Stotteren bij hogere snelheid

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Casper4GTL
Berichten: 3
Lid geworden op: za jun 25, 2016 9:46 pm

Stotteren bij hogere snelheid

Bericht: # 162092Bericht Casper4GTL »

Mijn Renault 4 GTL uit 1979 krijgt het lastig bij het rijden rond de 110 km/h, na ongeveer een minuut. Dan begint hij te stotteren. De ontsteking, carburateur (solex 32 eisa) en bobine zijn goed, en alle voor de hand liggende veroorzakers zijn al nagelopen. Optrekken en rijden op wat hogere toerentallen op lagere snelheid is ook geen probleem. Het lijkt alleen wel alsof de brandstoffilter zichzelf niet (snel genoeg) vult bij hogere toerentallen. Deze filter zit ook op de slang tussen de brandstoftank en de pomp, en niet tussen de pomp en de carburateur. Er zit een Valeo (VALEO Ref.: 247101) brandstofpomp op, en een elektronische ontsteking (van een onbekend merk, is geïnstalleerd door de vorige eigenaar, maar sowieso geen 123ignition).

Kan iemand mij helpen met dit probleem? Ik sta voor een raadsel wat het zou kunnen zijn, vooral omdat de motor perfect presteert totdat er een tijdje 110km/h wordt gereden.
Alle hulp wordt gewaardeerd!!

Voor foto's van brandstofpomp etc: https://www.yogile.com/t0upb12d/21m/share/?vt=wR57kf4
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Stotteren bij hogere snelheid

Bericht: # 162097Bericht Mark4GTL »

vervang de brandstofpomp eens en eens zien wat die dan doet.

Ik had t filter altijd na de pomp zitten, misschien dat dat er ook wat mee te maken heeft.

Beste is 1 van de 2 ff aanpassen en dan testen. Zo kun je dingen uitsluiten of bevestigen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Stotteren bij hogere snelheid

Bericht: # 162101Bericht deutz »

Waarschijnlijk toch een benzine aanvoer probleem!
Leiding geknikt, verstopt?
Vlotterniveau te laag? hoofd sproeier te klein?
gr.J@n.
niet geschoten is altijd mis!
Casper4GTL
Berichten: 3
Lid geworden op: za jun 25, 2016 9:46 pm

Re: Stotteren bij hogere snelheid

Bericht: # 162105Bericht Casper4GTL »

Na een dagje sleutelen en alle brandstofleidingen in de motorruimte vervangen te hebben, een nieuwe brandstoffilter geplaatst te hebben en nog een klein beetje "gesnuffel" aan de carburateur zojuist een stottervrije rit gemaakt.
Voor dinsdag staat er een afspraak bij Speed Centre Geldermalsen met de rollenbank op de agenda, waar ze nog eens goed naar de afstelling gaan kijken en waar nodig verbeteren. Dus hopelijk dan voor altijd van dit probleem(pje) af! Ik laat wel weten wat de uitslag van de test dinsdag is, en bedankt voor de tips tot zover!
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Stotteren bij hogere snelheid

Bericht: # 162118Bericht Okido »

Ik ben benieuwd :)
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
r4 gtl
Berichten: 14
Lid geworden op: di feb 10, 2004 2:00 am
Locatie: Zutphen

Re: Stotteren bij hogere snelheid

Bericht: # 162120Bericht r4 gtl »

Ik denk (net als Mark) dat je het filter beter na de brandstofpomp kan monteren.
Dit om zo min mogelijk weerstand in het aanzuigtraject van de pomp te hebben.
Ook kan er in het pompdeksel dacht ik nog een gaasfiltertje zitten, dat verstopt kan raken.
Casper4GTL
Berichten: 3
Lid geworden op: za jun 25, 2016 9:46 pm

Re: Stotteren bij hogere snelheid

Bericht: # 162124Bericht Casper4GTL »

Vanmorgen bij Jaap van Speed Centre Geldermalsen geweest. Wat een vakman is dat! Na een eerste run bleek er nog 41,3Pk over te zijn van de kracht waarmee hij de fabriek in 1979 verliet (dat was, correct me if I'm wrong, 45Pk voor de 1108cc met Solex carburateur toch?).
Na grondig onderzoek in de carburateur, met o.a. vervanging van een paar sproeiertjes, uiteindelijk een piek vermogen van 47,1Pk. Helaas viel de motor nu wel uit bij stationair toerental. Nog even sleutelen en proberen etc, waarna de motor weer bleef lopen. Ook de timing van de ontsteking nog nagelopen, en bij de laatste run uiteindelijk 51,5Pk (!!!) gemeten. Meer dus dan er ooit in heeft gezeten! Ook nog een topspeed run gedaan, waarbij Jaap ophield bij de 141,7Km/h, maar hij zei dat de echte top zo rond de 145 Km/h ligt (!!!).
2 Uurtjes mogen genieten van deze autofluisteraar, en ondanks dat er vanmiddag een Aston Martin DB5 met taxatiewaarde van 1,5mil op de rollenbank komt te staan, kon Jaap zijn glimlach en tevredenheid niet verborgen houden over de 4. Hij vond het toch wel erg leuk dat 'ie dat Viertje zo goed en zo "hard" heeft kunnen laten lopen. Werkelijk een geweldige vakman! Dus mocht je ooit twijfelen aan de afstelling van je auto (Jaap spreekt werkelijk elke autotaal, zie de galerij op zijn website http://speedcentre.nl) ga dan naar hem toe. Het kost wat, maar je krijgt nog meer!
Op de weg terug naar huis merkte ik echt verschil. Alsof ik een andere auto reed. De motor was zó sterk, en liep zó ongelooflijk soepel. De uitspraak "als een zonnetje" zou het geen recht doen. Bijna teleurgesteld parkeerde ik 'm weer op de oprit en zette ik de motor uit. Zo is het weer écht genieten om in een Viertje te (mogen) rijden.

Voor de ongelovigen/verbaasden, zie hier de vermogenscurve: https://www.yogile.com/nse20kru/21m/share/?vt=wR57kf4



ps. Dit is niet een verkapte reclame voor het Speed Centre. Dit komt alleen uit mij, en is geenszins geïnitieerd door hun. Ik ben gewoon écht zo tevreden/blij over hun werk!
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Re: Stotteren bij hogere snelheid

Bericht: # 162126Bericht G12 »

er is uiteindelijk maar 1 manier en dat is inderdaad op de rollenbank, helemaal top en Jaap staat erg goed bekend!!
4 GTL 1992, 5 L 1984
Plaats reactie