Geen snelheid meer in vierde versnelling!
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Hallo allemaal,
Mijn R4 is net helemaal opgeknapt. Zelfs een nieuwe, complete ontsteking. Nieuwe koppakking enz. Het probleem: In de eerste, tweede en derde versnelling trekt de auto perfect op, tot ongeveer 100 km/u (in z'n 3). Dan schakel ik naar vier en dan begint het probleem: hij wil niet meer. Bij plankgas houdt hij niet die 100 km/u vast en zakt langzaam terug naar ong. 80 km/u. Soms geeft hij dan een soort knal(letje) ten teken dat ik echt weer moet terugschakelen naar z'n 3. Maar dan kan ik weer van voor af aan beginnen en weer gas geven tot aan de 100 km/u. Dit probleem is erg lastig op de snelweg en voor mij onbegrijpelijk. De luchtslang staat trouwens niet in de winterstand.
Wellicht dat iemand iets van dit probleem kan zeggen, Menno
Mijn R4 is net helemaal opgeknapt. Zelfs een nieuwe, complete ontsteking. Nieuwe koppakking enz. Het probleem: In de eerste, tweede en derde versnelling trekt de auto perfect op, tot ongeveer 100 km/u (in z'n 3). Dan schakel ik naar vier en dan begint het probleem: hij wil niet meer. Bij plankgas houdt hij niet die 100 km/u vast en zakt langzaam terug naar ong. 80 km/u. Soms geeft hij dan een soort knal(letje) ten teken dat ik echt weer moet terugschakelen naar z'n 3. Maar dan kan ik weer van voor af aan beginnen en weer gas geven tot aan de 100 km/u. Dit probleem is erg lastig op de snelweg en voor mij onbegrijpelijk. De luchtslang staat trouwens niet in de winterstand.
Wellicht dat iemand iets van dit probleem kan zeggen, Menno
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Die 100 km/u in z'n 3 is natuurlijk een uitzondering, en meer om het verhaal duidelijk te maken. Feit is wel dat de auto gewoon goed rijdt in de eerste drie versnellingen.
Verder zijn de bougies ook nieuw en de bougiekabels ook, maar ik kan nakijken of ze allemaal vonken.
Alvast bedankt voor de reacties!
Verder zijn de bougies ook nieuw en de bougiekabels ook, maar ik kan nakijken of ze allemaal vonken.
Alvast bedankt voor de reacties!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Die knalletjes doen mij onmiddelijk denken aan valse lucht (hoewel het natuurlijk net zo goed iets elektrisch kan zijn, maar als je dat allemaal gehad hebt wordt dat minder waarschijnlijk). Bij mij eindigde de zoektocht bij het legendarische carterdamp-afzuigslangetje wat aan het inlaatspruitstuk vast zit. Dit was gescheurd, waardoor er valse lucht meekwam. Dit leidde overigens niet tot zo'n slecht vermogen als nu bij jou. Luchtfilter ook al vervangen ?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Je hebt wel vaker dat iets stationair wel lekker loopt maar begint te aarzelen als er echt vermogen moet worden geleverd. Dat kan zowel in de vonk-, in de benzinetoevoer als in de luchttoevoer zitten.
1. Vonk: die nieuwe complete onsteking, is dat inclusief bougies, condensator, bobine, bougiekabels ? Of alleen puntjes en rotor / verdelerkap ? Is die garage 100% goed als het gaat om afstellen ? Diep in mijn hart vertrouw ik die vonken gewoon niet.
2. Vonk op tijd: kan zijn dat hij bij hogere toerentallen niet genoeg vervroegd door kaduuke centrifugaalvervroeger. Doe ook gelijk een lurktest op de vacuumvervroeger.
3. Benzinetoevoer: weerstand in de carburateur (bv. vervuiling sproeier), bezinefilter zit dicht, pompje doet et niet goed, , leiding verstopt, ontluchting van de tank zit dicht.
4. Luchttoevoer: valse lucht door kapotte slangetjes, slechte pakkingen, of carb niet goed vastgezet.
Heb je wat te doen. Het fijne is wel dat je zeker weet dat dit opgelost kan worden. Dit gaat het fijnst als je (sloop)spullen bij de hand hebt die je kan overzetten om te kijken of het er anders van wordt.
Mocht je het gevonden hebben, dan graag even zo precies mogelijk omschrijven zodat het clubgeheugen weer een tandje hoger gaat.
1. Vonk: die nieuwe complete onsteking, is dat inclusief bougies, condensator, bobine, bougiekabels ? Of alleen puntjes en rotor / verdelerkap ? Is die garage 100% goed als het gaat om afstellen ? Diep in mijn hart vertrouw ik die vonken gewoon niet.
2. Vonk op tijd: kan zijn dat hij bij hogere toerentallen niet genoeg vervroegd door kaduuke centrifugaalvervroeger. Doe ook gelijk een lurktest op de vacuumvervroeger.
