Geen snelheid meer in vierde versnelling!

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

fidodido
Berichten: 24
Lid geworden op: ma mar 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 27749Bericht fidodido »

Hallo allemaal,
Mijn R4 is net helemaal opgeknapt. Zelfs een nieuwe, complete ontsteking. Nieuwe koppakking enz. Het probleem: In de eerste, tweede en derde versnelling trekt de auto perfect op, tot ongeveer 100 km/u (in z'n 3). Dan schakel ik naar vier en dan begint het probleem: hij wil niet meer. Bij plankgas houdt hij niet die 100 km/u vast en zakt langzaam terug naar ong. 80 km/u. Soms geeft hij dan een soort knal(letje) ten teken dat ik echt weer moet terugschakelen naar z'n 3. Maar dan kan ik weer van voor af aan beginnen en weer gas geven tot aan de 100 km/u. Dit probleem is erg lastig op de snelweg en voor mij onbegrijpelijk. De luchtslang staat trouwens niet in de winterstand.
Wellicht dat iemand iets van dit probleem kan zeggen, Menno
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 27750Bericht R4F6GTX Automaat »

Net een nieuwe koppakking en jij rijdt 100 in z'n drie? Lekker hoor. Niet vreemd opkijken als dalijk de koppakking er weer uit ligt.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 27761Bericht an3s »

Ik denk dat je auto op 3 ipv 4 cilinders loopt. Bougies en bougiekabels nakijken
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
fidodido
Berichten: 24
Lid geworden op: ma mar 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 27764Bericht fidodido »

Die 100 km/u in z'n 3 is natuurlijk een uitzondering, en meer om het verhaal duidelijk te maken. Feit is wel dat de auto gewoon goed rijdt in de eerste drie versnellingen.
Verder zijn de bougies ook nieuw en de bougiekabels ook, maar ik kan nakijken of ze allemaal vonken.
Alvast bedankt voor de reacties!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 27769Bericht Willem de Zwijger »

Die knalletjes doen mij onmiddelijk denken aan valse lucht (hoewel het natuurlijk net zo goed iets elektrisch kan zijn, maar als je dat allemaal gehad hebt wordt dat minder waarschijnlijk). Bij mij eindigde de zoektocht bij het legendarische carterdamp-afzuigslangetje wat aan het inlaatspruitstuk vast zit. Dit was gescheurd, waardoor er valse lucht meekwam. Dit leidde overigens niet tot zo'n slecht vermogen als nu bij jou. Luchtfilter ook al vervangen ?
fidodido
Berichten: 24
Lid geworden op: ma mar 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 27788Bericht fidodido »

Ik heb het luchtfilter eventjes verwijderd en een stukje gereden, maar ik kon geen verschil ontdekken... Ik kan in ieder geval de slangetjes even checken.
Groeten, Menno
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 27789Bericht R4F6GTX Automaat »

Loopt ie wel lekker als ie stationair loopt?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 27790Bericht R4F6GTX Automaat »

Heb je een nieuwe (inlaat)spruitstukpakking gebruikt toen de koppakking vervangen is?
fidodido
Berichten: 24
Lid geworden op: ma mar 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 27798Bericht fidodido »

Ik heb de hele motor uit elkaar gehad en bij de garage laten afstellen. Hij loopt stationair echt prima. En toen ik de motor toendertijd uit elkaar had liggen heb ik alle pakkingen van de motor vernieuwd. Dus ook inderdaad die van het spruitstuk... Je denkt dus dat er ergens een lekje zit?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 27806Bericht Willem de Zwijger »

Je hebt wel vaker dat iets stationair wel lekker loopt maar begint te aarzelen als er echt vermogen moet worden geleverd. Dat kan zowel in de vonk-, in de benzinetoevoer als in de luchttoevoer zitten.
1. Vonk: die nieuwe complete onsteking, is dat inclusief bougies, condensator, bobine, bougiekabels ? Of alleen puntjes en rotor / verdelerkap ? Is die garage 100% goed als het gaat om afstellen ? Diep in mijn hart vertrouw ik die vonken gewoon niet.
2. Vonk op tijd: kan zijn dat hij bij hogere toerentallen niet genoeg vervroegd door kaduuke centrifugaalvervroeger. Doe ook gelijk een lurktest op de vacuumvervroeger.
3. Benzinetoevoer: weerstand in de carburateur (bv. vervuiling sproeier), bezinefilter zit dicht, pompje doet et niet goed, , leiding verstopt, ontluchting van de tank zit dicht.
4. Luchttoevoer: valse lucht door kapotte slangetjes, slechte pakkingen, of carb niet goed vastgezet.
Heb je wat te doen. Het fijne is wel dat je zeker weet dat dit opgelost kan worden. Dit gaat het fijnst als je (sloop)spullen bij de hand hebt die je kan overzetten om te kijken of het er anders van wordt.
Mocht je het gevonden hebben, dan graag even zo precies mogelijk omschrijven zodat het clubgeheugen weer een tandje hoger gaat.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 27808Bericht R4F6GTX Automaat »

Als het bovenstaande niet werkt, kan je er misschien de handrem afhalen. Dat scheelt ook...
Ik reed gisteren achter een schijt golf die er haar handrem ook op had. Ze zei dat de motor ineens kapot gegaan was want hij 'trok' niet meer. De rook kwam van de achterwielen af...
Hoezo blond?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 27819Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb er nog eens over nagedacht, maar dat knalletje betekent gewoon dat er wel genoeg brandbaar mengsel is, maar dat het niet goed verbrandt, en daardoor naverbrandt in de uitlaat. Oftewel het brandstofverhaal valt af. Verreweg het meest waarschijnlijk is de onsteking, waarbij de aantekening geplaatst moet worden dat dit ook beinvloedt wordt door de druk in de carburateur (via de vacuumvervroeger).
keessie
Berichten: 79
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 27820Bericht keessie »

Ooit heb ik een 4GTL gehad, waarmee ik op de snelweg van Delft naar Harderwijk reed. Tot aan Utrecht reed hij perfect, maar daarna begon hij te horten en te stoten en op een gegeven moment reed ik ook niet harder meer dan tachtig bij plankgas. Hierop heb ik de choke tot halverwege naar mij toegetrokken (=chokeklep half dicht) en heb ik mijn weg probleemloos naar Harderwijk kunnen vervolgen. Zo ben ik ook weer teruggereden naar mijn woonplaats, Delft. Daar heb ik mijn carburateur uit elkaar gehaald en wat bleek:
De vorige eigenaar had op de plek van de carburateurdeksel vloeibare siliconenpakking als afdichting gebruikt. Deze siliconenpakking is niet geheel benzinebestendig. De vlotterkamer zat vol met zwarte bolletjes die de substantie hadden als van een pulk uit je neus. En dan zo eentje, waarmee je tussen je vingers ook zo'n bolletje kunt draaien. In de hoofdsproeier zat zelfs een sliert van dat spul. Na alles goed schoongemaakt en doorgeblazen te hebben, reed het GTL-etje weer als een naaimachientje.
Als hij begint te sputteren, probeer dan de choke uit. Als je wagen dan weer snelheid maakt, dan zal je het probleem in de carburateur moeten zoeken. Zo niet, dan zal het wel een andere oorzaak hebben.
keessie met zijn zessie
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Bericht: # 27826Bericht Mummelvrouw »

Wat moet je als 4tje ook in Harderwijk....(Grapje)
holder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht: # 27836Bericht holder »

Vorige week zondag ging mijn viertje ook sputteren toen ik -ook!- in Harderwijk reed. En bij gas los knalde mijn uitlaat zo ontzettend hard ... daar zou Nobel jaloers op zijn geweest. (de kerkgangers daar minder)Het bleek dat mijn contactpuntjes iets te ver van elkaar waren gaan staan. En dan krijg je inderdaad wat nare spontaneous ignition verschijnselen.

(Overigens, bedankt voor de tip WdZ, de nieuwe vacuumvervroeger heeft heel veel problemen opgelost.)
Plaats reactie