Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163696Bericht JelleP »

Sinds enige tijd komt er een naar geluid uit mijn auto dat niet te negeren valt. Ik weet dat dit soort klachten nogal vaag zijn en er moeilijk iets op valt te zeggen, maar toch hoop ik op wat suggesties.

-Het geluid is een een middelhoge toon en klinkt alsof er iets schuurt/aanloopt (zie ook filmpje onderaan)
-Het geluid lijkt rechtsvoor vandaan te komen, maar dat kan ook vervormde akoestiek zijn.
-Het geluid treedt pas op als de auto goed warmgereden is.
-Na ongeveer een kwartiertje flink doorrijden is het geluid te horen in een bepaalde stand van het gaspedaal, meestal precies tussen gasgeven/motorisch afremmen in bij snelheden boven de 50.
-Bij langer doorrijden treedt het geluid vaker op bij meerdere standen van het gaspedaal.
-Nog langer doorrijden (na bijv. 45 min snelweg) en het geluid is vrijwel constant aanwezig, tenzij ik accelereer of stilsta.
-Het geluid verandert niet van toonhoogte, wel van volume. Hoe hoger de snelheid, hoe harder het geluid. Het overstemt met gemak het geraas van rijden met 100 km/h (jullie weten hoeveel herrie dat maakt in een R4..).
-Het geluid is ook te horen met de koppeling ingetrapt en/of de versnelling in z'n vrij bij uitrollen, totdat ik helemaal stilsta.
-Het geluid dreunt door tot in de auto zelf, je voelt het zelfs door de pedalen heen

Ik heb de auto bij de sleuteldag in Midwoud op de brug gehad, maar niets zorgwekkends kunnen zien aan de aandrijfas of ophanging. Wel waren de remblokjes in verre mate versleten. Deze heb ik inmiddels vervangen, maar het geluid is helaas niet weg.

Hier ook een link naar een filmpje met het geluid (beeld is gedraaid, maar het gaat dus om het geluid :wink: ). Hier reed ik 70 km/h en speelde met het gaspedaal om het geluid op te wekken. Het hoge piepje op de achtergrond is de hoedenplank die wat knarst.
https://www.youtube.com/watch?v=jxxiyoL ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Ideeën spuien mag hieronder (beer) Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft. Ik wil er nu niet te ver mee rijden en zeker de snelweg niet op totdat het opgelost is..

groeten Jelle
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163697Bericht jurjenz »

Wiellager?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163698Bericht Hanz »

Precies. . Heb je na het sleutelen aan je remmen de boel wel weer goed in elkaar gezet? Lager goed gesteld?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163699Bericht Mark4GTL »

gooi de wagen maar eens omhoog en draai de wielen maar eens goed rond... Als je echt wat hoort ruissen/piepen etc... > wiellager
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163700Bericht JelleP »

Ik heb niets gedaan aan de wiellagers, ik wist niet dat dat moest. Maar maken die ook geen heel ander geluid als ze versleten zijn? Een donker, diep en niet echt hard zoemend geluid in de bochten.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het lager linksvoor hoor in bepaalde bochten (boven beschreven geluid) dus dat die sowieso al op het lijstje stonden beide kanten voor de APK in januari. Misschien dat het het oplost maar mijn klachten lijken wat mij betreft in niets op de symptomen van slechte wiellagers.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163701Bericht Tweety »

Komt de uitlaat niet gewoon ergens tegen aan ?
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163703Bericht Jerome »

Vering / schokdempers?
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163712Bericht JelleP »

De uitlaat lijkt het niet te zijn want die zit aan de linkerzijde. Schokdempers is een optie aangezien deze behoorlijk zweet (ga ik laten vervangen) al zie ik niet echt in hoe die het geluid kunnen veroorzaken volgens de beschrijving die ik gaf. Maarja, als je het in de voor de hand liggende oorzaken niet kunt vinden moet je het in de niet-voor-de-hand-liggende zaken gaan zoeken.. (sip)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163713Bericht Hanz »

JelleP schreef:Ik heb niets gedaan aan de wiellagers
je kan alleen de lagers in de trommels achter stellen
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163715Bericht Rudolf2 »

Een lager in de versnellingsbak of een aandrijfas zou ik zo kunnen bedenken. Ik heb ook zoiets in mijn 5 gehoord. Het geluid is door meerdere mensen herkend als differentieel naar z'n grootje, maar na een jaar is het geluid " gewoon" verdwenen. Klinkt vast vreemd, maar ik geloof in het zelfherstellend vermogen van Renaultjes.

Rudolf
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163716Bericht deutz »

Waarschijnlijk een meedraaiend lager of lagerbus.
Met een meedraaiend lager bedoel ik dat een lagercup wat vast hoort te zitten meedraait, waarschijnlijk in
de versn.bak.
kijk eens of er genoeg olie in zit (versn.bak)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163717Bericht JelleP »

Er zit voldoende olie in de versnellingsbak, ik heb dit op de sleuteldag vorige week afgetapt en ververst (totdat het uit de vulplug liep). Het geluid is ook hoorbaar als ik ontkoppel en/of in z'n vrij rijd, sluit dit de versnellingsbak niet uit? Differentieel zou het dan nog wel kunnen zijn natuurlijk. Wat zou daarin mis kunnen gaan?

Ik heb dit geluid vorig jaar winter ook gehoord, maar daarna heb ik er een hele zomer lang geen last van gehad. Helaas heeft mijn R4 dus geen zelfhelend vermogen, of op z'n minst last van winterdipjes.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163718Bericht deutz »

Oke, nog gelet op de kleur van de afgetapte olie?
Differentieel lager kan dus wel een meedraaiende cup hebben! als je olie grijs van kleur is is dat een teken van aluminium slijpsel, dus een meedraaiende (buiten cup) kan een oorzaak zijn.
Laatst gewijzigd door deutz op ma nov 14, 2016 9:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163719Bericht JelleP »

Het was aardig grijs maar had ongeveer dezelfde kleur als dat van m'n klusbuurman die ook de bak leeg had gehaald omdat hij iets met de assen ging doen. Ik heb verder geen referentie omdat ik nog niet echt veel sleutelervaring heb dus geen idee of het een normale kleur had. Wel zat er wat slijpsel aan de magnetische pluggen. De bakolie heeft er eigenlijk maar een jaar ingezeten, ik had het nu vervangen omdat ik hoopte het geluid ermee op te lossen.. :(
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163730Bericht Bertje »

Klinkt als een lager met speling dat droog staat. Het rammelt dan af en toe en draait dan weer eenparig rond. Is het niet gewoon 1 van de lagers van je dynamo of spanrol?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie