Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
Ik ben de trotse bezitter van een Renault Goelette Torpede uit 1953 (waarmee ik naar Dakar wil rijden).
Het is dan wel geen R4, maar wel een Renault 4WD.
Nu zou hij het moeten doen, maar ik ben al een paar weken bezig om hem fatsoenlijk te laten lopen.
Ik ben klaar om een kenteken bij de RDW te gaan halen, maar het is me te ver duwen.
Het probleem is dat hij wel start, maar moeizaam en vervolgens alleen met de choke vol open blijft lopen. Als ik gas geef haalt tie even wat toeren, maar smoort gelijk weer. Soms een plof in de uitlaat van de onverbrande benzine. Als ik toch even wat constant gas kan geven, begint hij te halen (in toeren op en neer). Choke dicht is uit.
Ik heb hem een jaar geleden prima lopend de schuur ingereden en in de tussentijd technisch grondig onderhanden genomen in orde gemaakt.
Het orginele 2 liter, 4 cilinder in lijn blok heb ik niet uit elkaar gehad, want dit is in prima staat. Er staat 4500 km op de teller en dat zou best eens kunnen kloppen. (De hoonstrepen zijn duidelijk zichtbaar, als ik vanuit het carter in de cilinders kijk.)
Ik heb de enkele Solex carburateur al 3 keer schoongemaakt en een nieuwe vlotternaald gemonteerd. Alle sproeiers zitten correct, kanalen zijn netjes schoon en open.
De ontsteking heb ik ook al 3 keer uit elkaar gehad. Nieuwe bougies, bougiekabels, condensator.
Puntjes zijn prima en timing heb ik ook al een paar keer gecontroleerd. De mechanische vervroeging werkt. Veertjes zien er prima uit en het geheel is in prima conditie. Ook de vacuüm vervroeging werkt. De lagering gaat wat stroef, maar als ik aan de leiding zuig beweegt de grondplaat keurig. Bougies vonken goed en ontstekingsvolgorde klopt. Ik heb de bougies naast het blok op een rijtje gelegd om dit te controleren.
Klepspeling heb ik ook al een paar keer gecontroleerd. Kleptiming ben ik niet aan geweest, dus hier kan niet veel mee mis zijn.
Benzine toevoer is ook OK. Dit is nog even vanuit een limonadefles direct op de carburateur.
Oftewel, ik weet het echt niet meer.
Iemand nog suggesties?
Groet,
Roest
Het is dan wel geen R4, maar wel een Renault 4WD.
Nu zou hij het moeten doen, maar ik ben al een paar weken bezig om hem fatsoenlijk te laten lopen.
Ik ben klaar om een kenteken bij de RDW te gaan halen, maar het is me te ver duwen.
Het probleem is dat hij wel start, maar moeizaam en vervolgens alleen met de choke vol open blijft lopen. Als ik gas geef haalt tie even wat toeren, maar smoort gelijk weer. Soms een plof in de uitlaat van de onverbrande benzine. Als ik toch even wat constant gas kan geven, begint hij te halen (in toeren op en neer). Choke dicht is uit.
Ik heb hem een jaar geleden prima lopend de schuur ingereden en in de tussentijd technisch grondig onderhanden genomen in orde gemaakt.
Het orginele 2 liter, 4 cilinder in lijn blok heb ik niet uit elkaar gehad, want dit is in prima staat. Er staat 4500 km op de teller en dat zou best eens kunnen kloppen. (De hoonstrepen zijn duidelijk zichtbaar, als ik vanuit het carter in de cilinders kijk.)
Ik heb de enkele Solex carburateur al 3 keer schoongemaakt en een nieuwe vlotternaald gemonteerd. Alle sproeiers zitten correct, kanalen zijn netjes schoon en open.
De ontsteking heb ik ook al 3 keer uit elkaar gehad. Nieuwe bougies, bougiekabels, condensator.
Puntjes zijn prima en timing heb ik ook al een paar keer gecontroleerd. De mechanische vervroeging werkt. Veertjes zien er prima uit en het geheel is in prima conditie. Ook de vacuüm vervroeging werkt. De lagering gaat wat stroef, maar als ik aan de leiding zuig beweegt de grondplaat keurig. Bougies vonken goed en ontstekingsvolgorde klopt. Ik heb de bougies naast het blok op een rijtje gelegd om dit te controleren.
Klepspeling heb ik ook al een paar keer gecontroleerd. Kleptiming ben ik niet aan geweest, dus hier kan niet veel mee mis zijn.
Benzine toevoer is ook OK. Dit is nog even vanuit een limonadefles direct op de carburateur.
Oftewel, ik weet het echt niet meer.
Iemand nog suggesties?
Groet,
Roest
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
Jammer dat ie het nog niet goed doet. Ik ben niet thuis in de Goelette maar ik denk aan valse lucht.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
Is de benzine ook een jaar oud? De tegenwoordige benzine bederft na een maand of 3...
Heb je een vacuüm meter en kun je die ergens aan het inlaatspruitstuk hangen? Ik denk ook valse lucht, voetpakking carburateur misschien, als die al 3x eraf geweest is heeft de pakking ook wat te lijden...
Heb je een vacuüm meter en kun je die ergens aan het inlaatspruitstuk hangen? Ik denk ook valse lucht, voetpakking carburateur misschien, als die al 3x eraf geweest is heeft de pakking ook wat te lijden...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
Ik heb ook een Goelette 4x4 Torpedo, een 63er.
Dit liijkt mij ook een kwestie van te weinig of slechte brandstof. Komt er benzine uit de leiding als je die los haalt bij de carburateur en dan start? Sluit eens een apart reservoir met verse benzine aan op de branstofpomp.
Als dat het niet is, tja. Bobines kunnen wel van het ene op het andere moment kapot zijn. Als jouw Goelette een militaire uitvoering is, dan zit er een reserve bobine in de moteur ruimte. En het ontstekingshuis geeft wel eens sluiting. Ik had bij mijn auto ook lange tijd vage start- en loopklachten en die waren met een nieuwe onsteking verholpen.
Een eind rijden trouwens naar Dakar, met 50 km/uur!
Dit liijkt mij ook een kwestie van te weinig of slechte brandstof. Komt er benzine uit de leiding als je die los haalt bij de carburateur en dan start? Sluit eens een apart reservoir met verse benzine aan op de branstofpomp.
Als dat het niet is, tja. Bobines kunnen wel van het ene op het andere moment kapot zijn. Als jouw Goelette een militaire uitvoering is, dan zit er een reserve bobine in de moteur ruimte. En het ontstekingshuis geeft wel eens sluiting. Ik had bij mijn auto ook lange tijd vage start- en loopklachten en die waren met een nieuwe onsteking verholpen.
Een eind rijden trouwens naar Dakar, met 50 km/uur!
Laatst gewijzigd door jandoe1000 op ma okt 27, 2014 8:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
Los van de benzine en (aarding van de) bobine, die beide mogelijk oorzaken zijn, denk ik even aan de carburateur
- wat voor type solex zit erop?
- heeft die mogelijk een omloop deel voor het stationair lopen?
vr gr Fons
- wat voor type solex zit erop?
- heeft die mogelijk een omloop deel voor het stationair lopen?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
Ik had vandaag een Goelette achter me die me wat graag had willen inhalen, ik reed toen al 100 op de TomTom.
De ene Goelette is de andere niet...
De ene Goelette is de andere niet...
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
Dank voor de reacties!
Vandaag weer verder op zoek gegaan. Compressie gemeten (is Ok). Pakking tussen carburateur en inlaat spruitstuk vervangen door dikke kurk pakking. Het Inlaatspruitstuk heb ik er ook af gehad. Deze zit vast op op het uitlaatspruitstuk, met een voorverwarm klep. Het geheel is in prima conditie en helemaal dicht (getest met water). Van valse lucht kan geen sprake zijn. Het resultaat is nog steeds hetzelfde. Loopt zeer beroerd en alleen met choke vol open. De onverbrande benzine ontplofte deze keer in mijn carburateur.
Fons, er zit een Solex 32 RBI carburateur op. Vrij simpel ding. Ik geloof inderdaad met een omloop gedeelte. Bij stationair draaien is de gasklep dicht en word benzine/lucht mengsel aangevoerd door een apart kanaaltje.
Kan hier wat mee aan de hand zijn?
De laatste boosdoener die ik kan bedenken is de bobine. De vonken zien er wel krachtig uit. Ik vraag me af of je het niet aan de vonk moet kunnen zien als de bobine niet goed is. Het is overigens nogal een fors apparaat. Wie weet hoe ik deze kan testen?
Groet,
Roest
Vandaag weer verder op zoek gegaan. Compressie gemeten (is Ok). Pakking tussen carburateur en inlaat spruitstuk vervangen door dikke kurk pakking. Het Inlaatspruitstuk heb ik er ook af gehad. Deze zit vast op op het uitlaatspruitstuk, met een voorverwarm klep. Het geheel is in prima conditie en helemaal dicht (getest met water). Van valse lucht kan geen sprake zijn. Het resultaat is nog steeds hetzelfde. Loopt zeer beroerd en alleen met choke vol open. De onverbrande benzine ontplofte deze keer in mijn carburateur.
Fons, er zit een Solex 32 RBI carburateur op. Vrij simpel ding. Ik geloof inderdaad met een omloop gedeelte. Bij stationair draaien is de gasklep dicht en word benzine/lucht mengsel aangevoerd door een apart kanaaltje.
