help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Folkert S
Berichten: 15
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 11:19 pm

help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165195Bericht Folkert S »

hallo,

Zoals de kop al aangeeft start ons viertje wel, blijft enkele seconden lopen en valt dan stil.
Het begon een paar weken geleden met zo nu en dan een "hik" tijdens het rijden. Ik dacht misschien een vuiltje in de carburateur, dus om te beginnen maar een flesje reiniger in de tank geleegd. Volgens mijn vriendin, die door de week in het viertje rondrijdt werd daarna het beter. Maar afgelopen week wilde hij opeens helemaal niet meer starten. Of beter gezegd hij slaat wel aan, maar blijft niet lopen. Omdat ik dacht dat er door de reiniger misschien vuil uit de tank/leidingen was opgelost en dit in het brandstoffilter was gekomen heb ik deze vandaag vervangen en tevens de carburateur eraf gehaald en schoongemaakt. En gekeken of de pomp wel pompt. Helaas is het probleem hiermee niet opgelost. Kun je nu stellen dat het geen brandstofprobleem is en dat ik het bij de ontsteking moet zoeken? Of passen de symptomen daar niet bij?
Is er iemand die dit probleem herkent en weet hoe ik het op moet lossen?

m.vr.gr.
Folkert
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165196Bericht deutz »

Folkert,
Kijk eens of alle draadjes goed vastzitten op de bobine en de verdeler, als dat wel zo is kan het afslaan een aantal oorzaken hebben waaronder het contactslot, de bedrading vanaf het contactslot naar de bobine, de voeding naar het contactslot toe, enz, enz, enz.
Ik heb het probleem gehad dat mijn viertje ook spontaan uitviel, soms weken niet soms dagen wel.
Na veel zoeken kwam ik erachter dat de + draad vanaf contactslot naar bobine onderbroken was, soms wel contact, soms geen contact.
Op de dynamo zit een aansluiting waar spanning op komt als je het contact aan zet, die draad op de + van de bobine en sindsdien geen probleem meer.
Laat maar eens weten wat je kunt vinden.
mvg. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165198Bericht JelleP »

Hoe ben je te werk gegaan bij het schoonmaken van de carburateur? Heb je ook de hoofdsproeier eruit gedraaid via de afdichtbout onderop tegen de vlotterkamer? (hiervoor moet de carb los van het spruitstuk, anders kun je er niet bij). Wat voor carburateur is het?

Hoe gaat het uitvallen precies? Als de boel abrupt stil gaat staan alsof je het contact uit draait zou ik het zelf zoeken in de ontsteking. Als het iets geleidelijker, pruttelend en hikkend gaat, in het brandstofsysteem. Heeft het spelen met gas en choke nog effect op de duur waarop je de motor aan de praat kunt houden?

Net als Fons heb ik ook een storing in de bedrading gehad waardoor de motor soms ineens, heel abrupt zonder gesputter uitviel. Bleek een doorgeknakt draadje van de (net nieuw geinstalleerde!) contactpuntjes te zijn dat af en toe kortsluiting maakte via de massa van de verdeler.
Toen mijn carburateur verstopt zat was de motor ook moeilijk aan de praat te houden, maar klonk en voelde de motorloop duidelijk anders en was het uitvallen nog enigszins te voorkomen door vol choke op te zetten.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Folkert S
Berichten: 15
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 11:19 pm

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165208Bericht Folkert S »

Jan, ik heb vandaag een (tijdelijk) draadje rechtstreeks vanaf de accu naar de Bobine getrokken. Helaas gaf dit niet het gewenste resultaat.

Jelle, het is een Zenith. Ik heb de carburateur inderdaad van het spuitstuk afgehaald en op de werkbank uit elkaar gehaald en schoongemaakt met carburateurreiniger. In de vlotterkamer zat wel wat drap, maar sproeiers leken niet verstopt te zitten (wel goed schoongemaakt).
Het uitvallen gaat net als het uitschakelen van het contact. Spelen met de choke haalt niets uit.
Bij elke start slaat de motor (zoals gewoonlijk) snel aan en valt elke keer weer na enkele seconden uit.

Iemand nog een idee?
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165209Bericht Le Car »

Is de vlotter van de zenith wel goed terug geplaatst?
Kijk eens in de carb als hij uitvalt, brandstof op?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165210Bericht deutz »

Ik zou toch maar een andere bobine proberen!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Folkert S
Berichten: 15
Lid geworden op: zo sep 26, 2010 11:19 pm

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165224Bericht Folkert S »

Thuis op een oud binnenscherm nog een bobine gevonden en kwam erachter dat ik ook nog een verdeler met alles erop en eraan had liggen. Die onderdelen 1 voor 1 maar even proberen. Zal pas vrijdag of in het weekend worden. We waren bij mijn schoonmoeder toen ie er mee ophield. Dus viertje staat daar zolang in het hok. Niet echt handig want nu kan ik niet snel even testen. Maar is niet anders.....
Gebruikersavatar
jeje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo sep 21, 2011 8:22 pm
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165262Bericht jeje »

Ik zit met zelfde storing. Vorige week prima draaiend weggezet, niets aan de hand, nu ineens na starten hoop gesputter en gehik. Met veel moeite en spelen met gas en choke blijft ie net aan lopen, af en toe pakt ie ineens wel, meer toeren draaien door voorzichtig gas te geven, dan loopt ie als een zonnetje, gas los is weer gesputter. Carburateur (Zenith 32 op een 845) al los gemaakt, sproeier en vlotterkamer schoon gemaakt, brandstoffilter en leidingen ook gechecked. Er is gewoon voldoende aanvoer aan benzine.
Balen, hij mag woensdag naar de APK, dus dan met ie echt wel rijden!!!

Opties: Ontsteking nalopen bobine/bougies.
Accu doormeten, misschien te lage basisspanning
Aarde aansluiting nakijken
Verse brandstof tanken

Blijft vreemd, niets aan de auto gedaan en prima lopend weggezet vorige week. (ehh) (ehh) (ehh)

Iemand suggesties over?? TNX
R1123 04-02-1986
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165263Bericht JelleP »

jeje schreef:Carburateur (Zenith 32 op een 845) al los gemaakt, sproeier en vlotterkamer schoon gemaakt, brandstoffilter en leidingen ook gechecked. Er is gewoon voldoende aanvoer aan benzine.
Je hebt het over een sproeier maar er zitten er meerdere in. De hoofdsproeier zit diagonaal in de carb geschroefd en moet je via onderaf uitnemen via de openingsbout in de vlotterkamer. De stationairsproeier echter is kleiner en makkelijker uit te nemen. Waar die precies zit in de 32 weet ik niet, heb je een exploded view tekening? Anders maak ik wel ff een foto uit mijn Kluwer. Ik zou namelijk zeggen dat die verstopt zit, dat kan plotseling gebeuren.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
jeje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo sep 21, 2011 8:22 pm
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165264Bericht jeje »

Oe, daar heb ik nog niet naar gekeken. Ik heb een tekening, TNX!
R1123 04-02-1986
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165265Bericht JelleP »

Wel voorzichtig doen met schoonmaken, als je hem toch door wilt steken gebruik dan een nylon draadje van een stoffer o.i.d. Zeker geen metaaldraadjes ofzo. Het beste is perslucht, mocht je dat hebben, dan gaat er sowieso niks stuk.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
jeje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo sep 21, 2011 8:22 pm
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165268Bericht jeje »

tnx, kon er zo bij, schoongemaakt, maar geen resultaat. Blijft een renault 4 die onder protest moeizaam wil pruttelen.
Even geen ideeen meer waar de oorzaak dan wel ligt. Gelukkig is het nog geen woesdag APK dag, maar ben er bang voor....
R1123 04-02-1986
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165269Bericht harbourseal »

Weet je zeker dat hij geen benzine krijgt?
kijk eens naar alle slang aansluitingen van de carterontluchting en de slang onder het inlaatspruitstuk.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165274Bericht deutz »

Jeje,
Al eens een nieuwe ontstekings condensator gemonteerd?
De verschijnselen wijzen op een defecte condensator.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
jeje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo sep 21, 2011 8:22 pm
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: help! Start wel, maar blijft niet lopen.

Bericht: # 165285Bericht jeje »

deutz schreef:Jeje,
Al eens een nieuwe ontstekings condensator gemonteerd?
De verschijnselen wijzen op een defecte condensator.
gr.Jan.

Bedankt Jan, HIJ DOET HET WEER! (nw) (nw) (nw) (nw) (nw) (nw) (nw) (nw) (nw) (nw) (nw) (nw)
Nieuwe condensator erop en lopen als een zonnetje. Je kunt je niet voorstellen hoe opgelucht ik ben, anders had ik echt niet geweten waar nog te zoeken, en zeker niet gelukt voor a.s woendag.
Op naar de APK woensdag. Alle vertrouwen in nu.

Dus mensen, stotterende sputterende wel startende motor, check de condensator. (beer) (beer)
R1123 04-02-1986
Plaats reactie