Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163733Bericht BVDP »

Komt me bekend voor. Ik had ook zulk geluid. Begon als de wagen al ff reed, niet altijd hoorbaar. Als ik in stevige regen reed had ie het meestal niet. Het bleek een beginnende slijtage van de rechtse cardanas. Er zat een klein scheurtje in de hoes. Mijn garagist reed ff mee met de wagen en wist direct wat het was. Hoes wat verder open getrokken en vet in gespoten en toen was het (ff) weg. Cardanas vervangen en het was opgelost.
Het is blijkbaar een slijtagestap voor het gebonk in een scherpe bocht dat we allemaal wel kennen.
Ik heb het hier op het forum toen beschreven maar vind het zo snel niet terug.

Groeten, Bart
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163734Bericht BVDP »

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163738Bericht JelleP »

Dank voor de suggesties! Ik ben best bereid een hoop te vervangen om te kijken of het opgelost wordt maar de versnellingsbak/differentieel toch liever niet.. ik laat binnenkort de beide wiellagers voor, schokdempers en alle fuseekogels vervangen aangezien die sowieso vervangen moeten gaan worden binnen niet al te lange tijd (een van de wiellagers is zachtjes te horen in bepaalde bochten, fuseekogels hadden een beetje speling en de schokdempers zijn vrij nat). Daarna zou ik nog naar de aandrijfassen kunnen kijken.
Was het geluid bij jou ook zo luid dan? Het is bij mij soms zo luid dat je de auto eigenlijk aan de kant zou willen zetten.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163739Bericht JelleP »

Bertje schreef:Klinkt als een lager met speling dat droog staat. Het rammelt dan af en toe en draait dan weer eenparig rond. Is het niet gewoon 1 van de lagers van je dynamo of spanrol?
Dat zou mooi zijn want die zijn goed te fixen, maar komt daar op een of andere manier een andere spanning op te staan bij wisselende trekbelasting op de assen? Die draaien toch wel vrij constant, afhankelijk van stand gaspedaal?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163740Bericht Bertje »

Check eerst even of die dynamo-as uberhaupt speling heeft, dan gaan we daarna pas bediscussiëren of en hoe dat samenhangt met gaspedaal/rijsnelheid :D
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163741Bericht JelleP »

Geen speling te voelen op de poelies van dynamo, waterpomp en spanrol :wink:
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163743Bericht Bertje »

OK. Ik blijf denken aan een lager.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163754Bericht deutz »

Lager is het volgens mij ook, en ik ben bang dat het toch een versn. bak/ differentieel lager is!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163756Bericht JelleP »

We gaan het zien. Michiel mag aan de slag met de wiellagers, schokdempers, fuseekogels en een vervangende rechter aandrijfas, dat laatste n.a.v. het topic van Bart wat heel erg lijkt op mijn klachten. Als het daarna nog niet verholpen is moet er inderdaad een andere bak in (en ga ik huilen want ik heb daar helemaal geen zin in).
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163759Bericht BVDP »

Best eerst ff kijken of er nog voldoende vet in je cardan zit en/of er eventueel een klein scheurtje in je hoes zit. Zo maar wat gaan vervangen lijkt me geen goed idee.
Succes er mee. Bart
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163760Bericht Okido »

Inderdaad, eerst deduceren, dan induceren en dan zomaar wat proberen (uhm)
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 163766Bericht JelleP »

Ik heb de hoezen twee weken terug bekeken op de brug en heb geen vetlekkages of andere beschadigingen kunnen ontdekken. Het punt is een beetje dat het voor de huidige onderdelenprijs haast niet de moeite waard is om de boel open te gaan halen en er een dag langer mee bezig te zijn. De snelste oplossing is een ruildeel erin zetten en kijken of de klachten voorbij zijn, en dan eventueel te kijken of dat oude onderdeel dat kennelijk de boosdoener was defecten vertoont. Maar dat is de afweging die ik voor mezelf maak, mede doordat ik erg beperkte sleutelruimte heb (alles moet op straat langs de stoeprand).
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 164054Bericht JelleP »

Nadat de auto een weekje in Zaandam bij LeCar heeft gelogeerd kan ik de voorzichtige conclusie trekken dat het geluid werd veroorzaakt door de rechter aandrijfas. Eén van de homokineetjes had nogal wat speling die er niet hoort, er zit nu een ruildeel in en het geluid is vooralsnog weg. Het lijkt dus hetzelfde te zijn als wat Bart had maar ik durf het pas zeker te zeggen als ik het over een maand nog steeds niet teruggehoord heb. (beer)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
kirstenheshusius
Berichten: 15
Lid geworden op: zo mei 10, 2015 1:08 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 167290Bericht kirstenheshusius »

Was bij mij precies hetzelfde, versleten homokineet rechter aandrijfas.
Ik was erg blij met je filmpje trouwens! Zo kon ik vanuit mijn zelfonderzoek concluderen wat het was.
Ik had er gelukkig nog een liggen, Michiel heeft er een nieuwe hoes overheengezet kon ik hem monteren en klaar.
Het geluid is weggebleven, nu wachten op een nieuw geluid ;)
Elsa van Gils
Berichten: 1
Lid geworden op: ma aug 05, 2019 10:38 am

Re: Naar geluid bij gas los (incl. filmpje)

Bericht: # 173544Bericht Elsa van Gils »

Hoi Jelle en Bart, ben nieuw hier maar kwam hier terecht nadat ik op internet aan het zoeken was naar een raar geluid alleen te horen als ik wat langer snelweg rij. Bij koppeling in zoemend geluid en bij op een neer gaan van gas. De garage wist het niet nadat ik het uitlegde en ik kon het niet laten horen want hij deed het niet altijd.... bv van breda naar de Efteling niet, maar op de terug weg de afslag nemend ineens weer wel. Een erg vervelend zoemend geluid, in de bochten naar rechts hoor ik het links voor ook bonken.
Het geluid op you tube is precies hetzelfde, dank nog daarvoor....
Nu de auto weg gebracht voor nieuwe aandrijfas en wat er dan bij hoort, heb er eigenlijk geen verstand van maar zat me niet lekker en als de garage niks weet dan maar zelf op onderzoek uit...
Heb ik na jullie forum te lezen hier goed aan gedaan. Was het gezoem zoals op het filmpje echt voorbij?
Dankjewel!! Groetjes elsa
Plaats reactie