Van onregelmatig stationair en bokken naar motor aan de kook

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156636Bericht RVIER »

Hier nog een keer het afstellen van de carburateur (een bericht van 2009)
Dit is de enige manier om het goed af te stellen (zonder CO meter). Het is dus een samenspel van mengselschroef en gasklepopening.
Alleen aan de mengselschroef draaien heeft geen enkele zin! afstellen moet bij 1100 toeren
succes!

"afstellen van de carb:

-zorg dat de motor warm is
- draai de mengselschroef geheel in en daarna 3 slagen uit
(dit is de basisafstelling)
- start de motor weer
-draai het stationair toerental naar ongeveer 1100 toeren (met de gasklep schroef)
draai nu voorzichtig de mengselregelschroef in of uit totdat de motor het max toerental haalt.
daarna met de gasklepschroef de moter weer op 1100 toeren zetten.
- kijk of je het toerental met de mengselschroef nog verder kunt verhogen.

als dat niet meer lukt zet je de motor met de gasklepschroef op startionair toerental van 625-650 toeren. Daarna van de mengeselschroef afblijven!

Het is niet ondenkbaar dat hij het toch nog moeilijk heeft bij plotseling gasgeven. Het is de vraag of er een accelleratie pomp op de moter zit en of dat hij het doet.

Als er geen acceleratiepomp opzit en met een beetje choke hij het wel goed doet is de sproeier te klein. Dit komt omdat er sinds 2006 enkele % alcohol bij de benzine wordt gemengd. Je moet de sproeier dan bv 0,1 mm opboren"
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156641Bericht fourgonette »

Vandaag nog uitgebreid het stationair afgesteld zoals in Kluwer beschreven en hoe Fons hierboven heeft beschreven. Hij blijft onregelmatig lopen en valt nog steeds uit. Ik kan de carburateur wel smoren wanneer ik de mengselschroef te ver in draai maar wanneer ik de mengselschroef verder uit draai maakt dit weinig tot geen verschil. Met andere woorden de motor gaat niet heel veel meer toeren draaien. De mengselschroef ziet er nog wel goed uit.

Ik heb de slangen bij de carterventilatie ook nagekeken. Er zit inderdaad een restictie in de slang die naar voet van de carburateur loopt.

In plaats van dat de motor gelijkmatig stationair loopt maakt hij steeds een 'zeurend' en 'malend' geluid. Dit geluid bleef ook constant aanhouden tijdens het stationair afstellen en verdwijnt pas wanneer je de motor goed op toeren brengt.

Contactpuntjes en condensator nog nagekeken maar deze zien er allemaal nog goed/nieuw uit.

Ik hoop dat ik iets over het hoofd zie.
fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156643Bericht fourgonette »

RVIER schreef:Het is niet ondenkbaar dat hij het toch nog moeilijk heeft bij plotseling gasgeven. Het is de vraag of er een accelleratie pomp op de moter zit en of dat hij het doet.

Als er geen acceleratiepomp opzit en met een beetje choke hij het wel goed doet is de sproeier te klein. Dit komt omdat er sinds 2006 enkele % alcohol bij de benzine wordt gemengd. Je moet de sproeier dan bv 0,1 mm opboren"
Er zit geen acceleratie pomp op de carburateur. Wellicht dat de sproeier dan problemen oplevert. Ik rij nu met de hoofdsproeier rond van mijn oude carburateur (maat 92). De oude carburateur liep hier goed op maar deze carburateur dus niet.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156650Bericht RVIER »

Vandaag nog uitgebreid het stationair afgesteld zoals in Kluwer beschreven en hoe Fons hierboven heeft beschreven. Hij blijft onregelmatig lopen en valt nog steeds uit. Ik kan de carburateur wel smoren wanneer ik de mengselschroef te ver in draai maar wanneer ik de mengselschroef verder uit draai maakt dit weinig tot geen verschil. Met andere woorden de motor gaat niet heel veel meer toeren draaien. De mengselschroef ziet er nog wel goed uit.
heb je dit gedaan bij 1100 toeren? anders heeft het allemaal geen zin!
het stelbereik van de mengselschroef is minder dan 1 draai naar links/rechts
maar doe vooraf eens de cilinderbalanstest en kijk of alle cilinders mee doen

een iets te kleine hoofdsproeier heeft geen effect op het stationair lopen

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156675Bericht Rudi »

Hoe is de staat van je luchtfilter?
Stel hem eens af, zonder luchtfilterhuis.
fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156702Bericht fourgonette »

Ik heb de cilinderbalanstest gedaan maar de motor liep bij elke cilinder die ik 'uitschakelde' even ver terug in toeren. Dat zou goed moeten zijn.

Luchtfilter is helemaal nieuw, die zou ook goed moeten functioneren.

Ik heb de carburateurvoet vanavond gevlakt, deze bleek toch wel aardig krom te zijn. Morgen ga ik de carburateur er weer opzetten en hoop dat dit geholpen heeft. Ik laat het weten wat er uit komt.
fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156709Bericht fourgonette »

Voordat ik de carburateur er weer op gezet heb de sproeiers nog even doorgeblazen. De carburateur weer gemonteerd en afgesteld op 1100 toeren bij een warme motor maar helaas nog zonder resultaat. :-?

Wel ben ik er achter gekomen dat wanneer ik remreiniger spuit op het koperen dopje op de carburateur, hij dan wel iets omhoog gaat in toeren. Het gaat dan om het koperen dopje die het meest dichtbij de versnellingsbak zit. Zou hij dan hier een klein beetje valse lucht zuigen?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? En is er nog iets aan te doen om te zorgen dat het kopen dopje wel volledig afsluit?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156710Bericht Tweety »

Koperen dopje aan de bovenkant ? is dat niet de ontluchting ? Ik zou gewoon een andere carburateur proberen al is 't alleen maar om uit te sluiten dat 't daardoor komt.
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156712Bericht walterg »

50 euro voor testmateriaal : viewtopic.php?f=1&t=16328" onclick="window.open(this.href);return false;
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156713Bericht fourgonette »

Ik bedoel het koperen dopje wat aan de zijkant van de carburateur zit. Er zitten twee dopjes, eentje vlakbij het slangetje van de vacuumvervroeger en een koperen dopje wat daar vlak naast zit. Het gaat bij mij om het dopje welke aan de kant van de versnellingsbak zit.
fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156714Bericht fourgonette »

walterg schreef:50 euro voor testmateriaal : viewtopic.php?f=1&t=16328" onclick="window.open(this.href);return false;
Vind dit een hele goede optie maar R'dam is niet om de hoek helaas, woon zelf in Groningen.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156715Bericht Okido »

Afbeelding Bron: la4ldesylvie

Die dopjes horen dicht te zijn, misschien kan je ze afkitten. Ik gebruik daar zelf altijd een soort loctite voor, verkrijgbaar bij de automaterialenhandel. Dat is 2-componentenspul geschikt om gaten in je blok te dichten, als het moet.

Probeer het eerst eens af te dichten en kijk of het toerental regelmatig wordt.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156718Bericht fourgonette »

Op de foto die Okido heeft gepost kun je de dopjes inderdaad goed zien. Het gaat om het dopje welke boven de mengselstelschroef zit. Ik zal morgen eens Loctite halen en hopen dat hij dan mooi gelijkmatig stationair loopt.
Ik laat weten hoe het afloopt :)
fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156753Bericht fourgonette »

De carburateurdop met loctite dicht gesmeerd alleen dit was na 2 dagen nog niet droog. Vervolgens maar met kit gedaan wat beter werkte.

Helaas kan ik weinig vertellen over de verbeteringen aangezien ik vrijdag op de A28 reed toen ik plots een metaal tikkend geluid hoorde en er rook onder de motorkap vandaan kwam. Gestopt op de vluchtstrook en bij het open doen van de kap spoot de koelvloeistof uit het expansievat, v-riem van de waterpomp geknapt. Anwb erbij maar die kon hem ook niet maken. De beste man had een soort universele snaar die je op maat kon maken door hem aan elkaar te branden maar deze knapte steeds, hij schaamde zich dood dat hij zo stond te prutsen :lol:

Thuis nieuwe snaar erop maar vreemd genoeg koelt de motor nu niet meer goed. Motor werd vrij snel weer kokend heet. Misschien koelsysteem verstopt of de koppakking eruit, bij het starten zag ik namelijk de vloeistof al in het expansievat borrelen. Toen de motor eenmaal liep rookte hij vrij veel (witte rook) en er kwamen zwarte olie sputters uit de uitlaat. Helaas wil de auto nu helemaal niet meer starten :cry:

Ben er nu even klaar mee en heb de auto aan de kant gezet. (stug)
Deze week maar weer nieuwe moed verzamelen en in het weekend weer verder kijken.
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156755Bericht walterg »

walterg schreef:50 euro voor testmateriaal : viewtopic.php?f=1&t=16328" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou ik toch stilaan maar eens overwegen....
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Plaats reactie