Eerste start na 7 jaar...wat te vervangen?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Herman gt
Berichten: 24
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 10:03 pm
Locatie: ermelo

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137140Bericht Herman gt »

Ik heb de contact punten nog eens goed schoon gemaakt,er is nu een vonk.
Als ik de Renault een poosje start begint hij aanteslaan maar mijn accu raakt net op dat moment leeg.
Kan ik de accu lader direct op de accupolen aansluiten?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137143Bericht Tweety »

Tuurlijk, maar niet starten dan he... anders is je lader stuk.... (of alleen de zekering....) beter is om 1 van de polen even los te halen....
Herman gt
Berichten: 24
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 10:03 pm
Locatie: ermelo

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137393Bericht Herman gt »

Ik heb toch maar ff een andere accu gekocht.
Maar nu het volgende als ik de renault wil starten tikt de startmotor even de motor aan en dat is het.
Als ik een paar keer start word de min pool zo heet dat er rook van af komt.
Ik probeerde de renault aanteduwen maar de rechter voorrem blijft vast zitten.
Hoe kan ik dit oplossen?
Misschien voegt dit filmpje nog wat toe: http://www.youtube.com/watch?v=PG8cVuqaAG4
@tweety kan ik de renault we starten via de acculader als ik een van de polen los heb,
of begrijp ik het nou verkeerd?
Groeten Herman
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137394Bericht roberto »

Herman geef eens een paar tikken met de hamer op de startmotor en dan nog eens starten.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137395Bericht Tweety »

Gewoon niet starten als de acculader is aangesloten op de accu.... heeft ook helemaal geen zin... Startmotor trekt in de richting van 200 Ampere , acculader levert er waarschijnlijk ongeveer 10.... helpt dus niet, gaat alleen je lader maar van stuk... trouwens als de bedrading ergens heel heet wordt, is er op dat punt sprake van slecht contact..! daar loshalen en corrosie vrij maken... 't kan zijn dat dat het probleem is... slecht contact=grotere weerstand => warmte en Warme bedrading heeft weer nog hogere weerstand !
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137396Bericht roberto »

Ik heb het filmpje even bekeken, als de kabel heet wordt dan heeft hij natuurlijk goed contact immers bij een slecht contact zou zo een dikke kabel dan ook niet heet worden, de bendix slaat in de starterkrans en wilt een klein stukje draaien dus waarschijnlijk blijft er een borstel hangen op een of meerdere lamellen van de collector als je een tik op de startmotor geeft kan het vaak op gelost zijn maar het heeft wel aandacht nodig.
Een nieuwe accu hoef je niet te laden die zijn altijd vol.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137402Bericht Tweety »

roberto schreef:Ik heb het filmpje even bekeken, als de kabel heet wordt dan heeft hij natuurlijk goed contact immers bij een slecht contact zou zo een dikke kabel dan ook niet heet worden, de bendix slaat in de starterkrans en wilt een klein stukje draaien dus waarschijnlijk blijft er een borstel hangen op een of meerdere lamellen van de collector als je een tik op de startmotor geeft kan het vaak op gelost zijn maar het heeft wel aandacht nodig.
Een nieuwe accu hoef je niet te laden die zijn altijd vol.
Ehm ik Las, de min ''pool'' wordt heet ... niet de kabel naar de min pool .... als de min pool heet wordt... is er daar slecht contact.... waarschijnlijk heb je gelijk en zal de borstel een beetje zijn blijven hangen.....
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137403Bericht Tweety »

O ja de rechter voorrem bleef ook hangen.. zijn het trommel remmen...?
Herman gt
Berichten: 24
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 10:03 pm
Locatie: ermelo

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137408Bericht Herman gt »

Ik heb een paar tikken op de startmotor gegeven,helaas zonder resultaat.
Als de start motor op een bepaald punt staat draait hij de motor een kwart slag rond.
Ik heb de min kabel en de massa schoon gemaakt hier zat roest op maar de min pool wordt nog steeds erg heet.
Ik denk dat de min pool zo heet wordt door de min kabel,de hele kabel voelt warm aan.
En de rechter voorrem die vast zit is een trommel rem.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137409Bericht Hanz »

De startmotor trekt veel stroom bij het starten, dus geen wonder dat de polen van je accu warm worden. Te heet hoort natuurlijk idd niet. Ik heb het idee dat je startmotor defect is (intern kortsluiting?) waardoor die nog meer stroom trekt dan normaal.
Ik zou dus zeggen: vervangen
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137414Bericht roberto »

Herman haal de starmotor er af en vernieuw de koolborstels die blijven hangen maak gelijk de colector schoon met fijn schuurpapier en steek het vuil tussen de lamellen (kopere stripjes) weg met een stukje ijzerzaag daarna nog even schuren kijk of er veel speling zit op de bronsen bussen aan het eind van het anker voor en achter zo ja vernieuw deze tik ze er uit en pers de nieuwe er weer in tussen de bankschroef daarna olie er in en weer monteren dan weet je in iedergeval dat dit weer helemaal goed is en het is niet zo duur alleen een paar uurtjes werk, de koolborstels zijn gesoldeerd ga daar even mee naar de garage en ze solderen die er zo in of bij een loodgieter in de buurt hier kun je op wachten. maak van alles wat je doet een foto dan weet je hoe het heeft gezeten.
Herman gt
Berichten: 24
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 10:03 pm
Locatie: ermelo

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137437Bericht Herman gt »

Ik heb op het forum lopen zoeken hoe je het beste een start motor kunt uitbouwen.
Ik heb dit gevonden: viewtopic.php?f=2&t=10196&hilit=startmotor+uitbouwen
Zijn deze stappen goed te doen voor iemand die nog niet veel ervaring met sleutelen heeft?
Of kan ik het beter op een andere manier doen?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137439Bericht Tweety »

Startmotor is redelijk te doen voor iemand die niet zo erg veel ervaring heeft... je moet alleen wel redelijk gereedschap hebben...Ik krijg het zonder cardannetje op m'n dopsleutel bijvoorbeeld haast niet voor elkaar...ik heb ook nog wel eens de neiging om de accupolen niet als eerste los te maken.....dan doe ik dat maar als tweede...meestal..hehehe
Herman gt
Berichten: 24
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 10:03 pm
Locatie: ermelo

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137531Bericht Herman gt »

Het lukt mij nog niet om de start motor los te krijgen.
Ik neem aan dat ik de twee bouten aan de zijkant van de start motor moet los draaien.?
De bout aan de rechter kant kom ik van achter de start motor niet bij deze is ook niet te zien,hoe krijg ik
deze los?
Of denk ik nu helemaal verkeerd?
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Wat te vervangen?

Bericht: # 137534Bericht Rudolf2 »

Je gaat de goede kant op. Die derde bout zit aan de andere kant dan de eerste twee. Je hebt daarvoor een kromme 13mm steeksleutel nodig. Noemen ze een startmotorsleutel.

Succes, Rudolf
Plaats reactie