massa probleempje

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

massa probleempje

Bericht: # 167211Bericht R4F6GTX Automaat »

al vaker gehoord maar nog nooit zelf gehad, nu is het dan zover, als ik verlichting aan heb brand een oranje lampje op het dashboard heel flauwtjes, en als ik er dan een knipperlicht bij aan doe zie ik het blauwe lampje van het grootlicht erbij aan gaan, het eerder genoemd oranje lampje gaat ook feller branden en het witte van de dashverlichting knippert ook mee.. waar moet ik dit zoeken om het meeste baat te hebben om het te vinden of op te lossen? zijn dat bij de genoemde dingen of bij het dashboard zelf?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: massa probleempje

Bericht: # 167214Bericht Tweety »

Volgens mij is het bij het dashbord zelf, oranje lampje is van de mistlamp neem ik aan... Als de aarde van bv het knipperlicht ergens slecht is zie je dat op de specifieke armatuur door tegenknipperende andere lichten, dat is bij het dashbord niet anders. de multi-connector is meestal de schuldige, maar ook de koperen banen op het plastic willen wel eens breken. aparte draad er op solderen alleen voor de aarde brengt desnoods ook uitkomst. Gaat vast lukken :D
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: massa probleempje

Bericht: # 167218Bericht RVIER »

@ paul,

welke lampjes zijn het precies? Kan ik eens in het schema kijken
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: massa probleempje

Bericht: # 167223Bericht R4F6GTX Automaat »

volgens mij brand het mistachterlicht controle lampje het felst (oranje-rood) en alles doet een deel mee, (dashboard verlichting, controle lampje grootlicht (blauw) knipperlicht schakelaar, (of zoiets), tis net een kerstboom, al die kleurtjes...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: massa probleempje

Bericht: # 167227Bericht RVIER »

@ Paul,

als ik in Haynes kijk, blz 306 (en er even vanuit ga dat je een modern dashbord hebt) denk ik dat de massa van de bovenste connector (pin 8 van connector 30) (aan de zijkant van het instrumentpaneel, boven) mogelijk loshangt. Of het messing contactje is kapot.
Heb je misschien de dynamo onlangs losgehad? De massadraad van connector 30, pin 8 gaat volgens het schema direct naar de massa op de dynamo (draad 91 N4 op pagina 308) en vandaar via 125 N8 naar de massa. (N staat voor zwarte draad).
Dit verklaard in ieder geval dat bij knipperlicht, het grootlicht lampje mee gaat doen als de massa losligt.

succes
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie