstijdstip : tijdstip is dan te vroeg.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 68242Bericht Ron »

Ja, of ongeveer 720 graden te laat.
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 68250Bericht -Trelleur- »

Toch vreemd: pingelen=het ontbranden van het mengsel voordat de bougie vonkt. Om dat te voorkomen ga je toch niet de ontsteking later zetten?
Afbeelding
Ik heb er overigens geen praktijkervaring mee.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 68273Bericht Willem de Zwijger »

Nee, het is geen explosie voor de bougie vonkt, dat doet benzine niet, daarvoor is diesel nodig.
Het gaat m.i. als volgt: de bougie vonkt, daardoor krijg je vanuit de bougie een vlamfront, en het is de bedoeling dat dit vlamfront de rest 'opeet'. Ondertussen stijgt de druk in de verbrandingskamer en kun je onder bepaalde omstandigheden ontbrandingshaarden krijgen die niet direct door de bougie zijn aangestoken. Hoe meer tijd je hiervoor hebt, hoe meer kans daarop. Dus hoe vroeger je vonk staat, hoe meer kans op pingelen.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 68322Bericht Ron »

Ook wel detonatie genoemd.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 68327Bericht jbeekmann »

Ik ben het idd ook volledig met die schrijver oneens.
De def. is niet 'ontbranden voordat de bougie vonkt' maar ik zou zeggen dat de drukopbouw voor het BDP (bovenste dode punt) te hoog is. Dat kan veroorzaakt worden door meerdere factoren.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 68379Bericht Willem de Zwijger »

Als je wat grasduint op Internet: er bestaat wel zoiets als spontane ontbranding voordat de bougie vonkt, dit wordt veroorzaakt door gloeiende kooldeeltjes als je teveel troep op de zuigers of kleppen hebt zitten. In dat geval 'ontsteek' je ook te vroeg met kans op pingelen.
Pingelen is trouwens het meest schadelijke wat een motor kan overkomen, op lopen zonder olie na...
Ik heb die auteur overigens gemaild, hij is ervan overtuigd dat hij gelijk heeft, volgens de redenatie dat je bij bovenstaand mechanisme van ontsteking door gloeiende kooldeeltjes beter zelf de brand erin kunt steken mbv de bougie, vóór het gloeiende kooltje het doet. Ieder zijn overtuiging, ik geloof er niet in.
Plaats reactie