afslaan bij hard remmen

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenbokslag
Berichten: 131
Lid geworden op: ma aug 19, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 39572Bericht maartenbokslag »

Een hele vage klacht bij de GTL van 1985:
- als ik hard rem, met de koppeling ingetrapt, slaat de motor na enig aarzelen af. Als ik iets minder hard rem blijft hij nét lopen.
Let wel:
motor loopt perfect, ontsteking en bougies nieuw, ook condensator. Hij doet het ook bij warme motor. Verder geen enkel startprobleem of wat ook.
Wie weet het antwoord? iets in de carburateur?
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 39573Bericht Goof »

Zo klinkt het wel. Waarschijnlijk krijgt ie dus te weinig benzine op het moment dat je remt. Op dat moment vliegt alle benzine in de vlotterkamer naar voren. Toch maar eens opendraaien dan om te kijken wat er loos is.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
OPA
Berichten: 53
Lid geworden op: zo mei 02, 2004 2:00 am
Locatie: Den Haag

Bericht: # 39574Bericht OPA »

Heb ook wel eens water in de vlotterkamer gehad met die solex carburateurs.
Of ze zijn te heet als je net van de snelweg afkomt.

gewoon ondingen. Geef mij maar Weber.
Gebruikersavatar
Bruutmans
Berichten: 1003
Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Locatie: Beak blif Beak
Contacteer:

Bericht: # 39578Bericht Bruutmans »

Bekend probleem hoor,alleen dat ik het had bij een oldtimer brommer.
Niet zozeer met remmen maar met een goeie platte bocht nemen,alleen naar rechts.
Ik kan je zeggen dat als je volle snelheid de bocht neemt en hij slaat af dat je toch wel even de haren inje nek rechtop hebt staan.
Dus stoppen en starten,nog een bochtje nemen en idd bij een zachte bocht sputteren,afgestapt in zijn vrij gezet en brommer kantelen en jawel hoor uit gingi ie.
Naar huis gereden en carburateur eraf.
Helemaal niks te zien??!!
Werd al langzaam gek.
Zoek zoek,alles losgehaald alles inelkaar gezet en 1 nacht lang in en bak met diesel laten staan.
Volgende dag gemonteerd en hupekee lopen zonder problemen,maar wat het nu is geweest geen idee??!!
Ik vermoed een vlotterkamerprobleem,want die oude beestjes hebben nog koperen vlotters,door de nacht diesel denk ik dat alles eens goed schoon is geworden en dat dat eventueel samen met het in en uit elkaar halen toch de truc is geweest.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 39824Bericht Rodeo-6 »

Wat dachten julie van de vlotterklep hoogte afstellen ?????
>> Doe mij maar een DAF <<
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 39830Bericht an3s »

Ik denk aan kapotte vacuumvervroeger en slecht afgestelde motor
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Goofy
Berichten: 77
Lid geworden op: di aug 13, 2002 2:00 am
Locatie: Rotterdam

Bericht: # 39934Bericht Goofy »

ik denk idd de afstelling en een beetje vuil.... Ik hadf zelfde euvel, na afstellen en schoonmaken loopt ie keurig, al wil ie soms bij een zeer koude motor nog wel eens de neiging hebben af te slaan!
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 39945Bericht Supersuus »

Stationair te laag,even wat opschroeven
Katja s
Berichten: 23
Lid geworden op: wo mei 26, 2004 2:00 am

Bericht: # 39977Bericht Katja s »

In je caburateur zit een remluchtsproeier.
Als je je carburateur demonteert, je hoeft alleen de bovenkant te demonteren,
dan zie je: 2 koperen pijpjes, of 1 koperen pijpje en een koperen busje in de bovenkant.
Spuit die eens goed door.
Het is dus helaas geen demontabele sproeier.

Gezien het probleem ga ik er vanuit dat je een Zenith carburateur hebt.
Bij een solex zit het namelijk anders.
Katja s
Berichten: 23
Lid geworden op: wo mei 26, 2004 2:00 am

Bericht: # 39982Bericht Katja s »

Dat van die Diesel is trouwens een goed idee.
Maar het gaatje moet eerst leeg !

Het andere gaatje pijpje (de oude uitvoering heeft helemaal een pijpje er zijn dus drie varianten) is een econostat.
Het effect bij verstopping daarvan is mij onbekend. Waarschijnlijk hoger verbruik.

Het probleem bij een 4 is overigens niet dat de benzine naar voren klokt in de carburateur, maar het gas benzine mengsel, dat slecht is bij gas loslaten, door de in langsrichting geplaatste motor, door het spruitstuk naar voren vliegt, waardoor de voorste cylinder alles krijgt, en de achterste niets.
Ik heb altijd al gezegd dat alles slecht verdeeld is in de wereld.

Oh ja, de keuze tussen Weber en Solex.
Wie van Weber houdt, maar niet van de draaikolk in de benzine tank zou eens moeten kijken naar de afgeleide webertjes in Japanse auto's.
(Tojota, Sushizuki, Wasda, Niksan)
OPA
Berichten: 53
Lid geworden op: zo mei 02, 2004 2:00 am
Locatie: Den Haag

Bericht: # 39986Bericht OPA »

Welke 'Japanse Weber' past ook op een Alpine spruitstuk?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: OPA op 2004-06-28 22:50 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: OPA op 2004-06-28 22:50 ]</font>
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 40024Bericht Willem de Zwijger »

Op 2004-06-19 19:24, schreef maartenbokslag:
Een hele vage klacht bij de GTL van 1985:
- als ik hard rem, met de koppeling ingetrapt, slaat de motor na enig aarzelen af. Als ik iets minder hard rem blijft hij nét lopen.
Let wel:
motor loopt perfect, ontsteking en bougies nieuw, ook condensator. Hij doet het ook bij warme motor. Verder geen enkel startprobleem of wat ook.
Wie weet het antwoord? iets in de carburateur?
Je zou eens kunnen kijken naar die carterontluchtingsslangetjes die achter de carburateur verstopt zitten. Daar waar het onderste slangetje op het inlaatspruitstuk uitkomt wil het slangetje nog wel eens helemaal gescheurd dan wel bros zijn. Als je het vervangt moet je even opletten: er zit een restrictie dingetje in, die moet je overzetten. Als je geen vervangend slangetje hebt kun je hem ook gewoon afblinden.
Katja s
Berichten: 23
Lid geworden op: wo mei 26, 2004 2:00 am

Bericht: # 40052Bericht Katja s »

Klopt
een Japanse zuinig en pittig webertje past helemaal niet op een 4.
Met een aluminium plaat ter grootte van de carburateur, de draadeinden van het spruitstuk passend maken en voor de carburateur hetzelfde.
Het spruitstuk kan bij de ingang uitgeboord worden. Dit is immers ook gebeurd bij oude types 5 en 4 TL
Roest en narigheid
Berichten: 5
Lid geworden op: do mei 27, 2004 2:00 am

Bericht: # 40055Bericht Roest en narigheid »

Niet alleen de carterontluchtingsslangen kunnen verstopt zitten, zelfs het (koperen?) stangetje aan je spruitstuk waarop je het slangetje schuift, kan soms helemaal verstopt zitten.
Gebruikersavatar
maartenbokslag
Berichten: 131
Lid geworden op: ma aug 19, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 40085Bericht maartenbokslag »

Wow!
Lekker veel reacties!
Ik zal binnekort die carburatuer en aanpalende slangetjes eens heel goed reinigen!
Dank voor alle tips alvast.
Antieke fietsen zijn ook mooi!
http://www.antique-bicycles.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie