Plofjes in de uitlaat

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4GTL'85
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 5:37 pm

Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162469Bericht R4GTL'85 »

Hoi,

Sinds een tijdje ploft mijn R4'tje wanneer het gaspedaal wordt losgelaten of er op de motor geremd wordt. Heb al verschillende dingen vervangen, maar geen resultaat. In tussentijd wordt het ploffen er ook niet bepaald beter op... Na wat opzoekwerk op het forum ben ik reeds wat wijzer geworden. Waarschijnlijke oorzaak is een probleem met het vacuüm gebeuren. Even een lijstje van wat er in tussentijd al gebeurd is:

- Installatie van een 123 Ontsteking (dus vacuümvervroeging zou ok moeten zijn)
- Nieuwe bougies (Er zaten eerst 'NGK R' in, zogenaamde weerstandbougies, nu zijn het er zonder weerstand, iemand een idee wat aangeraden is in combinatie met een 123 ontsteking?)
- Nieuwe bobijn
- Nieuwe uitlaatdemper
- Kleppen gesteld en compressie gemeten, was allemaal tussen 9 en 11,5 bar, dus geen verbrande klep lijkt me dan
- Ontsteking afgesteld op 6° (zoals het hoort op een GTL motortje met ontsteking R244 D61 volgens de site van la 4l de Sylvie)
- Vacuümslangetje gecontroleerd en stevig bevestigd.

Enige waar nog niet aan geraakt is, is de carburator. Hier durf ik niet goed aan beginnen omdat de afstelling ervan me wat afschrikt. Iemand een goed adresje om deze eens te laten kuisen en weer afstellen? (België of toch in de buurt van België)

Wat is best de volgende stap die ik onderneem?

Bedankt! :D
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162470Bericht roberto »

Niets! het plofje hoort bij de R4, het is een onderdeel van de charme van de auto, waarschijnlijk hoor je het nu meer op omdat het mooi weer is en je waarschijnlijk het raam open heb staan.
R4GTL'85
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 5:37 pm

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162472Bericht R4GTL'85 »

Het 'plofje' misschien wel, maar het is echt geen klein plofje meer... :( Heb veel R4's gezien en gehoord, maar weinig met zulke plofjes in de uitlaat. :-? Er moet sowieso iets aan gebeuren, dus wie ideeën heeft... ;)
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162477Bericht Tweety »

Misschien staat ie een beetje te arm, en afstelling van de contacthoek kan misschien nog wat verandering brengen. Vacuumvervroeger kan natuurlijk slecht functioneren dooradt bv de carburateurvoet krom is ofzo, kan je chekken door bij draaien motor het vauumslangetje te voelen.. 't einde dan. Mijn auto ploft ook en soms best behoorlijk vooral bij warm weer.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162484Bericht deutz »

Is inderdaad te krap afgesteld, de luchtregel schroef wat verder uitdraaien en het zal over zijn.
gr. J@n.
niet geschoten is altijd mis!
R4GTL'85
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 5:37 pm

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162486Bericht R4GTL'85 »

Bedankt voor de reactie, ga ik zeker eens proberen :) Kan het ook te wijten zijn aan een lekje in de uitlaat? Want de nieuwe demper lekt iets of wat op de aansluiting met de originele uitlaatpijp.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162487Bericht Okido »

Dat wat Roberto bedoeld te zeggen is dat de oorzaak van het ploffen zit in de Renault 4, alle andere "oorzaken" zijn slechts variabelen die enig effect kunnen sorteren.

Mijn ervaring is dat de grootste variabele de uitlaat is.

Vaak begint het als de uitlaat slecht wordt. Vervolgens vervang je die, maar een nieuwe uitlaat is nooit helemaal dicht. Deze dicht zichzelf na genoeg ermee gereden te hebben door het roet in de uitlaatgassen.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
R4GTL'85
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 5:37 pm

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162491Bericht R4GTL'85 »

De uitlaat zit er ongeveer 9000km onder momenteel, dus al wel een tijdje. Zal eens proberen met dat uitlaat dichtmiddel de aansluiting te dichten, als dat niet werkt is de carb aan de beurt!
R4GTL'85
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 5:37 pm

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162492Bericht R4GTL'85 »

Mengsel wat rijker gezet, tot 3 toeren uitgedraaid (ehh) dan liep hij het beste.
Rijdt wel veel vlotter nu, maar de plofjes zijn er niet minder om geworden... :cry:
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162497Bericht harbourseal »

Probeer eens wat anders.
Als je het motor nummer opzoekt op de motor dan vind je in de handleiding van de 123 ontsteking het bijbehorend karakteristiek nummer. controleer eerst dat nummer eens met de setting onder die grote inbusdop op de 123.

De waarde van La 4l de Sylvie geeft een vervroeging aan voor een ontsteker met mechanische en vacuum vervroeging. De 123 is een electronisch gestuurde ontsteking met een vacuum sensor erop. Die statische 6 graden gaat niet op. Je vervroeging zal je met de huidige benzine zo vroeg mogelijk moeten zetten zonder dat de motor gaat pingelen (klinkt als een hand knikkers die in je carter rond rolt) bij belasting in lage toeren.

Probeer dat eens misschien dat het ploffen dan stopt en kijk ook even alle carter ontluchtings slangen na op kleine scheurtjes.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162503Bericht Bertje »

Mengselschroef 3 slagen verdraaien is wel erg veel. Ben het met Robert eens dat ploffen in de uitlaat erop kan duiden dat de ontsteking wat vroeger mag. Dit geldt voor subtiele op-de-motor-afremmen plofjes. Hoe heb je de motor trouwens op 6 graden voorontsteking gezet? Dynamische afstelling met stroboscoop? Waar woon je trouwens ergens, ik woon in regio Eindhoven, niet te ver van de Belgische grens.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R4GTL'85
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 5:37 pm

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162507Bericht R4GTL'85 »

Ontsteking is afgesteld met stroboscooplamp met vacuümslang afgedicht op 6°. 123 Ontsteking is ingesteld op de R244 D61 die er origineel op zat. :) De plofjes waren er trouwens ook al met de andere ontsteking! De slangetjes leken me ook nog oke. Woon In de regio Antwerpen, niet ver van Eindhoven.
R4GTL'85
Berichten: 22
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 5:37 pm

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162574Bericht R4GTL'85 »

Mogelijke oorzaak gevonden! Bij demontage van de retourslang van het spruitstuk bleek hier een (redelijk grote) scheur in te zitten. Ik dacht dit tijdelijk te plakken, maar het was allemaal zo ver heen, dat uiteindelijk alles is afgebroken... (uhh) Dan maar gewoon een passend slangetje gaan kopen, maar aangezien ik niet aan de restrictie had gedacht, werkte dit ook niet bepaald goed... :oops: Toch weer wat geleerd vandaag :) Nu ben ik dus op zoek naar een retourslangetje tussen carb en spruitstuk, iemand dat me hiermee kan helpen?
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162593Bericht Tweety »

Je kan de restrictie uit het oude slangetje halen en in het nieuwe slangetje drukken..
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Plofjes in de uitlaat

Bericht: # 162595Bericht Bertje »

Slangetje kun je eventueel maken van een stukje rubber brandstofleiding. Moet immers benzine(damp) bestendig zijn. Een brandstofleiding is stug zat om niet vacuum getrokken te worden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie