motorprobleempje
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
motorprobleempje
De eerste ritten met de GTL zijn probleemloos gegaan, nu de laatst rit viel de wagen stil bij remmen/vertragen/stoppen.
Ik heb reeds op het forum gevonden dat dit een vacuum of luchtprobleem zou zijn, evt de mengluchtsproeier.
hoe dit best aanpakken? Ik wou evt de slangen van de carterontluchting vervangen omdat ze wat los zitten, maar deze moeten blijkbaar een restrictie hebben, ik kan ze dus niet zo maar vervangen door eender welke slang.
688motor: slang tss carbu en klppendeksel => gekalibreerde doorlaat 5mm
slang tss carbu en inlaatspruitstuk => gekalibreerde doorlaat 1,3mm
lijkt bij mij of er gewoon een stuk slang opzit die ergens gevonden is geweest....
mijn motor "zingt" ook lichtjes, kan dat ook met dit alles te maken hebben?
Ik ga nu morgen eerst de kop nog een keer natrekken na de eerste 100km gereden te hebben.
mvg, silvio
Ik heb reeds op het forum gevonden dat dit een vacuum of luchtprobleem zou zijn, evt de mengluchtsproeier.
hoe dit best aanpakken? Ik wou evt de slangen van de carterontluchting vervangen omdat ze wat los zitten, maar deze moeten blijkbaar een restrictie hebben, ik kan ze dus niet zo maar vervangen door eender welke slang.
688motor: slang tss carbu en klppendeksel => gekalibreerde doorlaat 5mm
slang tss carbu en inlaatspruitstuk => gekalibreerde doorlaat 1,3mm
lijkt bij mij of er gewoon een stuk slang opzit die ergens gevonden is geweest....
mijn motor "zingt" ook lichtjes, kan dat ook met dit alles te maken hebben?
Ik ga nu morgen eerst de kop nog een keer natrekken na de eerste 100km gereden te hebben.
mvg, silvio
Re: motorprobleempje
Ha Silvio, misschien moeten we hier eens samen over nadenken, mijn F4 met 1400cc motor is maar via 1 slangetje ontlucht, namelijk van kleppendeksel naar carburateur. Deze motor zweet wat bij het kleppendeksel, kan dus zijn dat er inderdaad nog een aftakking naar het inlaatspruitstuk nodig is om nog wat meer overdruk kwijt te raken.
Motor was al gemodificeerd voor R4 toen ik deze inbouwde, kan dus dat dit niet helemaal klopt.
Zit er bij jou wel een vacuumaansluiting op je spruitstuk? Bij mij is deze dicht gelast
Motor was al gemodificeerd voor R4 toen ik deze inbouwde, kan dus dat dit niet helemaal klopt.
Zit er bij jou wel een vacuumaansluiting op je spruitstuk? Bij mij is deze dicht gelast
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: motorprobleempje
Dit ontbrekende slangetje leidt bij mij trouwens niet tot afslaan of zo. Neem aan dat je de carburateur bij de restauratie uit elkaar hebt gehad, en dat alle sproeiers doorgeblazen zijn? Ook nieuwe spruitstukpakking gemonteerd toen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: motorprobleempje
Ik heb inderdaad een vacuum aansluiting op mijn inlaatspruitstuk.
Motor heeft perfect gedraaid, tot vorige week.
Nu heb ik net gezien dat het darmpje van carbu naar kleppendeksel aan de dekselkant wat gesmolten is en langs daar misschien wat valse lucht zou kunnen zuigen.
ivm carbu, zitten allemaal nieuwe pakkingen op, inclusief nieuwe hoofdsproeier. De andere ben ik dus wel vergeten door te blazen, ga ik morgen wel even doen.
Motor heeft perfect gedraaid, tot vorige week.
Nu heb ik net gezien dat het darmpje van carbu naar kleppendeksel aan de dekselkant wat gesmolten is en langs daar misschien wat valse lucht zou kunnen zuigen.
ivm carbu, zitten allemaal nieuwe pakkingen op, inclusief nieuwe hoofdsproeier. De andere ben ik dus wel vergeten door te blazen, ga ik morgen wel even doen.
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: motorprobleempje
In de vacuüm slangen zitten wel vernauwingen in
viewtopic.php?f=2&t=15340&start=150#p152116" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=2&t=15340&start=150#p152116" onclick="window.open(this.href);return false;
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: motorprobleempje
Wacht met smart op het antwoord
Heb al maanden hetzelfde probleem en kan het Tot nog toe niet vinden.
Heb al maanden hetzelfde probleem en kan het Tot nog toe niet vinden.
Re: motorprobleempje
Vandaag de kop nagetrokken, kleppen nagekeken
Carburator gespoeld en doorgeblazen.
Vacuum slangen uitgespoeld en fatsoenlijk vastgezet met klemringen.
Motor even laten draaien, ging al vlotter. Morgen warm laten lopen, snel lekkentest met remmenreiniger en dan een restritje om te zien wat hij doet.
Wel moet ik bekennen dat er bij de laatste tankbeurt euro95 ingegaan is ipv 98, dat verklaart het "zingen" misschien ook.
Weet niet of een flesje octaanbooster nut gaat hebben?
mvg silvio
Carburator gespoeld en doorgeblazen.
Vacuum slangen uitgespoeld en fatsoenlijk vastgezet met klemringen.
Motor even laten draaien, ging al vlotter. Morgen warm laten lopen, snel lekkentest met remmenreiniger en dan een restritje om te zien wat hij doet.
Wel moet ik bekennen dat er bij de laatste tankbeurt euro95 ingegaan is ipv 98, dat verklaart het "zingen" misschien ook.
Weet niet of een flesje octaanbooster nut gaat hebben?
mvg silvio
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: motorprobleempje
95 gaat prima. De voorontsteking bij 98 en 95 moet vroeger staan dan bij super en normaal. Is de motor slecht afgesteld zal die meer last hebben met 95. Toevoegingen zijn overbodig
De meeste R4 rijders rijden met 95 De 95 doet het ook goed in de gtl versie, alwaar deze gemaakt was om met super te rijden
alle toevoegingen zijn overbodig
De meeste R4 rijders rijden met 95 De 95 doet het ook goed in de gtl versie, alwaar deze gemaakt was om met super te rijden
alle toevoegingen zijn overbodig
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: motorprobleempje
In de tijd dat de R4 ontworpen is was de 95 Octaan al "super' terwijl de "normaal" 91 octaan en zelfs soms 87 octaan was dus met je 95 zit je heel goed.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: motorprobleempje
ok, bedankt
denk dat ik maar eens ga uitkijken naar een dwell-meter en strobo, probleem zou zich evt nog in de voorontsteking kunnen stellen, bougies waren ook zwart en rookt ook zwart.
iemand zo nog iets te koop? anders zoek ik even rond opt internet. Speciale dingen waar ik op moet letten, of zijn de "hobby-versies" voldoende?
mvg, silvio
denk dat ik maar eens ga uitkijken naar een dwell-meter en strobo, probleem zou zich evt nog in de voorontsteking kunnen stellen, bougies waren ook zwart en rookt ook zwart.
iemand zo nog iets te koop? anders zoek ik even rond opt internet. Speciale dingen waar ik op moet letten, of zijn de "hobby-versies" voldoende?
mvg, silvio
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: motorprobleempje
Ik heb een Hella (geen typecode aanduiding te vinden) met stroob, dwell-angle meting, toerenteller, voltmeter. Perfect ding.
Re: motorprobleempje
Vandaag de dwell-meter en stroboscoop ontvangen en dadelijk mee aan de slag gegaan.
Dadelijk gezien dat contactpunt was ingebrand, dus een nieuwe gezet.
Met de voelermaat op 0,4 gezet.
Met dwell gemeten en kom op 60gr uit. Is net de grens volgens Haynes, maar wat is beter: zo laten of lager zetten?
Voorontsteking met strobo moet ik nog doen
Dadelijk eerst een proefrit maken
Dadelijk gezien dat contactpunt was ingebrand, dus een nieuwe gezet.
Met de voelermaat op 0,4 gezet.
Met dwell gemeten en kom op 60gr uit. Is net de grens volgens Haynes, maar wat is beter: zo laten of lager zetten?
Voorontsteking met strobo moet ik nog doen
Dadelijk eerst een proefrit maken
Re: motorprobleempje
Haynes zegt 57 graden, neem ik aan?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: motorprobleempje
Op 1 pagina staat 57, maar bij de aanvulling voor de gtl staat tussen 54 & 60 dacht ik