Verkoudheid ?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

plakjes
Berichten: 496
Lid geworden op: do aug 09, 2007 2:43 pm

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141809Bericht plakjes »

R4F6GTX Automaat schreef:Weer wat met dat Riooltje 4... starten lopen, lijkt niks aan de hand. Een minuut of 10 laten lopen om iets op te warmen en hoppa, motor uit, zomaar vanzelf. Waar moet ik dat nu weer zoeken...
Hier heeft mijn f4 vorig jaar ook last van gehad.
Toen een andere bobine en condensator op gezet en toen was het voorbij.

Nu weet ik alleen dus niet welke van de twee er kapot was, maar ik was het beu om elke keer stil te vallen.
Maar ik denk dat het de bobine was.

Wat ik me nog kan herinneren is dat het ineens was afgelopen (dus zonder bokken of stoten) gewoon ineens afgelopen. Als je hem daarna liet afkoelen kon je weer ff rijden tot het weer gebeurde.

gr plakjes
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141812Bericht Tweety »

daar ben ik het wel mee eens 't zal die bobine wel zijn... je hebt er vast ergens nog wel 1-tje die ook niet helemaal tof is ..... wat 't ook kan zijn, en dat heb ik gehad... slechte aarde van de condensator... en dan inderdaad niet starten niks... maar ja dan doet ie 't daarna met koude motor ook echt niet meer...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141814Bericht R4F6GTX Automaat »

Deze bobine zit er pas net op... de vorige had het begeven omdat ie teveel stroompjes op zijn donder kreeg, (tot 19 volt) toen die dynamo kapoet was. Hij hikt niet, stottert ook niet maar gelijk valt ie stil, alsof inderdaad het contact weg valt, loopt ook niet uit of pruttelt niet na, meteen pats weg. Ik had m met verhoogd toerental wat laten lopen , ik denk rond de 2000 rpm, en ineens hield het op, en wilde ook niet meer verder. Kan inderdaad de bobine zijn. Hij voelde niet warm aan... zal er es een ander op zetten en een nieuw condensatortje halen. Maar nu eerst in de andere R4 een Vellemankitje bouwen. Hij loopt maar 1 op 19 en ik wil zuiniger dus beter afstellen en zo... 1 op 20 moet zeker kunnen....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Rob4tl
Berichten: 132
Lid geworden op: di nov 16, 2010 5:38 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141817Bericht Rob4tl »

Heel andere invalshoek, kan het niet aan versleten contacten van het contactslot liggen?

Ik heb een 4tje gehad die er spontaan mee ophield en soms ook niet wilde starten door dit euvel. Zelfs een BMW motor die spontaan bij 130 km/u op de snelweg of 80 km/u op de landelijke wegen er plots mee ophoudt. Naar de kant, opnieuw starten en vroemmmmm. Alles vervangen, ontsteking, bobine, bobinekabels etc. etc., probleem bleef. Bij ombouwen van de motor kwam het probleem met het contactslot er eindelijk uit, sindsdien het probleem niet meer gehad (afkloppen).
R4 F4 Fourganette 1984
R4 F4 Air France 1983 (project)
R4 F4 Belgisch leger 1988 (project)
R4 TL 1984 Twingo dak
R15 TL 1979 Cabriolet
BMW R 90 S 1974 / BMW R 80 1987)
Tomos 4Tl 1977
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141829Bericht RVIER »

@Paul,

hang eens een lampje tussen de + van de bobine en de aarde. Als dat lampje uitgaat als hij stilvalt is het hoogstwaarschijnlijk (zoals eerder genoemd) het contractslot.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141830Bericht R4F6GTX Automaat »

Heb er net een ander contactslot opgezet maar dat was het niet. (tenzij dat ander slot ook kapot is maar dat denk ik niet)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141841Bericht R4F6GTX Automaat »

Het lijkt erop dat het aan de bobine lag... heb er een andere opgezet en hij bleef zomaar een uur lopen.... nu is al die sneeuw er ook gelijk af.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141842Bericht Tweety »

Dat is mooi !! :D ook nog een beetje gelukt met die velleman..?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141844Bericht R4F6GTX Automaat »

Nee, die ik gisteren in elkaar gezet had deed het niet. Ben er mee terug gegaan naar waar ik m gekocht heb en die heeft 'm nagekeken. Het soldeerwerk was volgens hem niet goed (ik had een nieuwe soldeerbout gekocht (regelbaar) maar kan m nog niet zo goed instellen, denk ik.) Verder kon hij niks vinden maar ik heb een tweede meegekregen. Die heb ik net in elkaar gezet en de andere opnieuw gesoldeerd. Morgen inbouwen en dan hoop ik dat er iets werkt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141849Bericht deutz »

Paul, gooi die kapotte bobine nou eens weg!!!!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
pcars
Berichten: 199
Lid geworden op: wo mar 14, 2012 12:26 am
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141850Bericht pcars »

De onderdelen kosten toch ook de wereld niet, mijn mening is als je problemen heb gewoon nieuwe onderdelen gebruiken. Anders blijf je bezig en weet je straks nog niet wat het probleem is of was als je een gebruikte bobine of div. Monteerd wat ook stuk blijkt te zijn.
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141852Bericht R4F6GTX Automaat »

Tis niet mijn eigen wagen en de eigenaar wil dat het niks kost dus misschien leert ie het op deze manier; als ie m nodig heeft doetie het niet...
@ deutz, ik heb een hele bak met van die dingen en dan pak ik er maar een willekeurige uit. Ik heb nu wel "kapot" erop geschreven dus als ie m nu weer in die bak pleurt kom ik m wel tegen... net zoals met de aandrijfassen; de voorraad wordt niet kleiner maar toch heb ik er al enkele moeten vervangen aan zijn wagentje :roll:
Komt goed... :wink:
dalijk Velleman kitje erop en dan proefrit naar Den Bosch (beer)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
pcars
Berichten: 199
Lid geworden op: wo mar 14, 2012 12:26 am
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141854Bericht pcars »

Ja dat Klopt het mag Bij de meeste niks kosten, maar resultaat is vaak kost het niks heb je ook niks, al hoewel je heb vaak genoeg ellende
Renault 4 TL '89, Renault 4 GTL '86, Renault 4 TL '82, Renault 5 (oer) '83
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141875Bericht Tweety »

Ik ben het wel een beetje met de heren eens, kwaliteit van een auto staat of valt bij de kwaliteit van de onderdelen.. 't is toch ook een soort ketting waarvan de zwakste schakel het probleem vormt en als alle schakels wat minder zijn, dan wordt 't inderdaad een soort rioooltje.. :D soldeerwerk is bij zo'n velleman natuurlijk wel van belang, ook ivm met eventueel vocht, vandaar dat ook een goed doosje van een tientje vaak echt wel beter is dan zo'n pindabakkie (pinda's zijn wel lekker natuurlijk..) als dat ding het in eerste instantie goed doet..
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Verkoudheid ?

Bericht: # 141878Bericht R4F6GTX Automaat »

Meestal bouw ik 'm aan de binnenkant van het schutbord, dus binnen in de auto; weinig last van vocht daar... ideaal met bakje van chocolade rozijnen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie