Mijn R4 start onmogelijk..

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Knoert
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 12, 2021 11:15 pm

Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178294Bericht Knoert »

Dag iedereen,

Ik ben Lander uit België, 27 jaren oud, en verzot op de R4tjes.
Heb al enkele R4's in mijn handen gehad (en een heleboel andere oude Franse wagens), maar hier zit ik echt met mijn handen in het haar.
Ik ga in december doorheen West-Afrika met mijn R4 F4tje. Maar ik krijg hem niet gestart..
Ik heb er een 1300TS blok in, met de Webercarb.
Al maandenlang probeerde ik het blok aan de praat te krijgen, geen succes. De motor er terug uitgehaald, volledig open gedaan en ALLES vernieuwd. Van krukaslagers tem distributietandwielen en ketting. Alles is nieuw. Kop is gereviseerd door een bedrijf in de buurt, nieuwe contactpunten, condensator, verdelerkap... Carb is gereviseerd en afgesteld volgens de vraagbaak voor dit blokje.
Daarbovenop heb ik een mooie vonk (dikke centimer, blauw/oranje) als ik de kabel die vanuit de bobine komt tegen de massa houdt.

Starten deed hij 1 keer, met gigantisch veel (witte) rook en toen heb ik een beetje kunnen rijden (max 500meter). Kreeg volgens mij (veel) te veel benzine..
Daarna terug niets. Bougies stonden nat en zwart door het vele proberen starten. Bij wisselen bougies wou hij aanslaan, maar kwam er niet door. Dus stond ik weer op 0.

Vanavond heb ik mijn spruitstukken gewisseld, samen met carb en daarbij horend kleppendeksel van het originele 1100-blok, en de stroomverdeler van de 1100. Ik was zeker dat het hiermee wel zou lukken om op z'n minst te starten. WEER geen succes..
Ik snap er niets meer van. Compressie zit goed, timing staat goed.. Heb 3 bobines geprobeerd,.. Ik weet niet meer wat ik over het hoofd zie, en begin de moed te verliezen..

Iemand hier enig idee?

Dankjewel alvast :)
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178295Bericht dick holtrop »

spuit eens remreiniger in de carburateur en start de auto. wat gebeurt er?
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178298Bericht Crelesy »

Start even zonder pomp en carburateur. Als je (met een beetje gezond verstand gedoseerd!) de motor kan laten lopen op deodorant of remmen reiniger dan weet je dat het niet aan de compressie of ontsteking ligt. Let wel op, de motor zal tekens kortstondig volgas lopen. Niet van schrikken maar ook niet te lang zo hoog laten lopen uiteraard.
Zorg wel voor droge bougies voor je begint.

Als i dan "leeft" dan zou ik de carb er op zetten. De vlotter kamer vol laten lopen middels een fles of iets en dan nog steeds zonder de brandstof pomp laten lopen. Kan je dan spelen met je gas enz dan ben je weer wat wijzer.

Volgens mij lijkt het er op dat je carburateur bijna meteen overstroomd. Of in ieder geval dat de motor verzuipt. Check ook even je olie. Als daar veel benzine bij zit is de pomp ook inwendig lek.

Ik denk niet dat er bij jouw een retour is naar de tank of om de pomp heen. Die zou natuurlijk ook verstopt kunnen zitten. Dan is de druk ook hoger dan die Weber misschien wil.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Knoert
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 12, 2021 11:15 pm

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178307Bericht Knoert »

Op remmenreiniger start ier even, als de bougies dus droog (nieuw) zijn.
Benzinepomp is nieuw dus zou me verwonderen als ie lek was.. Er zit een retour op, die heb ik eerst afgesloten, daarna in een fles laten lopen omdat ik inderdaad ook dacht dat er teveel wordt doorgepompt..

Ik probeer morgen nog eens met nieuwe bougies. Dankjewel!
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178310Bericht ervaar.R4 »

Ik heb ooit een R4 met 1400-blok gekocht van een garagebedrijf.
De auto had een jaar of 15 stilgestaan.
Ze hadden, voordat ik 'm op kwam halen, een paar uur geprobeerd om 'm aan de praat te krijgen... Dat lukte dus niet...

Bij controle thuis (zonder luchtfilterhuis op de carburateur) kwam ik erachter dat het 'tuitje' dat de benzine in de carburateur spuit, de verkeerde kant op wees...
Als je van bovenaf in de carburateur keek, spoot 'ie de benzine in de richting van de klep die als tweede opengaat...
Ik heb het tuitje losgehaald en omgezet naar de klep die als eerste opengaat...

- 'Starten en lopen... :lol:

Heb je daar al eens naar gekeken ?

Ik heb ook carburateurs met 'dubbele' tuitjes (waarbij richting elke klep benzine wordt gespoten...)
Als jouw carburateur een 'dubbel' tuitje heeft, dan zul je het startprobleem misschien toch ergens anders moeten zoeken...

(Hmmm... Na het herlezen van jouw verhaal , zie ik dat je ook al een 1100-spruitstuk + carburateur hebt geprobeerd
en dat gaf ook geen resultaat...) :roll:
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178312Bericht Bertje »

Zit de ketting misschien een tandje verkeerd? Heb je een foto aan de hand waarvan we dat kunnen controleren?
Welke ontstekingsvolgorde houd je aan? Mogelijk heb je 2 cilinders verwisseld en liep je dus maar op 2 cilinders.
Hoe heb je het ontstekingstijdstip gecontroleerd?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178320Bericht deutz »

Denk ik ook, distributie 180 graden verkeerd.
Of je hebt de eerste cilinder niet aan de distributie zijde gehouden.
Dus de kabels vanaf de vierde cilinder geteld.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178323Bericht Bertje »

Foto's gaan hier echt helpen om mee te denken. Nu moet alleen Knoert nog gaan reageren...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178324Bericht Fransoos »

Of tandwieltje verkeerd voor ontsteking op de nokkenas?
Knoert
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 12, 2021 11:15 pm

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178380Bericht Knoert »

Dag iedereen,

Sorry voor het late antwoord. Ik lag 10 dagen met corona in mijn bed, maar ben er heelhuids uitgekomen.

Ik heb na erg veel proberen dan uiteindelijk de motor gestart gekregen. Nogmaals 4 nieuwe bougies, nieuwe rotor en nieuwe condensator bleken te werken. Draaide als een zonnetje! Maar ondertussen start ie al niet meer, maar denk dat het aan de carburator ligt die wat vuil is. Ik heb hier nog een NOS Zenith liggen, dus zal die er even opsteken.

Bedankt voor het meedenken! Distributie stond dus op tijd, maar het probleem lag in de combinatie van ontsteking en carb. Geen succes met die dubbele Weber. Ik rijd met deze R4 tot in Ivoorkust (West-Afrika) volgende winter, dus het verbruik zal pakken beter zijn met de Zenith 28IF. Misschien ga ik wel nog op zoek naar een setje 32.

EDIT: Nieuwe carb: Start maar draait op 3 cilinders.. Hoe komt het dat mijn bougies constant sneuvelen en vettig aanlopen?
Laatst gewijzigd door Knoert op za apr 24, 2021 11:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178390Bericht JelleP »

Misschien een hele gekke suggestie, maar aangezien je verder alles al geprobeerd hebt: is er niet iets mis met de brandstof? Te oud, verkeerde samenstelling, vervuild?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Knoert
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 12, 2021 11:15 pm

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178396Bericht Knoert »

Is vers gehaald uit de pomp.. superplus 98..
Kan de brandstofpomp te veel doorgeven? Komt wel een aardige straal uit als ik die loskoppel..
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178397Bericht Hanz »

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Als de vlotterkamer vol is dan moet de vlotter het ventiel naar de rest van de carburateur afsluiten. Is je vlotter misschien lek?
Knoert
Berichten: 8
Lid geworden op: ma apr 12, 2021 11:15 pm

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178398Bericht Knoert »

Neen, heb dit getest en heb ondertussen 2 Carb's geïnstalleerd, waarvan eentje nieuw was..
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn R4 start onmogelijk..

Bericht: # 178399Bericht Bertje »

Welke maat hoofdsproeier heb je? Moet rond de 90 zijn. En is de restrictie in de carterontluchtingsslang richting je spruistuk aanwezig en vrij? Deze bepaalt bij de Zenith IF28 mede het stationairmengsel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie