help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165291Bericht JelleP »

Mooi zo! (beer) Gelukkig een makkelijke en snelle fix. Doet de R4 van Folkert het ook alweer inmiddels?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165292Bericht deutz »

Niets meer van gehoord!
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Folkert S
Berichten: 15
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 11:19 pm

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165296Bericht Folkert S »

Afgelopen zondag een andere bobine geprobeerd. Geen resultaat. Toen ik een andere kabel van Bobine naar verdeler erop zette leek het opgelost. Alleen tijdens de proefrit viel ie weer uit. Uiteindelijk de wegenwacht gebeld! Die kon het niet ter plekke oplossen, maar gaf aan dat de contactpunten versleten waren. Naast verse olie heeft de motor de laatste jaren niet zoveel onderhoud gehad, dus gisteren onderdelen besteld voor een beurt (incl. contactputen). Omdat ik deze week vakantie heb is daar wel even tijd voor. Begin met de contactputen en dan kijken of het goed is, daarna doe ik de rest van het beurtje.
Gebruikersavatar
jeje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo sep 21, 2011 8:22 pm
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165314Bericht jeje »

En jaahh, met vlag en wimpel door de APK! (beer)
R1123 04-02-1986
Folkert S
Berichten: 15
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 11:19 pm

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165344Bericht Folkert S »

Beurt is gedaan. Olie ververst. Nieuw olie + luchtfilter (brandstoffilter vorige week al gedaan). Bougies, contactpunten en condensator vervangen. En ook de gelijk de kleppen gesteld.
Hij start en blijft nu ook lopen. Bij het rijden valt het wel op dat de motor bij het optrekken iets stottert. Als ik de choke iets aantrek wordt het beter. Toen ik hem net had deed ie dit ook een beetje en heb toen de sproeier "opgeboord" naar 1mm. Reed daarna perfect.
Nu wilde ik nog de ontsteking op tijd zetten. Heb de beschikking over een stroboscooplamp, maar heb daarover nog wel een paar vragen. Op het koppelingshuis staan 2 merktekens / streepjes. Welke moet ik aanhouden? of moet ik er tussen blijven. En op hoeveel graden voorontsteking moet ik de lamp instellen. En kan (bij stationair toerental het slangetje van de vervroeger blijven zitten.
De contactpunten heb ik afgesteld met 0,4mm speling. Motor gedraaid tot tot ze open staan op een nok en dan meten. Is dat de manier? was lastig om zo het punt te bepalen wanneer ze het verste openstaan. Is dit de goede manier of is er ander truukje voor?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165362Bericht Bertje »

Staat allemaal prima beschreven in Kluwer
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165365Bericht Okido »

De afstelgegevens staan in een vraagbaak. Ik weet niet welke motor je hebt. Als het een GTL is dan kan je uitgaan van (ruim) 5 graden ofwel 1 centimeter. Pak gewoon het meest rechtse streepje op het vliegwielhuis. Het vliegwiel draait tegen de klok in.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Folkert S
Berichten: 15
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 11:19 pm

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165380Bericht Folkert S »

Afgelopen weekend weer wat dingen geprobeerd. Met de stroboscooplamp onsteking op circa 8 gr. voor bdp gezet. Op het forum gelezen dat dit met de nieuwe benzine beter zou rijden. Echter na een proefrit toch maar weer iets later gezet (Okido, inderdaad nabij het rechter streepje). Stotteren bij optrekken is nu minder en motor loopt ook stationair rustiger.
Omdat ie toch met de choke iets open wat beter rijdt vermoed ik dat de carburateur ook niet helemaal 100% is. Ik heb nog een reserve liggen en ga die monteren om te kijken of dit verandering geeft.
Ergens op het forum las ik dat de speling van de contactputen eigenlijk de contacthoek wordt genoemd en dat je dit met een stroboscoop zou kunnen meten. De lamp die wij hadden had deze functie helaas niet. Bij degene die de contacthoek met stroboscoop hadden afgesteld was de speling doorgaans iets minder dan 0.4mm, dus ik heb die ook teruggezet naar 0,35mm.
Zoals het nu lijkt is ons viertje weer bedrijfszeker. Nu alleen nog wat fijnafstelling.
Tot zover bedankt voor jullie hulp.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165381Bericht deutz »

Zet je contacthoek/puntenafstand minimaal op 0,45mm, loopt dan meestal heel goed zonder stotteren enz.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165393Bericht Bertje »

Folkert S schreef:Omdat ie toch met de choke iets open wat beter rijdt vermoed ik dat de carburateur ook niet helemaal 100% is. Ik heb nog een reserve liggen en ga die monteren om te kijken of dit verandering geeft.
Hier is in het verleden al uitgebreid over geschreven, de hoofdsproeier van een R4 blijkt aan de krappe kant voor hedendaagse benzine, het mengsel is dan net te arm. Met de choke wat open getrokken verrijk je het mengsel door de luchtaanvoer wat te knijpen, maar het zou natuurlijk logischer zijn in plaats daarvan de brandstoftoevoer wat te vergroten, oftewel: ruimere hoofdsproeier. Voor meer info, lees dit eens: viewtopic.php?f=2&t=10352" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165395Bericht Bertje »

Folkert S schreef: Ergens op het forum las ik dat de speling van de contactputen eigenlijk de contacthoek wordt genoemd en dat je dit met een stroboscoop zou kunnen meten
De contacthoek en de contactpuntafstand is niet hetzelfde, maar hebben wel met elkaar te maken. De contacthoek wil zeggen over hoeveel graden de contactpunten gesloten zijn, voor een 4-cilinder motor zit dit tussen de 0 en de 90 graden (want 4x90=360, dus een volledig rondje). De contacthoek moet groot genoeg zijn om de bobine "op te laden", maar ook weer niet te groot, anders staan de punten niet lang genoeg open om een goede vonk te trekken over de bougies, voor een R4 moet dit 57 graden zijn. De contactpuntafstand is dan weer de afstand tussen de contactpunten als ze maximaal open staan. Een grotere contacthoek komt neer op een kleinere contactpuntafstand, de contactpunten worden dan immers minder makkelijk gelicht. Hier beneden een plaatje dat ik van het web geplukt heb om een en ander te verduidelijken:

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Folkert S
Berichten: 15
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 11:19 pm

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165413Bericht Folkert S »

@ Bertje, naar aanleiding van dat item heb ik enkele jaren geleden de hoofdsproeier al eens vergroot naar 1mm. Daarna, tot enkele weken terug, probleemloos gereden. Zou het kunnen dat door het nieuwe nieuwe luchtfilter de lucht-brandstofverhouding is verstoord waardoor ie nu stottert. Of is dat te ver gezocht?
Zoals ik al aangaf ga ik nog een andere carburateur proberen. Puur om te zien of het verschil geeft. Door de week kom ik daar bijna niet aan toe, dus zal wel in het weekend worden.
Inmiddels wel tijd gehad om zo'n beetje elk item over contacthoek / contactpuntafstand op het forum te
lezen. En daar zijn de meesten van mening dat de contacthoek de maat is (en dat de -afstand daar uit volgt). Alleen de hoek kan ik niet meten en ben dus aangewezen op de afstand. Zal daar ook nog eens wat mee experimenteren en anders zal ik een garage moeten zoeken die de hoek voor me kan checken.
Folkert S
Berichten: 15
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 11:19 pm

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165414Bericht Folkert S »

Weten jullie ook zodra je de verdeelkap, rotor en plastic afdekplaatje van de ontsteking verwijderd en je zuigt aan het slangetje van de vervroeger of je dan moet kunnen zien of het meganisme beweegt.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165417Bericht deutz »

Inderdaad, als je aan het slangetje zuigt zie je dat het beweegbare deel van de contactpunten beweegt,
het wrijft als het ware tegen het stilstaande deel aan.
Ik denk dat je het toch moet zoeken in de brandstof voorziening, maar gewoon alles proberen!
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie