GTL zuipt veel

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

GTL zuipt veel

Bericht: # 167858Bericht R4F6GTX Automaat »

een vriendje van mij rijdt met een R4 GTL en nu moet ie wat verder rijden voor werk (voorheen was dat met de fiets, nu R4) en er kan nu de km stand bijgehouden worden ivm het verbruik. Het ding schijnt ongeveer 1 op 7 te lopen. eerder rook ik wat benzine na net getankt te hebben en toen bleek de vulslang niet goed vast te zitten en de leiding van de tank naar voren is enkele jaren geleden ooit vervangen door er een LPG leiding (koper) op te zetten en het ding geeft geen teken van lekkage dus dat lijkt mij in orde. Wat kan het zijn dat ie zoveel zuipt? ik heb net een ouwe carburateur in de ontvetterbak gelegd om schoon te weken en dan te reviseren maar wat kan de rede zijn dat ie zoveel zuipt? hij schijnt ook moeilijk te starten als ie koud is
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: GTL zuipt veel

Bericht: # 167860Bericht lordje »

Kan het zijn dat de luchtfilter ernstig vervuild is? Mijn f6 drinkt ook veel maar dat komt denk ik door de imperial op het dad. Fijne jaarwisseling allemaal.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: GTL zuipt veel

Bericht: # 167863Bericht R4F6GTX Automaat »

zo'n imperiaal doet veel, weet ik. Mijn eerste F6 (1987 of 1989) had ook een imperiaal, op het hele dak. zat er op toen ik 'm kocht en dat heb ik toen zo maar gelaten.was wel eens gemakkelijk. bak was toen kapot en die heb ik toen omgebouwd naar automaat, vandaar mijn forum-naam. ik reed toen 1 op 7 op gas, alleen in de buurt maar toen kostte het gas niet veel en grijs kenteken was toen nog beter geregeld; 4 gulden per maand... toen vroeg iemand of hij mijn imperiaal mocht lenen want ze gingen met kano's naar de Ardennen en hadden dat grote rek effe nodig. Ik heb het toen eraf gehaald en mijn gebruik ging ineens naar 1 op 10. Ik heb het imperiaal er daarna nooit meer opgezet. lpg wegenbelasting nu is trouwens wat verhoogd...134 euro per kwartaal.... zelfde auto...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: GTL zuipt veel

Bericht: # 167869Bericht Tweety »

Compressie testje doen, misschien een verbrandde klep. Ook het ontstekingstijdstip controleren. Benzine lekkage kan ook bij of voorbij de brandstofpomp zitten, en dan start ie ook moeilijk.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: GTL zuipt veel

Bericht: # 167871Bericht deutz »

Vlotter niveau te hoog?
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: GTL zuipt veel

Bericht: # 167872Bericht R4F6GTX Automaat »

hij start slecht als ie koud is maar als ie die dag al een keer gelopen heeft, al staat ie uren ertussen stil, dan start ie meteen. en blijft ook lopen. maar als ie koud is duurt het een aantal minuten voor ie rijdbaar is...
('s morgens starten voor naar werk te gaan gaat dus moeilijk, en als ie de hele dag bij het werk staat en je start 'm, loopt ie meteen). het lijkt dus dat de benzine af loopt maar de carb is dan toch niet leeg...
filter ziet er okee uit, niet overdreven vies. ook niet nieuw maar dat kan het niet zijn. ook al geprobeerd zonder filter te starten maar dat geeft geen verschil
. tis toch altijd wat, met die k*tRenoo's, de mijne doet altijd gek, als het ene ding gemaakt is gaat er iets totaal anders kapot, die van Tjalf start dus vrijwel altijd slecht.
ik rij 1 op 23 gemiddeld en dan op gas; en de F6 heeft meer de stroomlijn van een piano; scheelt natuurlijk wel dat ik niet zo'n scheurneus ben en ik heb een 5 bak maar toch... de Savane van mijn zwoeger zuipt ook veel (1 op 14) maar dat kan ook zijn dat ie altijd het schroefke van de carb dichtdraait om het idee te hebben dat ie dan minder zuipt. die wagen kun je altijd afstellen, werkt dan een paar dagen goed en dan zit ie er weer zelf aan (heeft iets te maken met "eigenwijs"), dus laat m maar aanrommelen, als ie t weer te slecht gaat doen komt ie wel weer... ik dacht niet dat het schroefje aan de carb altijd vast dicht kom te zitten, dat dikke veertje eraan houd dat toch tegen? zoiets gebeurt ook alleen bij hem... (zal wel iets met de leeftijd te maken en het feit dat het een schoolmeester is...)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: GTL zuipt veel

Bericht: # 167873Bericht deutz »

Al ooit eens kleppen gesteld?
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: GTL zuipt veel

Bericht: # 167874Bericht R4F6GTX Automaat »

ja, ongeveer 200 km geleden... stonden goed trouwens
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: GTL zuipt veel

Bericht: # 167875Bericht JelleP »

Die van mij zoop vroeger ook, stonk naar benzine en startte slecht. Kwam door verkeerde vlotterhoogte en verkeerde afstelling van de choke. Vlotterhoogte af te stellen door de vlotternaald verder aan te draaien of losser te zetten, wel een nieuwe koperen ring gebruikt want hij moest dus lager bij mij en zo'n ringetje zet dan niet plotseling uit om het af te dichten. Maar jij weet vast wel hoe dat moet :D
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: GTL zuipt veel

Bericht: # 167876Bericht R4F6GTX Automaat »

ik zal het eens gaan proberen, volgend jaar ...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: GTL zuipt veel

Bericht: # 167896Bericht R4F6GTX Automaat »

probleem opgelost; scheurtje in de vlotter.... hoe kan dat nou? nog nooit zoiets meegemaakt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: GTL zuipt veel

Bericht: # 167905Bericht deutz »

Is inderdaad wel heel vreemd! dus een te hoog vlotterniveau!
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: GTL zuipt veel

Bericht: # 167907Bericht R4F6GTX Automaat »

helaas, dat was het dus niet; oftewel, hij start nog steeds moeilijk; hij rijdt wel beter... dinsdag brengt er iemand een andere carburator mee, dan die er maar op gaan zetten. is niet mijn auto dus ik weet niet precies hoe of wat het gaat of doet maar om ervaringen te horen dus het is allemaal wat moeilijk. Ik heb m een dag gehad en toen had ik m 's nachts binnen staan (aangezien mijne toen niet thuis stond was er plek voor) dus hij startte de volgende dag netjes. kan natuurlijk ook zijn dat de huidige eigenaar iets verkeerd doet...?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie