Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165604Bericht Bart-S »

Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn R4. Hij rijdt heerlijk, tijdens het rijden loopt de motor heel regelmatig. Alleen slaat hij sinds een week bij stationair draaien af. Door de choke op te trekken of flink gas te geven hou ik de motor draaiend, maar als ik bijvoorbeeld voor een rotonde naar de 2e versnelling schakel, de koppeling intrap en weer op laat komen dan is het toerental zo laag geworden dat de motor afslaat. Als ik dan gas bijgeef dan slaat de motor wel weer vanzelf aan (net zoals bijvoorbeeld bij het aanduwen toen ik een jaar geleden problemen had met de startmotor). Voor het verkeerslicht wachten betekent de choke bijna vol uit en gas bijgeven, anders valt hij stil.

De auto is een maand geleden naar de garage geweest, misschien heeft men toen iets afgesteld. Maar ik heb er daarna nog zeker 300 km mee gereden zonder problemen. Op basis van wat ik lees moet ik het in de carburateur zoeken, in het bijzonder in de sproeier voor het stationair draaien. De carburateur is in de 6 jaar dat ik de auto heb volgens mij nog nooit open geweest. Denken jullie ook dat ik het daar moet zoeken?

Ik ben een beetje huiverig om dat ding open te schroeven, als het misgaat dan heb ik wel een klein probleem. Mijn vertrouwde garage is 40 km verderop, en ik ben geen grote fan van slepen :-? . Maar ik denk erover om het wel te proberen. Het is een Zenith 28IF, op een GTL motor (C1EJ7/18). Op deze site staat het volgens mij goed uitgelegd. Ik heb een revisiesetje met pakkingen en ringetjes besteld. Ik zal ook een busje perslucht kopen. Ik hoop dat ik de afstanden van 'A' (8,9 ± 0,1mm) en 'B' (1,0 mm) goed kan instellen. Vooral de laatste stap, waar ik een 1mm dikke naald moet gebruiken (waar haal je zo'n ding?) lijkt me erg gevoelig voor fouten.

Ik zag dat er begin dit jaar een sleuteldag was in het teken van de carburateur. Helaas gemist.. Hoe schatten jullie zoiets in? Is dit iets wat iemand zonder ervaring zou moeten kunnen? Of is het gevaar op fouten zo groot dat ik er beter mee naar de garage kan rijden? Mochten die 2 afstanden niet helemaal kloppen, of mocht het zo zijn dat ik iets anders verkeerd doe, is de kans dan aanwezig dat ik iets blijvend de vernieling in help?

Ik twijfel gewoon nog een beetje, probeer te voorkomen dat ik de auto straks niet meer zelfstandig van de parkeerplaats af krijg :)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165606Bericht JelleP »

Hi Bart,

Ik val misschien een beetje in herhaling want ik heb dit al vaker geroepen op het forum: ik heb anderhalf jaar geleden mijn carburateur (dezelfde als de jouwe) zelfstandig losgehaald, gedemonteerd, schoongemaakt, gemonteerd en teruggezet zonder dat ik wat heb gesloopt. Dit terwijl ik A): op dat moment absoluut geen ervaring had met dit soort dingen en zelfs een fietsband niet altijd met succes kon plakken en B): ik over het algemeen sneller dingen stukmaak dan ik ze kan repareren.

Wel heb ik een aantal voorzorgsmaatregelen genomen:
1) de minpool van de accu losgekoppeld en een schuimblusser binnen handbereik i.v.m. benzinedampen;
2) zoveel mogelijk foto's gemaakt van hoe de boel zat aangesloten zoals de gaskabel, slangetjes, chokebediening etc;
3) het sleutelboek van Kluwer met de exploded view van de Zenith 28IF bij de hand gehouden;
4) iemand met een stuk meer ervaring hiermee dan ik standby op whatsapp en niet bang te zijn om te vragen of ik het goed deed.

Dan nog meer goed nieuws: de instellingen waar je zo huiverig voor bent kun je gewoon laten zitten zoals het zit. Om de twee helften van de carburateur van elkaar te scheiden kun je de vlotternaald en de gasklep gewoon laten zitten. Ook van de mengselschroef zou ik lekker afblijven (diegene die aan de buitenzijde uit de voet van de carb steekt, met het schroefveertje eromheen).
Als je alleen de stationairsproeier wilt schoonmaken kun je de onderste helft van je carburateur zelfs gewoon laten zitten op het spruitstuk, maar ik raad je aan ook de hoofdsproeier schoon te maken en daar kun je alleen bij via de plug onderin de vlotterkamer, en daar kom je niet bij zonder de carburateur in z'n geheel los te nemen. Nu zou ik dat laatste sowieso aanraden, zodat je er lekker op je gemak aan de tuintafel aan kunt werken.

Een carburateur bevat een aantal tere onderdeeltjes, zoals de sproeiertjes. Behandel het voorzichtig en het komt heus wel goed. Ga niet met ijzerdraadjes etc. de sproeiers doorsteken: een nylon haartje van een stoffer is toch wel het meest grove geschut dat je hiervoor in mag zetten.

Nog een laatste opmerking en dan sluit ik deze roman af: bovenstaand verhaal staat even helemaal los van of je jouw probleem ook daadwerkelijk in de carburateur zou moeten zoeken. Mijn probleemdiagnose-skills zijn eerlijk gezegd niet optimaal en vaak ga ik veel te enthousiast en rigoureus te werk terwijl de oorzaak met wat meer geduld een stuk makkelijker te verhelpen was geweest. Maar voor mij is dat een goede manier om in no-time alle techniek te gaan snappen. Ik raad je aan nog even een dagje eventuele suggesties van de andere forumleden w.b.t. de oorzaak af te wachten. Ikzelf denk dat je wel gelijk hebt met je stationairsproeier-theorie, maarja, dat ben ik.

Succes!!

groetjes,
Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165607Bericht harbourseal »

Hoi Bart,

Voor dat je de carburateur eraf gaat slopen kijk dan nog eens op het forum bij onderwerpen over valse lucht.
Dat je met de choke aangetrokken de motor nog wel aan de praat weet te houden heeft er waarschijnlijk mee te maken dat hij ergens lucht vandaan haalt waar het niet moet.
Pakkingen en slangen nakijken op breukjes etc.
Carburateurvoet boutjes aanhalen.
Als je dat gedaan hebt even laten weten hoe het ervoor staat.

Ga metodisch te werk voor je gaat slopen.

Succes
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165611Bericht Tweety »

Als je de Carburateur wil reinigen/reviseren is het 't handigst om deze in z'n geheel te demonteren en dit op een schone werkbank te doen, echter, grote kans dat de ontsteking de boosdoener is, valse lucht zou kunnen, hoewel het staionair toerental dan vaak juist wat omhoog komt, tenzij 't echt heel valse lucht is. Ik zou eerst alle bougiekabels en verdeelkap controleren op corrosie. Het iets uittrekken van de choke is meestal alleen een verhoging van het sationair toerental, de eigenlijke choke komt er pas halverwege bij (bij correcte afstelling vd choke) Kijk even als je 'm stationair hebt lopen en 'm uitzet in hoeverre de choke echt afsluit (even luchtfilter verwijderen)
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165616Bericht Bart-S »

Hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties!

Ik heb allereerst de slangen van/naar de carburateur gecontroleerd. Ze lijken allemaal nog heel te zijn. De slang naar het spruitstuk (met een restrictie) heb ik een aantal jaar geleden al vervangen, deze zat nog goed vast. De rest (korte slang naar het kleppendeksel en de dunne slang naar ergens onder de verdeler) vond ik erg los zitten, ik kreeg ze er zonder veel kracht vanaf. Het zou zo maar kunnen dat daar een klein beetje lucht langs lekt:
Afbeelding
Afbeelding

De stroomkabels tussen de bougies en de verdeler heb ik ook bekeken. Dat ziet er nog goed uit aan beide kanten. De aansluiting op de bougie onder de dynamo heb ik even achterwege gelaten, ik kwam daar moeilijk bij. Op basis van de rest heb ik daar wel vertrouwen in. De aansluiting van de kabel bovenop de verdeler (die naar de bobine gaat) heb ik ook bekeken, dat ziet er een stuk slechter uit:
Afbeelding

Ik zal dus, voordat ik verder ga, het volgende doen:
- Een nieuwe kabel (bobine-verdeler) bestellen
- Slangenklemmen halen om de slangen van de carburateur goed te klemmen op de aansluitingen

Zou het uitvallen bij stationair draaien kunnen worden veroorzaakt door die bobine kabel? De bobine zelf zier er ook wat roestig uit, maar uiterlijk zegt niet alles denk ik?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165621Bericht Hanz »

Gecorrodeerde kabels bij de ontsteking meteen vervangen, en ik zou de verdelerkap ook meteen doen. Bobine even loshalen, contacten schoonmaken, beetje kopervet erop en weer vast zetten. En als je toch bezig bent ook de puntjes.
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165622Bericht Bart-S »

Ik heb nieuwe kabels, een verdelerkap en voor de zekerheid ook een rotor besteld. Nu maar hopen dat 'ie straks stationair weer fatsoenlijk wil lopen :)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165623Bericht JelleP »

De door jou genoemde onderdelen vervangen kan zeker geen kwaad. Ik zou als ik jou was ook de condensator vervangen, in dit verhaal bleek dat ook de boosdoener:
viewtopic.php?f=2&t=17587&p=165285&hili ... or#p165285" onclick="window.open(this.href);return false;

Het slangetje van carburateur naar verdeler zou niet zulke ernstige klachten moeten veroorzaken. De mijne blijft prima lopen als ik het slangetje er helemaal af haal, misschien wat hoger stationair door de luchtlekkage. Als het er zo losjes op zit kan het wel zo zijn dat je vacuumvervroeger niet helemaal goed werkt.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165629Bericht Tweety »

Setje nieuwe bougiekabels en een verse verdeelkap, ik denk dat dat 't is ! vacuumslangetje, zit meestal niet echt heel vast, zuigt zich zelf wel vast, carterventilatie mag ook best een beetje lekken, geen probleem.
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165631Bericht Bart-S »

Ik hoop het ook! Het zou mooi zijn als het allemaal zo simpel blijkt te zijn :)
Ik heb ook maar een nieuwe condensator gekocht, dat bleek maar €5 te kosten. Ik monteer alles met losse min-pool van de accu. Maar is die condensator nog opgeladen? Moet ik daar rekening mee houden, of kan ik alles met gerust hart vastpakken?
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165632Bericht Tweety »

je kan alles zo vastpakken ! je zou een condensater evt kunnen ontladen door de het draadje met de buizing kort te sluiten, maar dat gebeurt vaak van zelf, condensator is bovendien zo klein dat je dat niet gaat merken mocht ie toch vol zitten. Condensator komt eigenlijk nooit echt vol te zitten, maar vult zich met de overspanning en voorkomt zo het overslaan van een vonk in de ontsteking. Bij versleten condensator ('t zijn electroliet condesatoren, die slijten) is de capaciteit te klein om de spanningspiek op te vangen. Ik laat bij de meeste dingen de accu gewoon aangesloten, hoewel in de buurt van de dynamo is er kans op kortsluiting (vaak via de peilstok) bij de startmotor moet ie echt los, en tijdens laswerkzaamheden is het ook beter om 'm los te koppelen om accuschade te voorkomen.
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165666Bericht Bart-S »

Opgelost :D

Ik heb vandaag de verdelerkap, de rotor, de bougiekabels, de kabel van de verdelerkap naar de bobine en de condensator vervangen. De oude onderdelen zagen er niet echt kosher uit, dus dat was een goede zet. Helaas bleef het probleem bestaan, de motor bleef stationair niet lopen, tenzij ik de choke voluit zette (ook bij een warme motor).
Ik heb de carburateur daarom toch maar gedemonteerd. Ik heb het volgende verwijderd (Kluwer werkplaatshandboek Zenith 28IF, pagina 76):

-'Aansluitstuk' voor de vlotter (nr 29)
-Vlotter (nr 30)
Daarmee is de vlotterkamer open. Het zag er schoon uit. Een klein plasje benzine en wat roetaanslag. Met een wattenstaafje heb ik de roet verwijderd.
- De brandstoftoevoeraansluiting (nr 4) verwijderd. Daar zit een filtertje achter. Zag er niet slecht uit, maar het kan vast geen kwaad om het even door te blazen. Dus even doorgeblazen met een busje perslucht.
- De hoofdsproeier doorgeblazen met perslucht. Je haalt dan eerst de bout los (nr 37), dan gebruik je een platte schroevendraaier voor de sproeier (nr 35). Die blaas je door.
- De 'stationaire' sproeier (nr 28, in het werkplaatshandboek noemen ze het 'Mengbuis'). Ook die losgeschroefd en doorgeblazen. Op het einde van het buisje zag ik een klein zwart puntje, na doorblazen was dat weg. Grote kans dat dat de boosdoener is geweest.
- De vlotternaald (nr 27) gemonteerd laten. Wel even wat perslucht erop geblazen, het kogeltje zie je dan indrukken.
- Alle roetaanslag binnenin de carburateur met wattenstaafjes en wasbenzine verwijderd en afgeblazen met perslucht.
- De pakking tussen de 2 helften (nr 10) en de pakking tussen de carburateur en spruitstuk vervangen. De oude zagen er overigens nog heel uit.

Na montage liep de motor weer als een zonnetje. Na enkele minuten stationair kon de choke weer in, motor bleef rustig stationair lopen. Ik zal morgen een lange rit maken om te zien hoe het zich gedraagt als de motor echt goed op temperatuur is, maar ik verwacht geen problemen.

Ik heb ervaren dat het zeker niet moeilijk was om de carburateur uit elkaar te halen, zoals JelleP al aangaf. Met moed en beleid kan iemand zonder ervaring dat prima doen. Mits je je beperkt tot de 2 sproeiers en wat schoonmaakwerk, die vlotternaald (nr 27), en stelschroeven laat ik liever zitten.. Alles wat nodig is, is nieuwe pakkingen en een busje perslucht.

Ik wil jullie hartelijk danken voor de tips en aanwijzingen!
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165668Bericht JelleP »

Goed dat het nu opgelost is!! Voor zulke mooie dagen als deze heb je je R4 uiteindelijk toch gekocht :D
En het is sowieso fijn dat je ontstekingsmodule wat nieuwe onderdeeltjes heeft, dat kan nooit kwaad.

Roetaanslag of ander vuil in de vlotterkamer zou er eigenlijk niet mogen zijn. In theorie kan er alleen vuil bij komen vanuit de benzinetoevoer, maar het benzinefilter en het gaasje zouden dat tegen moeten houden.
Ik heb er zelf ook last van, bij mij lijkt de pakking tussen de carburateurhelften telkens aangetast te raken en papierpulp in de benzine te dumpen. Ik ga er binnenkort zelf een knippen van pakkingmateriaal waarvan ik zeker weet dat het benzinebestendig is (sip)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165670Bericht Bart-S »

Inderdaad! Ik heb vandaag een stuk gereden, motor liep heel rustig. Wel zag ik bij thuiskomst dat de carburateur wat benzine 'zweet'. Ik zag wat luchtbellen verschijnen aan de rand van het koperkleurige ronde ding boven de stationaire stelschroef:

Afbeelding

Kan dat kwaad? Het is maar heel weinig gelukkig. Benzinetoevoer etc. zit allemaal goed vast. Het lijkt echt vanaf de randen van het ronde ding te komen.
Bart-S
Berichten: 43
Lid geworden op: wo jan 11, 2012 1:28 am

Re: Afslaan bij stationaire motor. Carburateur schoonmaken?

Bericht: # 165673Bericht Bart-S »

Het valt gelukkig mee. Dat zweten komt alleen voor na het afschakelen van de motor. Ik maak me daar geen zorgen over, het zijn hooguit 2 druppels.

Op deze website is het probleem omschreven: http://www.renault4.co.uk/forum/threads ... -leak.8087" onclick="window.open(this.href);return false;

Benzine zit opgesloten, en komt er onder druk uit. Ik hou het in de gaten, zo erg als in het filmpje op bovenstaande website mag het niet worden :wink:
Plaats reactie