Geen snelheid meer in vierde versnelling!

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Bericht: # 27837Bericht Mummelvrouw »

Wat zou dat toch zijn met Harderwijk???

Klop gerust aan bij pech onderweg, de buren zijn altijd heel verblijd met sleutelen op zondag
fidodido
Berichten: 24
Lid geworden op: ma mar 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 27839Bericht fidodido »

Ik heb het antwoord gevonden!!!!!!!!!!
Het was de ...... BENZINESOORT. Ik kon maar niks vinden en toen besloot ik de tank vol te gooien met 98, zonder lood, (ipv 95) en alle problemen waren verdwenen! Hij rijdt weer Super. En nu ik het mij herinner is de kans groot dat, toen de auto in de garage is afgesteld met de nieuwe ontsteking, er ook super98 in de tank zat...
In ieder geval hardstikke bedankt voor alle reacties! Groeten, Menno
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 27840Bericht R4F6GTX Automaat »

Dan kan toch niet zoveel uitmaken?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
fidodido
Berichten: 24
Lid geworden op: ma mar 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 27841Bericht fidodido »

Het is inderdaad ongelooflijk. Maar echt waar. De rit naar het tankstation toe (15 km en motor was al warm) liep ie weer erg slecht in z'n vier. Terug (met maar 70% super98 in de tank) reed ie weer als een speer. In ieder geval weer gewoon 110 km/u op de snelweg en wellicht wel meer.
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Bericht: # 27842Bericht Mummelvrouw »

als je maar niet vergeet af en toe loodvervanger erin te gooien...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 27843Bericht Goof »

Zou het niet zo zijn dat het gewoon ligt aan het feit dat je tank nu vol zit? Zou misschien erop kunnen duiden dat de benzinepomp de geest aan het geven is? Aan de andere kant, zou ie dat dan wel in elke versnelling moeten doen. Dat is ook wat ik niet begrijp aan het hele verhaal. Waarom doet ie het nu alleen in 4? Bij die toerentallen in andere versnellingen zou ie dat ook moeten doen zou je zo zeggen. Of kom je nooit aan die toerentallen? Anders zou het misschien kunnen zijn dat het aan je aandrijflijn ligt. Misschien zit daarin iets niet helemaal lekker? Heeft die volle tank benzine een contragewicht functie en zit alles nu weer op z'n plaats of zo.
Ik kan er ook niet aan uit. :roll:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Bericht: # 27844Bericht Mummelvrouw »

Het kan aan het Octaangetal liggen, als de motor zo afgesteld was.

Wij hadden dit ook eens toen lag het aan de condensator.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 27857Bericht Willem de Zwijger »

Kijk, dat is weer zo'n intrigerend verhaal waar je Sherlock Holmes kippenvel van krijgt. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als de tank bijna leeg is, want dan weet je pas zeker het verschil. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat die benzine het verschil maakt, hoewel het theoretisch wel kan: de ontsteking van 95 verloopt wat ongecontroleerder dan van 98 (het verhaal van meerdere ontstekingshaarden door lagere klopvastheid), dus als je ontsteking erg kritisch afgesteld staat (heel vroeg) dan zou dat net voldoende kunnen zijn voor laag vermogen. Dat dat verschijnsel dan in z'n 4 optreedt verbaast me niet omdat de motor dan z'n volle vermogen moet leveren, terwijl ie het in de lagere versnellingen nog redelijk bij kan sloffen. Wat me wel verbaasd is dat je dan vroeger geen pingelen hoorde (geluid van knikkers in een stalen pan), of waren dat je knalletjes ? Hopelijk niet.
Als dit verhaal waar is zou je dus ook resultaat moeten hebben met een latere afstelling van je ontstekingstijdstip.
PS Is die kop soms gevlakt ? Dan zou je compressieverhouding omhoog gegaan kunnen zijn wat ook de ongecontroleerde verbranding van 95 in de hand werkt.
keessie
Berichten: 79
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 27879Bericht keessie »

Op 2003-10-17 23:27, schreef Ilona:
Wat moet je als 4tje ook in Harderwijk....(Grapje)
Het is alweer een poos geleden, maar ik denk dat we iets te 4en hadden. Mijn schoonfamilie woont daar namelijk. Aanstaande weekend zijn wij (vrouw, kinderen en ik) er weer, omdat we weer iets te vieren hebben.
keessie met zijn zessie
lillywashere
Berichten: 132
Lid geworden op: do sep 11, 2003 2:00 am
Locatie: Olst

Bericht: # 29043Bericht lillywashere »

tuurlijk maakt het uit wat je in je auto gooit! als jezelf water of alcohol drinkt zit er toch ook verschil in (hoop ik)
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 29049Bericht Goof »

Ja, maar dat is een verschil als tussen appels en peren. Verschil tussen 95 en 98 benzine is als een verschil tussen spa rood en spa blauw.
Een viertje moet gewoon goed lopen op 95 ook zonder loodvervanger. Wij rijden al jaren niet anders en ze doen het er prima op.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie