Van onregelmatig stationair en bokken naar motor aan de kook

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Van onregelmatig stationair en bokken naar motor aan de kook

Bericht: # 156584Bericht fourgonette »

In een poging mijn auto motorisch in orde te maken stuit ik nu op het volgende:
Bokkende motor bij stationair toerental en slaat soms af bij het los laten van het gas tijdens het rijden of gaat dan bokken. Ook na het verlaten van de snelweg knalt de uitlaat. Wel trekt de auto vlot op en haalt een goede topsnelheid.

Gaat om een 1100cc blokje met een Zenith 28IF carb en Ducellier ontsteking.

Reeds gedaan:
- Kleppen gesteld
- Carb schoongemaakt
- Getest op valse lucht
- Massa bobine nagekeken
- Ontsteking afgesteld
- Nieuwe bougies en kabels, rotor en verdelerkap

Ik had eerst er een andere carb op waarmee de motor wel mooi stationair liep maar deze bleef lekken bij de gasklep ondanks nieuwe vlotternaald. Andere gebruikte carb erop en het lekkage probleem is overgegaan in moeilijk stationair lopen. Aangezien de motor met de andere carb wel mooi stationair liep lijkt het mij dat het niet aan de ontsteking ligt.

Opvallend was dat bij oude carb een zo'n koperen afdekdopje ontbrak waardoor de carb geen vaccuum kon maken. De nieuwe carb zuigt wel vacuum, wanneer ik zelf aan het vacuumslangetje zuig zie ik de ontsteking niet vervroegen. Wellicht is de vacuumvervroeger kapot. Maar dit zou bij mijn weten geen invloed moeten hebben op het stationair lopen.

Ik denk zelf dat het probleem zich in de carburateur bevind. Maar het enige verschil tussen mijn oude en nieuwe carb is dat de nieuwe wel vacuum zuigt. Het loskoppelen van het vacuumslangetje bij de carb geeft geen verschil in het lopen van de motor.

Wie heeft er nog suggesties?
Laatst gewijzigd door fourgonette op ma apr 27, 2015 3:04 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156588Bericht kneul0 »

Ik zou de sproeiermaten even controleren metde oude carb
Scheelt aanzienlijk in het rijgedrag als er andere maten in zitten.
En de carb goed afstellen.

Groet leon
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156592Bericht Bertje »

Ik sluit me aan bij Leon. (Onevenreding veel) knallen van de uitlaat bij afremmen op de motor duidt mijns inziens op te rijk mengsel (verkeerde carbafstelling) of te late ontsteking, wat dat laatste betreft denk ik dan toch aan een manco in je vacuumvervroeging. Het is mij eigenlijk niet duidelijk wat deze nu wel doet: houdt deze wel vacuum, maar geeft deze geen verdraaing van het binnenhuis van de verdeler?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156595Bericht fourgonette »

Oude carburateur had stationair 30 en hoofdsproeier 92
Nieuwe carburateur heeft 35 - 91

Heb hoofdsproeier 92 net in de nieuwe carburateur geprobeerd, wat geen verschil maakte.
Heb de 35 stationair sproeier ook in de oude carburateur geprobeerd, de oude carburateur liep hier goed stationair op. Maar de nieuwe carburateur wil niet mooi stationair lopen op deze zelfde 35 sproeier.

(Kan de 30 sproeier uit de oude carburateur helaas niet proberen in de nieuwe carburateur omdat deze sproeier veel langer is)

Motor bokt nog steeds bij gas los laten en valt ook nog regelmatig uit wanneer je het gas los laat.
fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156596Bericht fourgonette »

Bertje schreef:Het is mij eigenlijk niet duidelijk wat deze nu wel doet: houdt deze wel vacuum, maar geeft deze geen verdraaing van het binnenhuis van de verdeler?
Deze carburateur zuigt WEL vacuüm in tegenstelling tot de oude. Alleen wanneer ik met mijn mond zuig aan het slangetje die naar de vervroeger loopt zie ik in de ontsteking niet in beweging komen.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156600Bericht RVIER »

@ leon

1) stationair mengsel afstellen volgens olieslager/haynes bij 1100 toeren

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156602Bericht Tweety »

fourgonette schreef:Alleen wanneer ik met mijn mouitnd zuig aan het slangetje die naar de vervroeger loopt zie ik in de ontsteking niet in beweging komen.

zou je membraam stuk zijn ? 't stangetje wat uit het membraam komt hoort wel te bewegen als je aan het slangetje zuigt. Als het membraam stuk is zuigt je carburateur bovendien valse lucht via 't slangetje en dat heeft ook invloed op het mengesl (niet bij stationair, wel bij het afremmen op de motor, en dan slaat ie af soms..)
fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156606Bericht fourgonette »

@RVIER: Als ik de carburateur probeer af te stellen zoals in het werkplaatshandboek staat beschreven maakt het draaien aan de mengelschroef weinig tot geen verschil. Terwijl bij de oude carburateur kon ik duidelijk merken dat de motor wisselde in toeren aantal als ik aan de mengselschroef ging draaien.


@Tweety: Ik denk zelf ook dat de vacuumvervroeger kapot is. Dit zal inderdaad niet meehelpen omdat hij nu valse lucht kan zuigen. Waar vind je een nieuwe vacuumvervroeger? Vaak haal ik mijn spullen bij Harry of via r-quatre maar die hebben geen vacuumvervroegers te koop.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156607Bericht Tweety »

was ook voor mij een probleem, heb uiteindelijk een nieuwe ergens op de frnase E-bay gevonden, maar misschien dat je op de sloop ook nog wat kan vinden, die dingen verschillen niet zo heel veel per type.. d'r zijn ook mensen die ze wel hebben maar ze weer niet willen verkopen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156608Bericht Bertje »

fourgonette schreef:
Deze carburateur zuigt WEL vacuüm in tegenstelling tot de oude. Alleen wanneer ik met mijn mond zuig aan het slangetje die naar de vervroeger loopt zie ik in de ontsteking niet in beweging komen.
Het membraan zou dan nog heel moeten zijn, maar het armpje dat deze bedient is misschien kapot of los gehaakt?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156616Bericht Tweety »

maar als je eraan zuigt, komt er dan lucht je mond in ?
SanderRenault4
Berichten: 362
Lid geworden op: za jan 25, 2014 12:44 am

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156619Bericht SanderRenault4 »

waarschijnlijk is het de condensator die kapot is en de ontsteking die niet goed staat
ik had t zelfde probleem en t is opgelost
succes
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156620Bericht Rudi »

Rvier heeft wel gelijk, je moet de schroef helemaal indraaien.
DAN DOET DE MOTOR WERKELIJK NIETS MEER, DAN DRAAI JE HEM EXACT 3 KLOKSLAGEN OPEN.

DIT IS DE BEGIN AFSTELLING, VANAF HIER GA JE VERDER, STAAT JE CHOKE WEL UIT OF IN IEDER GEVAL GOED AFGESTELD
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156627Bericht Willem de Zwijger »

Heb je al gekeken naar het carterafzuigslangetje achter de carb waar die restrictie in zit? Die dingen scheuren soms van ouderdom
fourgonette
Berichten: 28
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 10:45 pm

Re: onregelmatig stationair en bokken

Bericht: # 156628Bericht fourgonette »

Nieuwe update.

Bij de plaatselijke sloop een werkend membraam gevonden en op mijn ontsteking gezet. Helaas zijn het onregelmatige stationair lopen en het afslaan bij gas los tijdens het rijden hierdoor niet verdwenen.

Heb de mengselschroef inderdaad 3volle slagen uitgedraaid om hem vanuit deze positie verder af te stellen. De choke staat in ieder geval wel goed.
Plaats reactie