3. Benzinetoevoer: weerstand in de carburateur (bv. vervuiling sproeier), bezinefilter zit dicht, pompje doet et niet goed, , leiding verstopt, ontluchting van de tank zit dicht.
4. Luchttoevoer: valse lucht door kapotte slangetjes, slechte pakkingen, of carb niet goed vastgezet.
Heb je wat te doen. Het fijne is wel dat je zeker weet dat dit opgelost kan worden. Dit gaat het fijnst als je (sloop)spullen bij de hand hebt die je kan overzetten om te kijken of het er anders van wordt.
Mocht je het gevonden hebben, dan graag even zo precies mogelijk omschrijven zodat het clubgeheugen weer een tandje hoger gaat.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Als het bovenstaande niet werkt, kan je er misschien de handrem afhalen. Dat scheelt ook...
Ik reed gisteren achter een schijt golf die er haar handrem ook op had. Ze zei dat de motor ineens kapot gegaan was want hij 'trok' niet meer. De rook kwam van de achterwielen af...
Hoezo blond?
Ik reed gisteren achter een schijt golf die er haar handrem ook op had. Ze zei dat de motor ineens kapot gegaan was want hij 'trok' niet meer. De rook kwam van de achterwielen af...
Hoezo blond?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik heb er nog eens over nagedacht, maar dat knalletje betekent gewoon dat er wel genoeg brandbaar mengsel is, maar dat het niet goed verbrandt, en daardoor naverbrandt in de uitlaat. Oftewel het brandstofverhaal valt af. Verreweg het meest waarschijnlijk is de onsteking, waarbij de aantekening geplaatst moet worden dat dit ook beinvloedt wordt door de druk in de carburateur (via de vacuumvervroeger).
Ooit heb ik een 4GTL gehad, waarmee ik op de snelweg van Delft naar Harderwijk reed. Tot aan Utrecht reed hij perfect, maar daarna begon hij te horten en te stoten en op een gegeven moment reed ik ook niet harder meer dan tachtig bij plankgas. Hierop heb ik de choke tot halverwege naar mij toegetrokken (=chokeklep half dicht) en heb ik mijn weg probleemloos naar Harderwijk kunnen vervolgen. Zo ben ik ook weer teruggereden naar mijn woonplaats, Delft. Daar heb ik mijn carburateur uit elkaar gehaald en wat bleek:
De vorige eigenaar had op de plek van de carburateurdeksel vloeibare siliconenpakking als afdichting gebruikt. Deze siliconenpakking is niet geheel benzinebestendig. De vlotterkamer zat vol met zwarte bolletjes die de substantie hadden als van een pulk uit je neus. En dan zo eentje, waarmee je tussen je vingers ook zo'n bolletje kunt draaien. In de hoofdsproeier zat zelfs een sliert van dat spul. Na alles goed schoongemaakt en doorgeblazen te hebben, reed het GTL-etje weer als een naaimachientje.
Als hij begint te sputteren, probeer dan de choke uit. Als je wagen dan weer snelheid maakt, dan zal je het probleem in de carburateur moeten zoeken. Zo niet, dan zal het wel een andere oorzaak hebben.
De vorige eigenaar had op de plek van de carburateurdeksel vloeibare siliconenpakking als afdichting gebruikt. Deze siliconenpakking is niet geheel benzinebestendig. De vlotterkamer zat vol met zwarte bolletjes die de substantie hadden als van een pulk uit je neus. En dan zo eentje, waarmee je tussen je vingers ook zo'n bolletje kunt draaien. In de hoofdsproeier zat zelfs een sliert van dat spul. Na alles goed schoongemaakt en doorgeblazen te hebben, reed het GTL-etje weer als een naaimachientje.
Als hij begint te sputteren, probeer dan de choke uit. Als je wagen dan weer snelheid maakt, dan zal je het probleem in de carburateur moeten zoeken. Zo niet, dan zal het wel een andere oorzaak hebben.
keessie met zijn zessie
-
- Berichten: 838
- Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
- Locatie: Harderwijk
Vorige week zondag ging mijn viertje ook sputteren toen ik -ook!- in Harderwijk reed. En bij gas los knalde mijn uitlaat zo ontzettend hard ... daar zou Nobel jaloers op zijn geweest. (de kerkgangers daar minder)Het bleek dat mijn contactpuntjes iets te ver van elkaar waren gaan staan. En dan krijg je inderdaad wat nare spontaneous ignition verschijnselen.
(Overigens, bedankt voor de tip WdZ, de nieuwe vacuumvervroeger heeft heel veel problemen opgelost.)
(Overigens, bedankt voor de tip WdZ, de nieuwe vacuumvervroeger heeft heel veel problemen opgelost.)