Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154133Bericht lordje »

koelvloeistof-reservoir losnemen en hoog houden, dop op radiateur losnemen en radiator daar volgieten. Met de mond blazen op het reservoir en ontluchtingsnippel open zetten helpt ook om de zaak te ontluchten. ook het schoonmaken van het reservoir,er wil nog wel eens roest onderin zitten. Goet Lordje.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154137Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef:Sinds er bij mij een gasinstalatie zit moet voor elke keer kleppen stellen het koelsysteem (grotendeels) leeg want er loop een slang over het (of de ?) kleppendeksel. uit ervaring blijkt dat het verstandig is om de verwarming in eerste instantie dicht te houden bij het aftappen en vullen, en dat ook bij de eerste rit te doen, echter toch ben ik onderhnad van plan om ook een ontluchtingsnippel op de verdamper te maken, maar zoieso een stuk rijden zorg er meestal voor dat de bellen grotendeels verdwijnen of naar 1 plek verhuizen en dan nog 's ontluchten op de verwarmingsradiator (met verwarming aan natuurlijk)

De gasverdamper mag ook nooit het hoogste punt zijn
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154140Bericht deutz »

Tweety, je kunt ook de slangen afklemmen en losmaken, hoef je niks af te tappen, alleen
een beetje bijvullen naderhand.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5135
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154143Bericht Bertje »

Tweety schreef:Sinds er bij mij een gasinstalatie zit moet voor elke keer kleppen stellen het koelsysteem (grotendeels) leeg want er loop een slang over het (of de ?) kleppendeksel
??

Foto?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154148Bericht Tweety »

Moet ik daar helemaal voor naar beneden ? d'r zitten een T-stukken op de verwarmingsslangen en de linker slang loopt naar de bovenzijde vand de verdamper die rechts zit. Probleem is dat de verdamper zodanig hoog zit dat er soms een luchtbel in blijft zitten, waardoor die bevriest terwijl ik de boel probeer te ontluchten... ik moet op die bovenste slang toch een kraantje maken een keer...
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154153Bericht deutz »

Is het dan zo moeilijk de verdamper wat naar beneden te monteren?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154155Bericht Rudolf2 »

Als die net als bij mij tegen het schutbord aan de bijrijderskant zit wordt dat inderdaad vrij lastig.

Rudolf
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154157Bericht R4F6GTX Automaat »

zoals ik al eerder zei
R4F6GTX Automaat schreef:
De gasverdamper mag ook nooit het hoogste punt zijn
dus die moet je dan maar naar beneden maken; beetje creatief zijn en dat gaat best.
Als een luchtbel die in de verdamper gaat zitten bevriest het hele ding. Dat gaat een paar keer goed, al krijg je de motor even niet meer aan de praat maar intern zitten er toch wat onderdeeltjes die daar niet zo goed tegen kunnen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154162Bericht Tweety »

Nou, ik zou wel 's willen weten welke onderdeeltjes dat zijn dan, want zoveel zit er niet in zo'n ding, maar lager is bij mij echt haast niet te doen, het geheel is bovendien door een professioneel bedrijf gemonteerd, die zouden dat best moeten kunnen. Een ontluchtingskraantje er bovenop zal ook wel ok zijn denk ik.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154163Bericht marcGTL.BE »

Om terug te keren naar de oorspronkelijke vraag.

@J1MBO

J1MBO is de motor wel goed afgesteld(ontsteking en gasmengsel)? Zo niet rijdt hij zeker al wat moeilijker bij koude temperaturen. En bij warmere temperaturen (zomer)wordt de motor warmer.

J1MBO ben je zeker dat het koelsysteem goed ontlucht is.
In heel het verhaal van het koelwater lees ik nergens dat het systeem goed ontlucht is. Dit is voor de meeste vanzelfsprekend, maar door sommige vergeten.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154176Bericht Tweety »

Ja goeie vraag, doet je verwarming het goed ? (das altijd een teken ) :D
J1MBO
Berichten: 8
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:17 am

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154911Bericht J1MBO »

dag heren,

ik was even niet zo actief op het forum meer.. hectische tijd achter de rug,
aan mark:
-koelsysteem samen met mijn vader ontlucht. dat hebben we vrij secuur gedaan
-motor is afgesteld door een vriend van mijn vader, daar heb ik wel vertrouwen in maar ik heb er zelf niet al te veel verstand van dus ook een beetje lastig om echt zeker te weten...

aan bertje: ik heb je persoonlijke bericht wel ontvangen maar kan er niet op reageren helaas!
ik vond het een mooi voorstel, misschien in de toekomst nog eens zoiets proberen af te spreken, als je mij in een persoonlijk bericht je email adres of een telefoon nummer kunt sturen kunnen we misschien binnenkort weer zoiets afspreken!

groet j
J1MBO
Berichten: 8
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:17 am

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154912Bericht J1MBO »

Tweety schreef:Ja goeie vraag, doet je verwarming het goed ? (das altijd een teken ) :D
de verwarming doet het goed!
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154933Bericht Rik H. »

J1MBO, doordat je nog geen 4 berichten op het forum had geplaatst kon je niet reageren op de pb van Bertje. Inmiddels heb je 5 berichten geplaatst, dus heb je toegang tot pb-verkeer. :wink:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Sparkchaser
Berichten: 127
Lid geworden op: vr feb 26, 2010 1:29 pm

Re: Knal en verlies vermogen na uitzetten choke

Bericht: # 154953Bericht Sparkchaser »

Ik heb de F4 vorig jaar door de APK moeten halen, en daarbij moest de carb afgesteld worden (uitstoot CO2 ofzoiets). Op de terugweg duwde ik de choke eraf en er klonk een harde knal uit de uitlaat. Daarna liep de auto toch een partij beroerd, niet normaal. Thuis startte hij nog wel maar viel na even lopen steeds uit. Na gedraai aan de verdeler en carburateur, wat niet hielp, ontdekte ik dat er een U-vormig slangetje (tussen spruitstuk en T-stuk carterventilatie) aan een kant los was geschoten. Na het slangetje weer op z'n plaats gedrukt te hebben startte de F4 meteen weer, en bleef nu wel lopen. Hij liep nog niet super maar dat schrijf ik toe aan mijn gedraai aan de verdeler en carb. Misschien is het bij jou ook zoiets? Succes, gr Paul
Plaats reactie