Kan hier wat mee aan de hand zijn?
De laatste boosdoener die ik kan bedenken is de bobine. De vonken zien er wel krachtig uit. Ik vraag me af of je het niet aan de vonk moet kunnen zien als de bobine niet goed is. Het is overigens nogal een fors apparaat. Wie weet hoe ik deze kan testen?
Groet,
Roest
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
Hallo Roest, ook je vlotternaald vervangen schrijf je, heb je de vlotterhoogte al eens gecontroleerd?
Misschien andere ringen onder de vlotternaald gebruikt?
Ok heb het idee dat je vlotter niveau te laag is.
gr.Jan.
Misschien andere ringen onder de vlotternaald gebruikt?
Ok heb het idee dat je vlotter niveau te laag is.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
OK, dank, Wel al aan gedacht, maar nog niets mee gedaan. ..Morgen weer wat te doen.
Groet,
Roest
Groet,
Roest
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
Hallo Roest,
Heb je al eens geprobeerd een slok benzine recht in het spruitstuk te gieten en dan te starten met vol gas zondr choke?
Of iemand te laten starten en vol gas zonder choke een beetje remmereiniger erin spuiten.
Mocht je dit niet hebben een deo spuitbus werkt net zo goed.
Klimt hij dan wel goed in de toeren is er een brandstof probleem.
Heeft deze carb een accpomp? En werkt deze
Heb je al eens geprobeerd een slok benzine recht in het spruitstuk te gieten en dan te starten met vol gas zondr choke?
Of iemand te laten starten en vol gas zonder choke een beetje remmereiniger erin spuiten.
Mocht je dit niet hebben een deo spuitbus werkt net zo goed.
Klimt hij dan wel goed in de toeren is er een brandstof probleem.
Heeft deze carb een accpomp? En werkt deze
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
@ Roest
bobine testen gaat een beetje moeilijk. Het punt is dat de vonk bij een druk van 10 bar goed moet zijn. Een mooie vonk bij omgevingsdruk is geen garantie. Het kan best zijn dat hij bij een hogere spanning (intern) doorslaat.
Je kunt er natuurlijk ook eens een gewone bobine tussenhangen. Mogelijk is die van de goulette militair en waterdichte oid. Je zou ook tijdelijk het onstekingsgebeuren op 12 volt (met een 12 volt bobine) kunnen laten functioneren.
Over de Solex carburateur. Als er een omloopcircuit is is de afstelling daarvan erg afhankelijk van de stand van de gasklep. Die moet je instellen op een vaste waarde (de positieve gaskklepopening), Die zit doorgaans in de buurt van de 0.8 mm (met choke open) (dit is de dikte van een lasdraad van je co2 apparaat). Met de luchtschroef in het omloopdeel zorg je dat hij mooi stationair loopt. Alleen als beide goed staat neemt de motor bij gasgeven mooi over.
Over de acceleratiepomp. Als die erop zit moet je een fluimpje benzine naar binnen zien spuiten.
succes
vr gr Fons
(ik ga ervanuit dat je (nog goede) bougies op 0,6-0,7 hebt staan, schone nieuwe benzine gebruikt en de benzinepomp voldoende levert! (er moet een flinke stroom benzine uitkomen als je de leiding naar de carb lostrekt!)
bobine testen gaat een beetje moeilijk. Het punt is dat de vonk bij een druk van 10 bar goed moet zijn. Een mooie vonk bij omgevingsdruk is geen garantie. Het kan best zijn dat hij bij een hogere spanning (intern) doorslaat.
Je kunt er natuurlijk ook eens een gewone bobine tussenhangen. Mogelijk is die van de goulette militair en waterdichte oid. Je zou ook tijdelijk het onstekingsgebeuren op 12 volt (met een 12 volt bobine) kunnen laten functioneren.
Over de Solex carburateur. Als er een omloopcircuit is is de afstelling daarvan erg afhankelijk van de stand van de gasklep. Die moet je instellen op een vaste waarde (de positieve gaskklepopening), Die zit doorgaans in de buurt van de 0.8 mm (met choke open) (dit is de dikte van een lasdraad van je co2 apparaat). Met de luchtschroef in het omloopdeel zorg je dat hij mooi stationair loopt. Alleen als beide goed staat neemt de motor bij gasgeven mooi over.
Over de acceleratiepomp. Als die erop zit moet je een fluimpje benzine naar binnen zien spuiten.
succes
vr gr Fons
(ik ga ervanuit dat je (nog goede) bougies op 0,6-0,7 hebt staan, schone nieuwe benzine gebruikt en de benzinepomp voldoende levert! (er moet een flinke stroom benzine uitkomen als je de leiding naar de carb lostrekt!)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
Hallo,
Bedankt weer voor het meedenken! Ik heb weer eea geprobeerd, waaronder de vlotter hoger gezet, pakking onder de vlotternaald uit etc etc, maar allemaal zonder effect. Ik heb wel het idee dat ik hem ondertussen perfect afgesteld heb, zonder dat ie ooit goed gelopen heeft. Starten gaat namelijk steeds makkelijker. ..Op zich best een prestatie.
Volgens het principe, alles uitsluiten tot er nog maar 1 ding overblijft ben ik er wel van overtuigd dat mijn bobine de bosdoener is. Ik heb het apparaat, met de afmetingen van een regenton gedemonteerd en eens aan een zorgvuldige inspectie onderworpen. Er zit een scheurtje in de kap en de weerstand over de secondaire spoel, waar de hoogspanning uit komt, is 28 M Ohm, volgens mij veel te hoog.
Oftewel we gaan op zoek naar een 24 V bobine Ik heb ondertussen al wel in de gaten dat dat weer een hele zoektocht wordt. ..De oude gaat weer in het (volle) kastje met onderdelen met een verhaal.
Ik breng jullie op de hoogte als er witte rook uit m'n uitlaat komt.
Groet,
Roest
Bedankt weer voor het meedenken! Ik heb weer eea geprobeerd, waaronder de vlotter hoger gezet, pakking onder de vlotternaald uit etc etc, maar allemaal zonder effect. Ik heb wel het idee dat ik hem ondertussen perfect afgesteld heb, zonder dat ie ooit goed gelopen heeft. Starten gaat namelijk steeds makkelijker. ..Op zich best een prestatie.
Volgens het principe, alles uitsluiten tot er nog maar 1 ding overblijft ben ik er wel van overtuigd dat mijn bobine de bosdoener is. Ik heb het apparaat, met de afmetingen van een regenton gedemonteerd en eens aan een zorgvuldige inspectie onderworpen. Er zit een scheurtje in de kap en de weerstand over de secondaire spoel, waar de hoogspanning uit komt, is 28 M Ohm, volgens mij veel te hoog.
Oftewel we gaan op zoek naar een 24 V bobine Ik heb ondertussen al wel in de gaten dat dat weer een hele zoektocht wordt. ..De oude gaat weer in het (volle) kastje met onderdelen met een verhaal.
Ik breng jullie op de hoogte als er witte rook uit m'n uitlaat komt.
Groet,
Roest
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
@ Roest,
1) punten (vlak, niet ingebrand, goede afstand, niet vet) en condensator zijn ook gecontroleerd?
2) er zitten ook geen scheuren/vuil in de verdelerkap?
3) de cilinderbalanstest. al een keer gedaan?
een voor een haal je met een geisoleerde tang tijdens het stationair lopen de bougiekabels los
als ze allemaal even veel in toeren zakken is de verdelerkap ok
als er een meer uitvalt dan de naderen kan dat wijzen op (iets in het mechanische deel) de verdelerkap/hoofspanningskabel(s).
4) heb je al eens een nieuwe (andere) hoogspanningskabel tussen boubine en verdelen geprobeerd?
succes Fons
24 volt boubine hoeft geen probleem te zijn--> jeeps en vrachtwagens
1) punten (vlak, niet ingebrand, goede afstand, niet vet) en condensator zijn ook gecontroleerd?
2) er zitten ook geen scheuren/vuil in de verdelerkap?
3) de cilinderbalanstest. al een keer gedaan?
een voor een haal je met een geisoleerde tang tijdens het stationair lopen de bougiekabels los
als ze allemaal even veel in toeren zakken is de verdelerkap ok
als er een meer uitvalt dan de naderen kan dat wijzen op (iets in het mechanische deel) de verdelerkap/hoofspanningskabel(s).
4) heb je al eens een nieuwe (andere) hoogspanningskabel tussen boubine en verdelen geprobeerd?
succes Fons
24 volt boubine hoeft geen probleem te zijn--> jeeps en vrachtwagens
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer
Bobine 24 volt:
Zie http://www.jeepsudest.com/boutique/14-electricite-24v/" onclick="window.open(this.href);return false; - 59 euro
of
http://www.armyparts.nl/shop/product_in ... ts_id=1263" onclick="window.open(this.href);return false; - 85 euro
En voor de Goelette 4x4 in het algemeen, kijk hier: http://r2087.free.fr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie http://www.jeepsudest.com/boutique/14-electricite-24v/" onclick="window.open(this.href);return false; - 59 euro
of
http://www.armyparts.nl/shop/product_in ... ts_id=1263" onclick="window.open(this.href);return false; - 85 euro
En voor de Goelette 4x4 in het algemeen, kijk hier: http://r2087.free.fr/" onclick="window.open(this.href);return false;