Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

J1MBO
Berichten: 8
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:17 am

Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154055Bericht J1MBO »

Dag allemaal,

Ik ben sinds februarie 2014 trotse eigenaar van een Renault 4 F6 1982. Dit is mijn eerste autotje.
Ik heb hem in frankrijk gekocht en zelf terug gereden naar nederland. Deze zomer al heel veel plezier van gehad na het omkeuren. De temperatuur liep zo af en toe wat op maar met de verwarming aan en genoeg motorolie mocht dat de pret niet bederven. Wat me al een aantal keer is gebeurd, is dat na lang op hoge toeren te rijden bij het terug schakelen en vaart minderen het rode lampje gaat branden. Eerste vraag: waar zou dit door kunnen komen ?
En nu is het wat kouder en gaat dus bij het starten de choke wat vaker aan en heb ik het deksel van het luchtfilter een kwartslag gedraaid. vanavond reed ik naar huis en meestal kan bij het tweede stoplicht(soms al eerder licht eraan hoe koud het is) de choke eraf. maar deze keer wilde ze dat niet en sloeg ze af. bij het derde stoplicht ook. en tijdens het rijden verloor ze alle vermogen als ik de choke uitzette. ik heb nog geprobeerd om langzaam de choke tijdens het rijden terug te duwen maar dat vond ze helemaal niet leuk want toen gaf ze een knal en er kwam wat troep en rook uit de uitlaat. snel de choke weer aangezet en rustig naar huis gereden. iemand ideeen?
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154064Bericht Mark4GTL »

rode lampje > oliedruk? Die kan namelijk wegvallen als je na een tijd op hoge snelheid hebt gereden terug moet naar de 50km/u. Het lampje zou vrij rap weer uit moeten gaan.

choke > heb je een benzinefilter tussen de pomp en de carburateur zitten? (of vlak voor de pomp). Kijk eens of die smerig is. Zo ja, filter vervangen en ook je carburateur schoon maken. Dan zit waarschijnlijk een sproeier verstopt en krijgt de motor een te arm mengsel. Door met de choke te rijden is het mengsel rijker aan brandstof.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154074Bericht Bertje »

Rode lampje kan ook duiden op motor te heet. Als jij standaard in de zomer rondrijdt met de verwarming aan moet je je afvragen of je koelsysteem nog wel in orde is, dat kan je op den duur je motor kosten. Als ik jou was zou ik de auto eens grondig nalopen met iemand die er verstand van heeft. Waar woon je ergens?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
J1MBO
Berichten: 8
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:17 am

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154075Bericht J1MBO »

hallo,

fijn die snelle reacties!
bij het rode lampje dacht ik ook aan oliedruk aangezien het lampje vrij snel weer uitgaat, maar kan dat kwaad?

samen met mijn vader wel het een en ander vervangen en nagekeken. Waaronder de waterpomp en de thermostaat die de fan aan-uit schakelt, verder hebben we het hele watercircuit doorgespoeld een aantal keer want dat was ronduit smerig. Omdat mijn renault van origine geen temperatuur aangeeft heb ik er een thermometertje van een oude boiler in gemonteerd, het blok wat ik er in heb hangen heeft naast het gaatje waar het metertje verbonden met het rode lampje inzit, nog precies zon gaatje, daar heb ik de thermometer inzitten en via een koper draatje komt het afleesgedeelte de cabine in. (is dit nog duidelijk?) in ieder geval, dat lijkt op een paar graden na wel nauwkeurig te zijn, en de temperatuur loopt eigenlijk alleen in extreme hitte of in de file echt hoog op richting de 100 graden. door de hitte lijkt het dus niet te komen want ik had er vorige week ook last van en toen was ze helemaal niet echt warm nog.

ik ga even kijken naar het benzine filter tussen de carbu en de pomp en misschien moet de carburateur idd maar eens goed schoon.

@ bertje: ik woon in amsterdam maar ik zou haar dolgraag idd even met iemand die er verstand van heeft nalopen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154078Bericht Bertje »

Richting 100 graden is niet goed, fan moet al aan slaan rong 90. Woon zelf in Maastricht, bent van harte welkom maar is natuurlijk niet naast de deur. Mijn eerste wagen was ook een f6, 5 jaar geleden. Inmiddels jaar geleden verkocht aan ander clublid, heb nu een zelf gerestaureerde f4 en gtl, mijn vriendin rijdt een tl.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154105Bericht Jan1962 »

Het te warm worden lijkt wel wat op mijn koelprobleem (met mijn R4 GTL) van vorig jaar. Ik heb ook het hele koelsysteem flink gespoeld tot er alleen nog zuiver water uit kwam. Ook de radiator liet volop water door, zo leek het. Toch was daarmee het probleem niet opgelost. De motor bleef warm lopen. De kanaaltjes in de radiator waren nl. deels verstopt. Gevolg te weinig circulatie en dus te weinig koeling. Hier helpt maar 1 ding tegen, nl een nieuwe radiator.

Wat het afslaan betreft sluit ik me aan bij Bertje, kijk eens of er geen sproeier verstopt zit en of je benzinefilter schoon is. Een nieuw filter zal je de kop niet kosten (E 6,- of zo), en is te koop bij een automaterialen zaak.
Succes
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
J1MBO
Berichten: 8
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:17 am

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154106Bericht J1MBO »

hela,

Een verstopte sproeier? hoe zie ik dat? en kan het kwaad om evt met de choke aan wel te rijden? bijvoorbeeld naar maastricht voor een bezoek aan Bertje?
En als ik de benzine filter er tussen uit wil halen om te vervangen, twee klemmetjes op de slangetjes? en gewoon ertussen uithalen? en de slangetjes weer op hun plek? en de carburateur schoonmaken hoe kan ik dat het beste doen? waarmee?
het is trouwens een enkele keer voorgekomen dat ze echt boven de 95 graden uitkwam nl in de volle zon in zuid frankrijk met 35 graden. de ventilator sloeg wel al eerder aan en koelde dan ook wel goed. maar toch zal ik er goed opletten en evt op zoek gaan naar een nieuwe radiator. Ik kan me voorstellen dat daar winst valt te behalen qua temperatuur. En aangezien ik nog lang plezier van dit lieve autotje wil beleven...


Groet Jim
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154108Bericht Rudolf2 »

Een nieuwe radiateur moet voor rond de 50 Euro te vinden zijn, dus dat kost je de kop ook al niet...

Rudolf
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154110Bericht Hanz »

Als je in Amsterdam woont loont het wellicht de moeite even contact te zoeken met LeCar
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154115Bericht Bertje »

Bij mijnautoonderedelen.nl zijn de GTL radiateurs 30 euro, in jouw f6 zit precies dezelfde. Pas nog een gekocht en geplaatst in mijn vers gerestaureerde GTL. Maar ben er niet zeker van dat dat bij jou t probleem is.
Carburateur maak je schoon door te demonteren, sproeiers eruit draaien en doorblazen met perslucht. Niet met een ijzerdraadje er doorheen raggen, de openingen zijn namelijk gekalibreerd!
Zelf zou ik trouwens geen grote afstanden gaan rijden met een auto die niet fatsoenlijk loopt, en al helemaal geen snelweg. Kijk eens in mijn f6 restauratie topic, hier staan wat foto's van een open liggende carburateur, kun je van tevoren al een beetje zien of je t aandurft. Bij terugplaatsen van de carburateur de moeren waarmee je deze op t spruitstuk zet niet te hard aandraaien, anders trek je de carburateurvoet misschien krom. Voor meer info stuur maar eens een pb, dan bellen we eens.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154122Bericht marcGTL.BE »

In heel het verhaal van het koelwater lees ik nergens dat het systeem goed ontlucht is. Dit is voor de meeste vanzelfsprekend, maar door sommige vergeten.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154127Bericht Bertje »

Goed punt!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154129Bericht Jan1962 »

Het is inderdaad erg belangrijk dat de boel goed ontlucht is. Ik heb dat tijdens de maanden dat ik met de koeling bezig ben geweest heel vaak moeten ontluchten. Met de voorwielen op een berg zand ging het het beste.
Maar ik zou eerst aan de carburateur beginnen, nu het weer koud weer is. De komende maanden zal het met de koeling voorlopig wel loslopen, mits ontlucht en met voldoende vloeistof erin natuurlijk!
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154130Bericht marcGTL.BE »

Met de voorwielen op een berg zand ging het het beste.
Met de stand van de auto heeft het niets te maken, zeker integendeel. Het ontluchting ventiel zit achteraan hoog op het schutbord als hoogste punt in het koelsysteem. door de auto vooraan hoger te zetten creëer je ook op een andere plaats een luchtbel waar geen ontluchting zit. Deze theorie laat me vermoeden dat de plaats van het ontluchtingsventiel niet gekend is.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154131Bericht Tweety »

Sinds er bij mij een gasinstalatie zit moet voor elke keer kleppen stellen het koelsysteem (grotendeels) leeg want er loop een slang over het (of de ?) kleppendeksel. uit ervaring blijkt dat het verstandig is om de verwarming in eerste instantie dicht te houden bij het aftappen en vullen, en dat ook bij de eerste rit te doen, echter toch ben ik onderhnad van plan om ook een ontluchtingsnippel op de verdamper te maken, maar zoieso een stuk rijden zorg er meestal voor dat de bellen grotendeels verdwijnen of naar 1 plek verhuizen en dan nog 's ontluchten op de verwarmingsradiator (met verwarming aan natuurlijk)
Plaats reactie