stotterende vier

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Floris_4GTL
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jun 14, 2017 10:37 am

stotterende vier

Bericht: # 169947Bericht Floris_4GTL »

Hoi,

De laatste tijd wat gehaper in mijn viertje: startproblemen, niet stationair draaien, stotteren (schokken) tijdens rijden, pruttelende motor in stationair stand en afslaan bij remmen of gas loslaten. Dus: nieuwe filters (lucht en benzine), bougies, bougiekabels en bobinekabel en condensator geplaatst en carb schoongemaakt (en pakkingen vervangen). Geen van deze (afzonderlijke) acties hebben het probleem opgelost. Starten gaat nu beter, maar stotteren tijdens rijden (vooral in lage toeren bij elke versnelling) is erger geworden. Met de stelschroef op de carb kan ik hem bij stationair aan de praten houden door de benzinetoevoer wat op te voeren.

Mogelijk ligt het aan de ontsteking, die is een beetje verdraaid bij het zoeken naar de oorzaak. Ik weet daar echter te weinig van (heb ook geen stroboscoop) om dat op te lossen.

Geen idee meer waar het verder aan kan liggen :o . Wie weet iemand of een goede garage in de omgeving van Utrecht (of Hardenberg) die hier eens naar kan kijken?

Groet,

Floris
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: stotterende vier

Bericht: # 169951Bericht JelleP »

Hoe ben je te werk gegaan bij het schoonmaken van de carburateur? Het klinkt voor mij heel erg als een verstopte stationairsproeier.
Als je een Zenith 28IF hebt is de hoofdsproeier te bereiken via de aftapplug onderin de vlotterkamer, die zit diagonaal in de carburateur gemonteerd. De stationairsproeier echter zit juist verticaal bovenin de onderhelft geschroefd, tussen de vlotterkamer en de aanzuigbuis in. Die moet je er even uitdraaien en zorgen dat ie schoon is. Onderop zit een écht minuscuul gaatje, en in de zijkanten een wat breder gat. Ik heb zelf goede ervaringen met carburateurreiniger, kun je gewoon bij Brezan of Gamo ofzo halen.
Rietje erin steken en sproeien, wel heel erg oppassen dat je het sproeiertje niet uit je vingers blaast. Daarna weer terugdraaien. Zorg er ook voor dat de vlotterkamer schoon is.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: stotterende vier

Bericht: # 169952Bericht JelleP »

Overigens wel vrij onhandig dat de ontsteking verdraaid is. Geen verwijt verder hoor, ik heb dezelfde fout ook eens gemaakt: bij het zoeken naar een storing zowel carburateur als ontsteking opengemaakt. Het is heel lastig om daarna weer een beginpunt terug te vinden waaruit je verder kunt. Mijn auto stond toen twee weken stil omdat ik geen idee meer had wat ik moest doen. Probeer je echt te richten op één systeem voordat je de anderen verdenkt.
Hoe ver heb je de ontstekingstoren verdraaid? Een paar graden kan al veel verschil maken.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: stotterende vier

Bericht: # 169955Bericht Bertje »

Klinkt naar mengsel en/of ontsteking. Carburateur, contactpunten (!) en ontstekingstijdstip (laten) afstellen. Kan ik voor je doen, maar woon niet in de buurt (Eindhoven). Ken geen adresjes in Utrecht.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Floris_4GTL
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jun 14, 2017 10:37 am

Re: stotterende vier

Bericht: # 169964Bericht Floris_4GTL »

@Jelle, ik ga de carburateur en de sproeiers nogmaals nakijken. De ontsteking is verdraaid door een andere R4-gebruiker in de zoektocht naar het probleem

@Bertje, ik ben regelmatig in Eindhoven met de 4. Ik neem contact met je op.

Dank voor jullie terugkoppeling.
Floris_4GTL
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jun 14, 2017 10:37 am

Re: stotterende vier - rotor verbrand

Bericht: # 170030Bericht Floris_4GTL »

Hoi,

Carburateur nog eens goed schoongemaakt, geen vervuiling of verstopte sproeiers gevonden. Probleem zit waarschijnlijk in de rotor, het metalen plaatje is helemaal weggebrand/verkoold. Geen idee hoe dat zo is gebeurd, maar een nieuwe rotor zou het probleem wellicht kunnen oplossen. Contactpuntjes eronder zien er nog schoon uit.

Groet,

Floris


Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: stotterende vier

Bericht: # 170031Bericht Bertje »

Hmmm, lijkt me goed om eens na te denken hoe dat verkolen mogelijk is. Anders is je nieuwe rotor straks ook om zeep.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Floris_4GTL
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jun 14, 2017 10:37 am

Re: stotterende vier

Bericht: # 170034Bericht Floris_4GTL »

Ja, dat zou mooi zijn. Maar wat kan het probleem zijn? Kan ouderdom de oorzaak zijn? Is de rotor overbelast geraakt door een defecte condensator? Ik weet eerlijk gezegd niet waar ik het zoeken moet.

Groet,

Floris
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: stotterende vier

Bericht: # 170035Bericht JelleP »

Bizar zeg. Verbaast me dat ie uberhaupt nog iets van een vonk door kon geven. Hij ziet er los van de verkoling behoorlijk oud uit. Ik zou gewoon een nieuwe rotor plaatsen en af en toe even kijken of je niks geks ziet.
Volgens mij raken alleen de contactpuntjes overbelast door een defecte condensator, en wordt de vonk in het hoogspanningsgebied (bobine t/m bougies) dan juist zwakker.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: stotterende vier

Bericht: # 170038Bericht Tweety »

vervang gelijk ook de verdeelkap, verkooling is nderdaad vreemd heb ik nog niet gezien, maar als er meer weerstand is neemt de temperatuur toe en metaal van een hogere temperatuur heeft meer weerstand maw woorden het process kan zichzelf tot op zekere hoogte versterken, slecht contact bv vocht kan een oorzaak zijn, maar misschien ook een versleten verdeelkap, die contacjes van de verdeelkap worden langzaam weggeschuurd.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: stotterende vier

Bericht: # 170039Bericht R4F6GTX Automaat »

ik heb het wel vaker gezien, komt sporadisch voor, meestal bij wagens die nauwelijks onderhoud zien. heeft inderdaad met de condensator te maken...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Floris_4GTL
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jun 14, 2017 10:37 am

Re: stotterende vier

Bericht: # 170041Bericht Floris_4GTL »

Bedankt, ik ga er mee aan de slag. En wat dat onderhoud betreft: goeie tip!
Floris_4GTL
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jun 14, 2017 10:37 am

Re: stotterende vier

Bericht: # 170239Bericht Floris_4GTL »

Nieuwe rotor geplaatst en de motor draait weer als een zonnetje. Ga hem in de gaten houden.

Groet
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: stotterende vier

Bericht: # 170240Bericht Rik H. »

Dat is mooi Floris! En bedankt voor de terugkoppeling. :wink:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Plaats reactie