overtoeren, afslaan en bokken

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136806Bericht bertjan »

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem met mijn R4 GTL 1985 waar ik echt niet meer uitkom. Ik zelf heb nog niet genoeg verstand van de auto maar tweety heeft al twee uitgebreide pogingen gedaan om mij te helpen. Wat ik echt heel erg waardeer.

Het problem:
Als ik start (dit kan alleen met shoke helemaal uitgetrokken) giert hij van de overtoeren. Als ik de shoke een stukje indruk loopt hij rustiger maar dan slaat hij af. En als ik gas geef reageert de auto heel laat en begint de auto te bokken en slaat af.

In februari heb ik dit probleem eerder gehad en toen heb ik de Anwb gebeld. Die zij dat het spruitstuk toen verstopt zat, wat dingen opnieuw afgesteld en ik kon er weer mee naar huis rijden.

Daarna liep hij weer heel slecht en constateerde tweety dat het slangetje van de carburateur naar het spuitstuk los was gesprongen. Ik denk dat dit een gevolg was en niet zo zeer de oorzaak van het probleem

Hij bleef niet helemaal lekker lopen dus hebben we de uitlaad/inlaad pakking tussen de motor en de carburateur vervangen. Daarna ook de pakking in de carburateur en de voet glad geveild. De bougies zijn ook vervangen.

Nog steeds reed hij niet helemaal lekker. Nu ben ik net van Adam naar Purmerend gereden en is het probleem is er weer. Ik kan er niet meer mee rijden want hij slaat overal af, draait heel veel overtoeren en bokt.

Wie kent dit probleem, wat kan dit zijn? wat ik doen? Wie kan mij verder helpen?

Alvast heel veel dank..
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5172
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136809Bericht Bertje »

Je schrijft dat de carb open is geweest, maar weet je zeker dat de sproeiertjes schoon zijn én goed vastzitten? Verder zit er een stangetje bij de choke; die bepaalt de stand van de gasklep afhankelijk van de stand van de choke. Misschien zo zetten dat het gas pas extra open getrokken wordt als de chokeklep al een eindje dicht staat? Maar goed, begin eens met de sproeiers te checken...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136810Bericht Willem de Zwijger »

Wat ik zou doen in zo'n geval: puntjes, condensator en verdelerkap vernieuwen en ontsteking afstellen (onstekingstijdstip en contacthoek), kost niet veel, en dan kun je dat meteen uitsluiten, want slechte ontsteking kan heel goed tot bokkerij leiden.

Daarna zou ik het zoeken in volse lucht, en die route heb je al een aardig eind bewandeld zo te lezen.
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136811Bericht bertjan »

Dank jullie wel,

Ik wil zeker meer uitzoeken. Maar ik dacht ff wat proberen om thuis te komen.

Ik ben dus net ff naar de auto gelopen. Hij was afgekoeld. Ik heb drie schroeven verdraait namelijk
1) de schroef die shoke afstelt
2) de lucht/benzine schroef
3) de stationair schroef

Ik heb ze beide kanten opgedraaid en ik weet niet meer waar ik nu ben uitgekomen. Daarna reed de auto weer wat rustiger. Dat bokken doet hij nog wel een beetje. Eigenlijk niet heel slim, want ik weet nu niet waarom hij iets beter is. Door een van de drie schroeven??

Toch voel ik dat hij weer en nog steeds niet goed loopt. Valse lucht, misschien dus geen goede ontsteking.. Hoe stel je de ontsteking af?

Bedankt alvast
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136812Bericht roberto »

Als de motor stationair draait spuit wat WD 40 over de spruitstuk pakking reageer de motor hier op dan is de spruitstukpakking defect.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136818Bericht R4F6GTX Automaat »

Heb je de hoofdsproeier ook los gehad en doorgeblazen? Dat kan alleen als de carburateur van de motor is gehaald, uit elkaar gehaald is en ondersteboven (dus langs de onderkant) de sproeier eruit gedraaid is en evt schoongeblazen cq doorgeprikt ...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136825Bericht Tweety »

Ik zal ook even toevogen wat we gedaan hebben... de puntjes en condesator waren zo goed als nieuw.. puntjes gesteld, ontsteking gesteld in eerste instantie zat het 'slangetje' jullie weten wel... gewoon los... wel verbetering, de motor trok ook goed, ook onderin... waarna ik de ontstkeking heb afgestreept.. echter hij dieselde na waardoor ik valse lucht vermoedde... (de bougies beginnen te gloeien zowat...)
spruitstukpakking vervangen, en carbvoet gevlakt... nu staat dat ding niet bij mij voor de deur, maar later dacht ik dat 't 'slangetje' er misschien gewoon verkeerd om op zat, hoe dan ook ik vermoed dat ie lekt, maar d'r zit wel een restrictie in ! de hoofdsproeier zou inderdaad nog verstopt kunnen zitten, maar ik betwijfel 't.. hoe dan ook, een aantal dingen hebben we al gedaan...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136826Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef:.... de hoofdsproeier zou inderdaad nog verstopt kunnen zitten, maar ik betwijfel 't.. ..
Oh? Omdat het veel werk is om te kijken? 't heeft anders wel de symptomen....


wat jij wil; jouw feesie.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136829Bericht Tweety »

ach zoveel werk is het nou ook weer niet, ik was 't gewoon vergeten... ik ben niet vies van een beetje werk...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136830Bericht R4F6GTX Automaat »

raar antwoord, gezien je eerder antwoord over hetzelfde.... :roll:

Succes en beterschap.

(maar je komt er wel...)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136835Bericht Tweety »

R4F6GTX Automaat schreef:
Tweety schreef:.... de hoofdsproeier zou inderdaad nog verstopt kunnen zitten, maar ik betwijfel 't.. ..
Oh? Omdat het veel werk is om te kijken? 't heeft anders wel de symptomen....


.
behalve dan de overtoeren... die wijzen toch op valse lucht ?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136838Bericht R4F6GTX Automaat »

afslaan en bokken? kan valse lucht zijn maar dan slaat ie niet persé af. Alstie geen benzine krijgt (door etv verstopping sproeier) lijkt me dan eerder dat ie daardoor afslaat...
Overtoeren wijzen eerder op valse lucht dan het afslaan ..
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136839Bericht R4F6GTX Automaat »

Tweety schreef:.... echter hij dieselde na waardoor ik valse lucht vermoedde... (de bougies beginnen te gloeien zowat...)
....
nadieselen duidt op de ontsteking te laat... heb je 'm met de stroboscoop afgesteld, nadat je de puntjes etc hebt agfesteld? (met vaccuumslangetje los en afgedopt)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136840Bericht R4F6GTX Automaat »

Eh, geheel vrijblijvende info, doe ermee wat je wilt, mag het ook negeren als je je daar beter bij voelt.
Ik hoef geen wazige mail meer waarin staat dat ik iemand niet zo moet afkraken; is m'n bedoeling niet. Misschien dat ik het niet tactisch laat overkomen maar tis maar om te helpen. (roos)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 136847Bericht Tweety »

Ik had je geen wazige mail gestuurd hoor, maar 't is bekent dat je niet de meest tactvolle bent hier.... maar goed, je probeert te helpen das bekent, maar eh, hij trok zo mooi onderin dat ik niet 't gevoel had dat de onsteking te laat stond... weet je we zijn ook gewoon niet overal aan toe gekomen... maar bedankt voor je input Paul... Ik waardeer het wel hoor.. (beer)
Plaats reactie