vermogen weg

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gast

Bericht: # 2977Bericht Gast »

Hallo daar ben ik weer eens met een vraag. Na de goedkeuring van de APK vorige maand met jullie hulp roep ik maar weer een keer om HELP. Na de APK is'ie wat lager afgesteld vanwege de uitstoot van ontoelaatbare gassen enzo CO of CO2 ofzo. Ze liep dus niet echt lekker meer. Vervolgens kwam er een hoop gereutel en geknal aan te pas en was de constatering een lekke uitlaat. We dachten (hoopten) dat met het vervangen van de uitlaat de hele motor weer wat beter zou lopen maar niets is minder waar. Bij elk stoplicht slaat ze af en er komt nog steeds een geknal uit de uitlaat; da's niet gezond meer. Kon ik een paar dagen geleden nog met moeite 110km p/u rijden, na de nieuwe uitlaat van vandaag was dat nog maar 80!!!! Dat is niet echt fijn op de snelweg! Bougies waren nog goed, er zit een nieuw verdeelkapje op (alleen nog geen nieuwe contactpuntjes).
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn??? :-?
groet Henriette
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 2978Bericht Jan-Geert »

ik denk dat de motor nu veel te arm staat afgesteld.....
Gast

Bericht: # 2980Bericht Gast »

dat dacht ik ook maar kan dan de zwarte rookpluimen niet helemaal plaatsen.
of kan dat ook gebeuren als ie laag staat afgesteld??
parisienne4

Bericht: # 2981Bericht parisienne4 »

Henriëtte, het is vaak zo, dat bij afslaan voor stoplichten het mengsel in de carburateur te krap(wegens de COnorm)is afgesteld. Dat is simpel te verhelpen door de mengselschroef iets uit te draaien. Verder denk ik dat je het eerst de puntjes toch moet vervangen en dan ook(laten) kijken of het ontstekingstijdstip wel goed staat. Ik twijfel of dat het geval is, als je zegt dat hij knalt. Succes!
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 3027Bericht Ron »

Ikke ook dezelfde problemen met de verhoogde F6. Ik heb vervangen: bougies, kabels, rotor, verdelerkap, contactpunten, condensator. Hij draait ietsje constanter, maar het vermogen is niet wat ik verwacht van een 1108cc. Ik heb lekker gedraaid aan de stelschroefjes van de carb. Eerst met de gasklepaanslag de boel een beetje hoger laten lopen, met mengselschroef het hoogste toerental opgezocht (ik hoor amper verschil), en vervolgens met de gasklepaanslag de boel weer onder de 1000 rpm gebracht. Toch is er nog geen vermogen genoeg. Ook geen rare rook te zien. Alle slangen nagekeken en het ziet er naar uit dat ik toch met de stroboscoop aan de slag moet. Dit laatste heb ik nog nooit gedaan. Moet de flits precies op het merkstreepje komen van de tandkrans? Eén streep ervoor? Erna? En hoe kan ik zien of de vacuumvervroeger werkt? Welke strepies zijn dat?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2002-03-25 23:01 ]</font>
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 3031Bericht Folkert »

Je mag de ontsteking ook op het gehoor/gevoel afstellen... Dat is met een sleuteltje 11 een testbaantje opzoeken en dan vervroegen totdattie gaat pingelen... En dan weer een klein stukje terug...
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 3032Bericht Folkert »

De witte loopt met bovenstaande procedure helemaal top!
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 3045Bericht Ron »

Ja, maar nou héb ik zo'n lamp. Ooit gekregen uit de oude doos. Staat wel profi als je foto's staat te maken in je motorruim, niet? Kan ik gelijk kijken hoe dat dan allemaal wel niet moet. Ik wil het nou juist eens NIET via de empirische en organoleptische methode doen. Ik wil niet rijden stoppen klep open draaien klep dicht rijden stoppen klep open draaien klep dicht etc. Dat doe ik wel onderweg azzet nie anders kan. Maar Folkert, jij weet toch wel welke strepies en zo? Of anders JanGeert?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 3051Bericht Goof »

ik stel m'n ontsteking gewoon af met een spanningszoeker. Die plaats je op het schroefje van de condensator en op de minpool van de accu. Je zet de inkeping op het vliegwiel op de juiste plaats door de auto in de 4e versnelling een beetje te verduwen en als deze in de gewenste positie staat, dan ga je met je verdelerkop draaien totdat je spanningszoeker oplicht. Je kunt de handel dan ook meteen een beetje vervroegen door de inkeping niet in het midden van je luikje, maar iets naar voren te plaatsen.
Deze methode werkt echt perfect hoor en dan lig je niet te kloten met zo'n stroboscoop.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 3083Bericht Folkert »

Klinkt ook goed... (ik kende hem trouwens niet...)
holder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht: # 3098Bericht holder »

Mooi woord! Organoleptisch.
mad
Berichten: 19
Lid geworden op: di feb 05, 2002 2:00 am
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Bericht: # 3111Bericht mad »

Hebben ze bj de apk ff de zomer en winterstand niet alvast gedraaid. is ie misschien gewoon te koud. of gewoon niet goed afgesteld. Wat ik heb gehad: ook bijna geen vermogen meer filter aan vervanging toe. Maar toen was er ook meer aande hand.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 3118Bericht Ron »

Na vandaag een paar duizend Volt door mijn pink gehad te hebben denk ik dat ik de stroboscoop maar weer goed opberg. Dat met die spanningzoeker is zo gek nog niet geloof ik, al heb ik vandaag op advies van Folkert de verdeler al rijdend en stoppend versteld.
Maarre, met de klok mee is vervroegen? Klopt dat? En hoeveel millimeters verstel je dat ding dan? Globaal millimeter per keer aan de omtrek van de voet gemeten? En kan je het pingelen ook stilstaand (gasgevend) bereiken of heb je daar belasting voor nodig? Ik vind namelijk dat ik hem zonder belasting perfect kan laten draaien, ook gassend, maar op de weg is het weer helemaal niks.
Als ik de choke een beetje uittrek rijdt hij pas fatsoenlijk. Dan moet ik toch de mengselschroef een beetje uitdraaien? Dat helpt ook geen moer. H E L P.
parisienne4

Bericht: # 3124Bericht parisienne4 »

De ontsteking draait rechtsom. Rechtsom, dus met de klok mee, stel je hem LATER!
Tegen de klok in is dus vervroegen. Als je "bij moet choken" om hem fatsoenlijk aan de praat te houden, is mogelijk je stationaire(Schroefje onder aan de carburateurvoet) naald verstopt/vervuild. Remedie: uitdraaien en het aantal slagen tellen, schoonmaken door de naald af te vegen en de boring door te blazen, naald weer met het zelfde aantal slagen indraaien en proberen. Waarschijnlijk heb je dan benzine weggeblazen, dus kan hij even sputteren of afslaan, maar daarna moet je toch weer in de buurt van de (goede?) oorspronkelijke afstelling zitten. succes.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 3125Bericht Folkert »

Met de klok mee is VERLATEN! Overigens spreekt men in graden krukas verdraaiing en niet in millimeters. De rotor draait slechts op het halve krukastoerental. Dus als je de ontsteking 2 graden vroeger wilt zetten, dan draai je de verdeler 1 graad tegen de klok in. Pasop, want dit gaat heel hard want er zitten 360 graden in een rondje en vijf graden krukasverdraaiing is serieus veel in de wereld die ontstekingstijdstippen heet..
Als het met de choke erop beter wordt, dan zou je toch eerst aan een beroerd afgestelde carburateur gaan denken...
Daarnaast geldt ook nog dat je pingelen moet kunnen horen. Het is een geluid dat moeilijk te omschrijven is, maar wat doet denken aan een hand ijzeren knikkers in een pan of het fijnknijpen van een zak originele croky chips... (moeilijk he..)
Succes...
Plaats reactie