R4F6GTX Automaat schreef:Weer wat met dat Riooltje 4... starten lopen, lijkt niks aan de hand. Een minuut of 10 laten lopen om iets op te warmen en hoppa, motor uit, zomaar vanzelf. Waar moet ik dat nu weer zoeken...
Hier heeft mijn f4 vorig jaar ook last van gehad.
Toen een andere bobine en condensator op gezet en toen was het voorbij.
Nu weet ik alleen dus niet welke van de twee er kapot was, maar ik was het beu om elke keer stil te vallen.
Maar ik denk dat het de bobine was.
Wat ik me nog kan herinneren is dat het ineens was afgelopen (dus zonder bokken of stoten) gewoon ineens afgelopen. Als je hem daarna liet afkoelen kon je weer ff rijden tot het weer gebeurde.
daar ben ik het wel mee eens 't zal die bobine wel zijn... je hebt er vast ergens nog wel 1-tje die ook niet helemaal tof is ..... wat 't ook kan zijn, en dat heb ik gehad... slechte aarde van de condensator... en dan inderdaad niet starten niks... maar ja dan doet ie 't daarna met koude motor ook echt niet meer...
Deze bobine zit er pas net op... de vorige had het begeven omdat ie teveel stroompjes op zijn donder kreeg, (tot 19 volt) toen die dynamo kapoet was. Hij hikt niet, stottert ook niet maar gelijk valt ie stil, alsof inderdaad het contact weg valt, loopt ook niet uit of pruttelt niet na, meteen pats weg. Ik had m met verhoogd toerental wat laten lopen , ik denk rond de 2000 rpm, en ineens hield het op, en wilde ook niet meer verder. Kan inderdaad de bobine zijn. Hij voelde niet warm aan... zal er es een ander op zetten en een nieuw condensatortje halen. Maar nu eerst in de andere R4 een Vellemankitje bouwen. Hij loopt maar 1 op 19 en ik wil zuiniger dus beter afstellen en zo... 1 op 20 moet zeker kunnen....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Heel andere invalshoek, kan het niet aan versleten contacten van het contactslot liggen?
Ik heb een 4tje gehad die er spontaan mee ophield en soms ook niet wilde starten door dit euvel. Zelfs een BMW motor die spontaan bij 130 km/u op de snelweg of 80 km/u op de landelijke wegen er plots mee ophoudt. Naar de kant, opnieuw starten en vroemmmmm. Alles vervangen, ontsteking, bobine, bobinekabels etc. etc., probleem bleef. Bij ombouwen van de motor kwam het probleem met het contactslot er eindelijk uit, sindsdien het probleem niet meer gehad (afkloppen).
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
hang eens een lampje tussen de + van de bobine en de aarde. Als dat lampje uitgaat als hij stilvalt is het hoogstwaarschijnlijk (zoals eerder genoemd) het contractslot.
Nee, die ik gisteren in elkaar gezet had deed het niet. Ben er mee terug gegaan naar waar ik m gekocht heb en die heeft 'm nagekeken. Het soldeerwerk was volgens hem niet goed (ik had een nieuwe soldeerbout gekocht (regelbaar) maar kan m nog niet zo goed instellen, denk ik.) Verder kon hij niks vinden maar ik heb een tweede meegekregen. Die heb ik net in elkaar gezet en de andere opnieuw gesoldeerd. Morgen inbouwen en dan hoop ik dat er iets werkt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
De onderdelen kosten toch ook de wereld niet, mijn mening is als je problemen heb gewoon nieuwe onderdelen gebruiken. Anders blijf je bezig en weet je straks nog niet wat het probleem is of was als je een gebruikte bobine of div. Monteerd wat ook stuk blijkt te zijn.
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83
Tis niet mijn eigen wagen en de eigenaar wil dat het niks kost dus misschien leert ie het op deze manier; als ie m nodig heeft doetie het niet...
@ deutz, ik heb een hele bak met van die dingen en dan pak ik er maar een willekeurige uit. Ik heb nu wel "kapot" erop geschreven dus als ie m nu weer in die bak pleurt kom ik m wel tegen... net zoals met de aandrijfassen; de voorraad wordt niet kleiner maar toch heb ik er al enkele moeten vervangen aan zijn wagentje
Komt goed...
dalijk Velleman kitje erop en dan proefrit naar Den Bosch
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Ik ben het wel een beetje met de heren eens, kwaliteit van een auto staat of valt bij de kwaliteit van de onderdelen.. 't is toch ook een soort ketting waarvan de zwakste schakel het probleem vormt en als alle schakels wat minder zijn, dan wordt 't inderdaad een soort rioooltje.. soldeerwerk is bij zo'n velleman natuurlijk wel van belang, ook ivm met eventueel vocht, vandaar dat ook een goed doosje van een tientje vaak echt wel beter is dan zo'n pindabakkie (pinda's zijn wel lekker natuurlijk..) als dat ding het in eerste instantie goed doet..
Meestal bouw ik 'm aan de binnenkant van het schutbord, dus binnen in de auto; weinig last van vocht daar... ideaal met bakje van chocolade rozijnen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"