Trillen bij wegrijden

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

keessie1908
Berichten: 4
Lid geworden op: do feb 02, 2012 10:50 pm

Trillen bij wegrijden

Bericht: # 133714Bericht keessie1908 »

Dag allemaal,

Heb al een paar keer meegelezen op het forum, maar nu dan toch eindelijk even de tijd genomen om het een en ander te posten. Sinds december (nu dus iets meer dan een maand) ben ik de trotse bezitter van een Renault 4 GTL uit 1983. Heb helemaal geen verstand van auto's, weet ook niet of dit een verstandige keuze van mij was maar heb een proefrit gemaakt en was gelijk helemaal weg van deze auto.

Na twee weken begaf helaas de startmotor het, en bleek de versnellingspook (mag ik dat zo noemen?) ook los te zitten (misschien trek ik er wel te hard aan). Hij is bij de garage geweest en sindsdien doet-ie het weer prima. Tot deze week. Kan natuurlijk met de kou te maken hebben, maar het zijn gekke kuren die hij vertoont. Starten gaat heel makkelijk, maar het wegrijden gaat een stuk lastiger: als ik in de eerste versnelling optrek, gaat hij heel erg stuiteren. Het is echt een enorm getril, ben bang dat hij zo'n beetje uit elkaar valt en ik zit zelf ook helemaal te schudden. Dacht eerst dat dit kwam omdat de motor dan nog niet goed warm was, maar het is ook na 20 kilometer rijden nog (als ik dan weer voor een stoplicht sta te wachten).

Waar kan dit aan liggen? Zoals gezegd: weet weinig van auto's, maar ben niet heel onhandig...

Heb trouwens nog wel wat meer vraagjes, maar laat ik voorzichtig beginnen! :-)

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Kees
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 133719Bericht schoapke »

beetje moeilijk te zeggen zo op en forum, maar het zal wel weer iets met de afstelling zijn van mengsel en of ontsteking. Misschien dat er iemand in de buurt een keer kan kijken luisteren voelen, maar welke buurt is het?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 133724Bericht Mark4GTL »

lijkt me te maken te hebben met onststeking of brandstof

welke plaats/regio rijd je rond?
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 133725Bericht Bertje »

Kan inderdaad een ontsteking zijn die te vroeg staat. Maar kan ook vanalles anders zijn...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 133728Bericht roberto »

Nergens aan draaien of verstellen, hij liep goed en er heeft niemand aan gezeten, door de vrij extreme kou is het vocht in de tank - leiding en carburateur gaan vlokken (bevriezen) haal een flesje Dry Fuel van Wynns en het probleem is op gelost.

Afbeelding
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 133732Bericht deutz »

Nou Roberto, ik ben benieuwd of dat helpt!! Dan zouden meer mensen die klacht moeten hebben!
Het kan een hoop oorzaken hebben, het beste is gewoon door een R4 technieker laten controleren.
Bevriezen zal het niet zijn, vocht in de tank zit onderin, de benzine zal door de standpijp die niet op de bodem zit! eerder aangezogen worden.
en bevriezen van de benz. is een zomers euvel!! door de stromings snelheid en verschil van temp. treedt
;Vapour lock: op. lijkt op bevriezing v.d. benz. leiding.Als de benz. met event. water bij de benz. pomp komt waar het dus na 20km toch wel behaaglijk warm is bevriest er niks meer.
Maar zo,n flesje toevoeging kan uiteraard geen kwaad!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 133735Bericht Rudi »

Is het voorste rubber van je motorsteun nog wel heel. Starten goed, daarna bokken, daarvoor reed hij prima... Dingen gaan uitsluiten voordat je rotzooi in je tank of motor gooit.
keessie1908
Berichten: 4
Lid geworden op: do feb 02, 2012 10:50 pm

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 133736Bericht keessie1908 »

Bedankt voor alle supersnelle reacties! Ik rij rond in de regio Rotterdam: woon zelf in Capelle aan den IJssel en werk in Gouda. Iemand hier die ook in die buurt woont?

Voorlopig laat ik hem wel even staan, tot de kou iets minder is, want dat trillen is vast niet goed voor hem. Daarna eens kijken of hij weer normaal wil rijden en jullie tips eens langs lopen.

Sowieso wilde ik hem in de voorjaarsvakantie (voor mij over 2 weken) eens na (laten) lopen. Hebben jullie nog tips waar ik dat het beste kan laten doen, ergens in de buurt van Rotterdam?
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 133744Bericht roberto »

Hoi Keessie, als je op het forum schrijft dat je geen verstand van auto's hebt krijg je veel adviezen, zoveel dat je denkt wat heb ik nu aangeschaft! maar dat is natuurlijk niet zo het is een eenvoudige auto met een zeer eenvoudige en simpele motor die maar weinig onderhoud nodig heeft, daarom zijn de probleem oplossingen ook vaak eenvoudig.
Door de lage tempratuur onstaat er condens in de tank, gaat de tempratuur verder dalen dan zal deze condens bevriezen, als deze ijsvlokken door de tank dwarrelen en in de leiding terecht komt dan krijgt de motor niet de benzine die hij nodig heeft vooral in de eerste versnelling dan maakt hij de meeste toeren van stilstand naar rijden heb je immers veel vermogen nodig ( stationair zal hij wel rdelijk draaien) de tank en de benzineleiding zal in de winter na 20 km ook niet opwarmen, waarschijnlijk (door de wind) zal deze eerder verder afkoelen omdat het niet deel uitmaakt van de motor.
Dry Fuel lost het vocht op in de benzine en verdwijnt uit de tank en verlaat de auto via de uitlaat, je hoort weinig van dit probleem maar dat komt waarschijnlijk omdat we niet zo vaak strenge winters kennen.
Dus mijn tip voordat je alle steunen assen carburateur contacpunten rotor verdelerkap bougiekabels ex. gaat vernieuwen gewoon een flesje Dry Fuel van 9 euro, het leuke is dat je dan zelf het probleem hebt opgelost ondanks je missende technische kennis!

(als het heeft gewerkt laat dit even weten, dan hebben andere er ook wat aan, vaak word dit vergeten iedereen wilt zijn eigen wiel uitvinden)

Succes!
Roberto
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 133747Bericht Marcel77 »

Heb je er alleen last van bij het optrekken (of ook bij het overschakelen),kun je verder wel normaal rijden?
Een gebroken veer van de drukgroep kan ook wel eens jouw probleem zijn.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
ger406
Berichten: 11
Lid geworden op: di mar 15, 2011 9:56 pm
Locatie: wormer

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 133770Bericht ger406 »

nou kees ik ben blij met je vraag.
ik heb ook last van het zelfde probleem als jij.
februarie 2011 nwe bougie kabels en bougie , puntjes en alles wat er mee te maken kan hebben laten vervangen.
maar na een natte zomer kreeg ik het probleem in noverber 2011 weer terug.
roberto ik ga zeker zo,n flesje dry fuel kopen.
baat het niet,schaat het niet , denk ik maar.
ik lees wel vaker goede reacties over jou roberto.
heb laatst je site bekeken,en heb veel vertrouwen in jou tips.
mannen bedankt

ger te wormer
keessie1908
Berichten: 4
Lid geworden op: do feb 02, 2012 10:50 pm

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 133786Bericht keessie1908 »

Hoi Roberto,

Laat ik daar dan toch maar mee gaan beginnen! Heb je toevallig voor mij ook nog een tip waar ik zo'n flesje kan krijgen? Ben vandaag bij een benzinestation en een zaak met 'alles voor uw auto' geweest, maar beiden hadden het niet. Zag dat het online wel te bestellen was, maar hoop eigenlijk dat ik het ook gewoon ergens in een winkel kan halen?

Mocht het geholpen hebben, dan laat ik dat uiteraard weten! In elk geval bedankt voor je advies!
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 133787Bericht roberto »

Probeer het eens bij Brazan of een andere automaterialen zaak.
keessie1908
Berichten: 4
Lid geworden op: do feb 02, 2012 10:50 pm

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 134015Bericht keessie1908 »

Nou, heb eindelijk dat flesje te pakken gekregen (inderdaad bij een Brezan, dank Roberto!) en vanochtend erin gegooid. En ik moet zeggen: hij wil nog wel een klein beetje trillen, maar heb geen een keer meer het aardbevingsgevoel gehad wat ik vorige week wel had! Dus volgens mij is mijn probleem nu wel verholpen (nogmaals dank, Roberto!)

Heb wel het idee dat er, door dat enorme trillen, iets een beetje los is gaan zitten oid. Hij lijkt iets minder lekker te rijden (motor loopt iets minder soepel). En mijn stuur trilt ook een klein beetje. Maar goed, hij doet het in elk geval weer!

Ik heb nog een hele lijst aan vragen, zal er zo af en toe eens eentje hier op het forum gooien. Laat ik er maar eens met eentje beginnen: ik heb gelezen dat mijn renaultje een benzinetank van 34 liter heeft. Nu kan ik mij voorstellen dat de benzinemeter niet heel precies is, maar elke keer als het wijzertje helemaal links staat en ik ga tanken, gaat er zo'n 25/26 liter in. Hebben meer dat probleem? En blijven jullie gewoon doorrijden omdat je weet dat er nog voldoende inzit of is hij dan ook echt bijna leeg?

Bedankt alvast weer voor jullie reacties!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Geen kenner, wel renault 4...

Bericht: # 134016Bericht Mark4GTL »

je meter is nooit 100% exact, en er zit altijd een kleine buffer in de tank.
Dus als de meter leeg aangeeft kun je nog 10 liter hebben..

Het hoeft niet, het kan. De ene meter is de andere niet
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Plaats reactie