overtoeren, afslaan en bokken

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 137003Bericht bertjan »

Jongens, wat fijn al die input en mogelijke oplossingen. Door het verdraaien van de schroeven (zie mijn eerdere reactie) zijn de overtoeren minder of weg. Hij liep twee dagen best goed. Maar nu slaat hij af als ik wil optrekken. Ik kan er dus ff niet meer mee rijden. Opnieuw aan de stationair-schroef en de lucht/benzineschroef draaien geeft geen verschil.

Na aanleiding van alle zeer gewaardeerde hulp en reacties, wil ik graag het spruitstuk bekijken. Ik heb zo'n vermoeden dat die weer verstopt is, dat heeft de anwb al eens eerder geconstateerd.

Kan iemand redelijk gedetailleerd uitleggen wat ik moet doen?

Dank jullie wel!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 137005Bericht Tweety »

Misscien zit je sproeier verstopt (goed zoeken zeggen ze dan.....) spruitstuk lekker laten zitten hoor... Carburateur demonteren, zoals we samen gedaan hebben... en dan zit aan de onderzijde een messing bout, die draai je uit het carb huis (dan komt er wel wat benzine uit, hou daar rekening mee (alleen al als je 'm onderste boven houd..)) onder deze bout zit je hoofdsproeier die kan je dan met een schroevendraaier eruit draaien en die kan je dan doorprikken/schoonmaken, weet ik veel wat je er mee wil doen vervangen kan ook ik heb er nog wel eentje ook... kijk maar even... ik heb nu ook een stroboscoop dus ik kan ook even kijken of je onsteking nog goed staat... 't is nu lekker weer om wat te doen...
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 137020Bericht bertjan »

Het is zeker lekker weer! Ik ga morgenochtend aan de slag..

Dankjewel!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 137021Bericht Tweety »

oh ja had je het benzine filter al vervangen....?
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 137022Bericht bertjan »

Nee, dat heb ik nog niet gedaan en ook niet de koelvloeistof vervangen.
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 137037Bericht bertjan »

operatie sproeier bekijken is voltooit. En hopelijk zit alles weer goed in elkaar. Maar de sproeier zag er brandschoon uit. Dat zal het dan toch ook niet zijn..
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 137050Bericht R4F6GTX Automaat »

De sproeier zelf zal wel schoon zijn ja, die wordt constant door de benzine schoon gehouden. Maar daar waar hij in zit, kan een vuiltje zitten dus ik hoop dat je de boel ook effe doorgeblazen hebt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 137287Bericht bertjan »

Daar heb ik idd flink in lopen blazen en hij rijdt weer maar dat gebeurd dus vaker. ligt dat aan het benzinefilter?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 137307Bericht R4F6GTX Automaat »

Dat kan... als dat oud is laat het misschien toch wat door... of als de wagen langer stilstaat komt er ook een of ander soort bezinksel onder de vlotter te liggen.... maar een nieuw filtertje zijn de kosten niet en doet doorgaans veel....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
bertjan
Berichten: 34
Lid geworden op: do jan 20, 2011 1:06 am

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 137312Bericht bertjan »

Ok, daar ga ik naar kijken. Dankjewel
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 137313Bericht Hanz »

Heb je die eerdere suggestie van Automaat (valse lucht) trouwens al gecheckt? Zou er IMHO best mee te maken kunnen hebben. Voet of deksel van carb.
R4TL_m
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mei 10, 2013 9:03 pm

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 144009Bericht R4TL_m »

Mijn excuses voor het naar boven halen van een oud topic, maar ik was benieuwd of Bertjan aan kan geven wat destijds de problemen heft veroorzaakt.

Mijn auto vertoond ook symptomen van afslaan en overtoeren, dus ik ben hier erg nieuwsgierig naar.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: overtoeren, afslaan en bokken

Bericht: # 144011Bericht harbourseal »

Ik heb een dergelijk probleem gehad het bleek na opnieuw afstellen nog wel wat te bestaan en na dat ik de stationairsproeier schoongemaakt heb was het probleem weg.
harbourseal schreef:De stationair sproeier doorgeprikt met een haar van mijn stoffer en blik.
Daarna in de wasbenzine en vervolgens schoongespoten met perslucht uit mijn duikfles.
De luchtschroef helemaal eruit gedraaid en geïnspecteerd op braampjes oid.
De carburateur in het voorbijgaan ook maar even doorgespoten met perslucht en de luchtschroef en sproeier weer gemonteerd.

Het lijkt erop dat de problemen nu over zijn de motor loopt nu rustig stationair en pikt nu over het hele gebied mooi op zonder in te houden.
Je zou alles even kunnen inspecteren op valse lucht. Even alle aansluitingen inspuiten met wd 40 als de motor daar mooier van gaat lopen is er misschien ergens een pakking kapot. of zit er een moer niet goed vast.

Maar een vuiltje een van de sproeiers lijkt mij wel meer aannemelijk.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie