Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Roest
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 10:13 pm

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 153640Bericht Roest »

RVIER schreef:@roest,

je heb de carb waarmee je hem hebt weggezet en waar hij vooraf goed op liep schoongemaakt?
Heb je de goede pakkingen gebruikt?
Lijkt toch iets met de (remlucht-)sproeier(s).
of, Zit er mogelijk een acceleratiepomp op met een lek membraam waardoor hij teveel brandstof krijgt?

vr gr Fons

(waar staat hij ergens?)

Hi Fons,
Carb al 3 keer schoongemaakt en ja hier liep hij prima mee. Pakkingen in de carb zijn wel de oude, maar deze zijn nog prima. De pakkingen op het spruitstuk heb ik vernieuwd. Er zit geen acceleratie pomp op.
Er zat nog een weerstand in mijn bobine kabel, die heb ik er maar uitgehaald, maar ook dit had geen effect.
Hij staat trouwens bij mij in de schuur in Werkendam (onder Gorcum).

Groet, Roest
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 153789Bericht Bertje »

Dit klinkt als een mengselprobleem; dit is te rijk. Weet je zeker dat het vlotterniveau goed is? Als de vlotterkamer te hoog gevuld wordt, kan het mengsel wel eens rijker worden. Verder heb ik bij een carburateur wel eens gehad dat de stand van de remluchtsproeier uit maakte. Dus het maakt uit in welk stand de sleuf van deze sproeier staat. Bij jouw foto op pagina 2 van deze thread meen ik te zien dat deze (in de keel van de carburateur) parallel staat aan de luchtflow, kun je die misschien ook haaks zetten?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 153791Bericht Bertje »

Kun je trouwens iets beter beschrijven hoe de motor nu loopt en klinkt? Trekt dus dikke zwarte rook, wil bij gas geven even accelereren en valt dan terug (of uit?), start moeilijk? Ligt de motor ook echt te schudden in de motorruimte?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 153904Bericht an3s »

Bertje schreef:Dit klinkt als een mengselprobleem; dit is te rijk.
Vraagsteller geeft aan dat de motor zonder choke niet loopt, dan kan het mengsel nooit te rijk zijn. Althans niet stationair.. Verder is het vrij normaal dat een koude motor zonder choke niet loopt.

Dit noopt mij tot het stellen van een domme vraag:

Bij een poging hogere toerentallen te bereiken smoort de motor, is de luchtinlaat / het luchtfilter niet gewoon verstopt?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Roest
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 10:13 pm

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 153961Bericht Roest »

Hallo Heren,

Dank weer voor alle hulp. Ik heb mijn carburateur nog een keer uit elkaar gehad, uiteraard geen vuiltje meer gevonden. Exact volgens de handleiding stap voor stap gemonteerd. Probleem is nog steeds hetzelfde. (dom)

Om de vragen goed te beantwoorden heb ik een filmpje gemaakt. Hier kun je zien hoe hij start, loopt en wat het probleem is.
In 4 delen omdat ik ze anders niet ge-upload kreeg:

1 http://vid1320.photobucket.com/albums/u ... pkvvdi.mp4
2 http://vid1320.photobucket.com/albums/u ... rxzuah.mp4
3 http://vid1320.photobucket.com/albums/u ... bblurs.mp4
4 http://vid1320.photobucket.com/albums/u ... gemoun.mp4

Groet,
Roest
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 153963Bericht R4F6GTX Automaat »

Heb je de distributie ook los gehad? (tandwielen) Ik denk toch dat je het in de ontsteking moet gaan zoeken... of valse lucht
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 153965Bericht deutz »

Dit probleem heb ik al een paar keer meer mee gemaakt!
De condensator is al vervangen, maar dit duidt erop dat die dus een onvoldoende werking heeft, oftewel
kaduuk!
Nieuw is ook wel eens kapot!
Meegemaakt met een 845 motor en met een boot motor, een nieuwe gemonteerd en 100% lopen.
Je weet maar nooit!
Succes,
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 153966Bericht RVIER »

@Roest

Hij loopt op de filmpjes "koud" ?
Doet hij hetzelfde als hij op temperatuur gekomen is (thermostaat open)?
Hij lijkt inderdaad erg te roeten. Zwarte rook=roet=brandstof. Heb je de ontsteking al eens vervroegd? Dat kan bij draaiende motor (beetje) vooruit stellen. Ik denk dat het dan al beter gaat. Hij zou dan al beter moeten overnemen. Bij later zetten moet hij nog meer roeten

Kun je hem wel (met wat gedoe) op bv 2000 toeren krijgen? Zo nee, gooi eens wat benzine in de carb en start zodat hij even vanzelf naar een hoger toerental gaat.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Roest
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 10:13 pm

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 153973Bericht Roest »

Hallo allemaal,

Distributie heb ik wel open gehad en geïnspecteerd, maar dat zag er prima uit. Verder niet los gehad, dus kleptiming kan niet gewijzigd zijn.

Ik heb ook al een condensator van mijn motor erop gehad. Capaciteit zal wel wat minder zijn, maar het effect was hetzelfde. Ga toch nog eens een andere proberen. (De hele auto hangt overigens vol met condensatoren). Ik heb ook al eens alle elektriek losgekoppeld en alleen de bobine, direct van de accu gevoed, om eventuele andere elektrische problemen uit te sluiten.

Ontsteking vervroegen heb ik wel geprobeerd door aan het vacuüm slangetje te lurken en zo te vervroegen.
Ik ga het nog eens proberen met verstellen. Ik heb het gevoel dat het toch in de ontsteking moet zitten.
Ik krijg hem op geen enkele manier op toeren.

Groet,
Roest
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 153974Bericht R4F6GTX Automaat »

Is de voetpakking van de carburateur nog wel heel nadat je die carb er al zo vaak uit elkaar gehaald hebt? Spuit eens remmenreiniger op de pakkingen als ie stationair loopt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 153983Bericht an3s »

Weet je zeker dat je verdeler goed staat?

Bij renault blokken staat altijd de verdeler altijd met één kabel naar het blok gedraaid, zodat de vier aansluitingen een ruit vormen t.o.v. de lijn van de motor. Op jouw filmpjes ziet het er uit alsof twee kabels even ver van het blok zitten zodat de aansluitingen een vierkant vormen parallel aan de lijn van de motor.

Als ik het goed heb is jouw blok hetzelfde als dat van de renault fregate. Op deze foto van een fregate kun je goed zien wat ik bedoel:

Afbeelding
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 153987Bericht RVIER »

@ Roest,

ik zou inderdaad nog een keer de ontsteking volgorde controleren. In de goede draai richting. Met de goede cilindernummer!! Standaard is cilinder 1 vliegwielzijde

Ik denk dat de motor op twee cilinders loopt omdat de kabels voor 1-4 of 2-3 zijn verwisselt.

Je kunt dit ook testen door de motor te starten en een voor een de bougiekabels los te trekken. Als het toerental daalt, doet de betreffende cilinder mee, als het toerental niet daalt doet hij niet mee. Ik denk dat je er dan twee overhoudt die niet meedoen. Als je die kabels verwisselt loopt hij op 4 cilinders :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER
Berichten: 2279
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154202Bericht RVIER »

Loopt hij al weer
kabels al verwissel? :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Roest
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 10:13 pm

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154215Bericht Roest »

Hoi,

Sorry collega's, het is even stil geweest van mijn kant. Druk met andere zaken.

Vandaag weer bezig geweest. Startslinger gemaakt. Is goed gelukt.
De pakking tussen carburateur en inlaatspruitstuk heb ik al een paar keer vervangen. Ik knip ze zelf, dus dat is redelijk eenvoudig. De laatste keren heb ik er een dikke kurkpakking tussen gezet. 100% dicht. Remmenreiniger erop spuiten heeft geen effect.

@Fons, ik heb de kabels inderdaad al eens omgedraaid. Resultaat was beroerder lopen.
Vandaag heb ik heel systematisch de complete werking gecontroleerd. Dwz. kleppendeksel open, boegies los, rondtornen tot de inlaatklep van cilinder 1 sluit, door boegiegat voelen of zuiger bovenin zit, check positie rotor, boegiekabel volgen of deze naar de juiste cilinder loopt. En dat voor alle cilinders, respectievelijk 1,3,4,2. (De slinger kwam goed van pas). Gelijk ontstekingstijdstip en klepspeling nog eens controleren. Er is echt geen speld tussen te krijgen.

@an3s De toren staat bij de Renault fregate schijnbaar iets verdraaid tov de goelette. Wel heel scherp! Dank voor de suggestie. Ik heb dit nog eens grondig nagelopen. Hij staat bij mij trouwens niet helemaal recht. Ik heb tijdens draaien de toren versteld, tot heel ver vroeger en later. Vroeger stellen maakt niets uit. Later stellen loopt hij nog beroerder. Ik heb ook een reserve verdelerkap: Geen verschil. Ook nog een keer gekeken of het geheel misschien verkeerd gemonteerd is, maar dit is niet het geval.

Conclusie: Tijd voor professionele psychiatrische hulp, voor ik mijn reserveband opvreet, of mijn grote liefde op marktplaats zet.


Roest
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Goelette loopt niet en ik weet het niet meer

Bericht: # 154218Bericht Tweety »

Ik heb dit soort problemen wel eens gehad. maar meestal vond ik dan vrij snel wel wat. Zo d'r even vanuit gaamde dat de ontsteking nu wel goed is. (contact punt afstand en hoek ach je hebt er zo vaak naar gekeken dat 't wel zal kloppen, je hebt de rotor zien daaien toch dus de volgorde moet goed zijn.) De Bombine is uitgesloten. Blijft over de uitlaat... maar die zal wel niet verstopt zitten (kan wel natuurlijk) Dan blijft toch het mengsel over. Klopt 't vlotter niveau ? en is het kanaaltje naar het mengeslkraantje goed open ? hoe was 't ook weer, liep ie te rijk of te arm stationair.. ? ik kijk zo de hele post nog ff door.. succes, niet opgeven, d'r is geen haast bij.. toch ?
Plaats reactie