Gillende ventilator

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Gillende ventilator

Bericht: # 124322Bericht Willem de Zwijger »

Naar ik meen is een gillende ventilator een van die typische R4 kwaaltjes die we maar vaak afdoen als: karakter.
Maar: weet iemand wat de precieze oorzaak van dat gillen is? Zit het in het motortje, ligt het aan de fan? Ik wil er eigenlijk graag vanaf....
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Re: Gillende ventilator

Bericht: # 124324Bericht Renault Classique »

Soms lijkt het op aanlopen van de ventilator tegen de binnenkant van de verwarmingsbehuizing. Bij het uit elkaar halen van een 'gillende' kachelunit van een van mijn 4tjes bleek het ventilatormotortje 'droog' te lopen en zelfs bij rustig handmatig draaien aan de fan liep het asje niet mooi soepel. Ik heb een goed lopend ander ventilatormotortje met fan ingebouwd en het gegil was over.
Daarmee is de grootste verdachte dus wel de smering van het ventilatormotorasje, maar omdat ik alles los heb gehad en daarna weer gemonteerd kan het natuurlijk ook zijn dat daardoor het eventuele 'aanlopen' verholpen is. Ik zou zeggen: 80 procent kans op een droog ventilatormotorasje......
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Gillende ventilator

Bericht: # 124342Bericht brecht »

precies wat ik dacht:

as van de fan loopt droog. Je kan proberen met een bus wd 40 door de ventilatie openingen wat rond te spuiten in de hoop dat er ook wat op de as komt, dan hoef je niet alles te demonteren. Mocht je dat wel doen heb ik indien nodig nog wel wat ventilatoren liggen.

Een ouderwetse goedgemikte klap werkte bij mij vroeger trouwens ook wel.

succes!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Gillende ventilator

Bericht: # 124359Bericht R4F6GTX Automaat »

brecht schreef:..... wd 40 .....

Eh Brecht, WD40 smeert niet hoor, dat maakt alleen dingen los.... kun je beter olie voor nemen, waar je je fietsketting meer inspuit of zo, als je wilt spuiten... maar even demonteren en fatsoenlijk smeren is veel beter
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Gillende ventilator

Bericht: # 124371Bericht brecht »

Daar kunnen we een discussie over houden, maar dat lijkt me hier niet de beste plek :-)

Laat ik wel even zeggen dat met wd 40 in de rondte spuiten als noodmiddel is aangedragen waarvan ik weet dat het (al dan niet) tijdelijk kan helpen.

Willem: ben benieuwd hoe het af loopt.
Gebruikersavatar
Marcel77
Berichten: 341
Lid geworden op: di nov 09, 2010 8:52 am

Re: Gillende ventilator

Bericht: # 124373Bericht Marcel77 »

R4F6GTX Automaat schreef:WD40 smeert niet hoor, dat maakt alleen dingen los....
http://www.wd-40.nl/home.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Gillende ventilator

Bericht: # 124375Bericht R4F6GTX Automaat »

Wat jij wilt. Hou er wel rekening mee dat je dan wel elke dag er iets in mag spuiten want... whatever. Je kunt er ook water in spuiten, dan houdt het piepen ook even op.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Gillende ventilator

Bericht: # 124380Bericht Hanz »

uit onverdachte bron (wired.com):
Afbeelding
er zit dus wel degelijk olie in WD40
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Gillende ventilator

Bericht: # 124385Bericht schoapke »

als je er voldoende purr in spuit, houdt het piepen ook wel op en als je goed zoekt zit er vast ook een olie achtig iets in :wink:
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gillende ventilator

Bericht: # 124410Bericht Willem de Zwijger »

Overwegende dat er waarschijnlijk sprake is van slijtage waarbij smering slechts een tijdelijke verlichting geeft ben ik even wezen zoeken of die motortjes nog nieuw te krijgen zijn. De franzoze.de heeft ze niet, maar reno4er.de wel, ik heb er meteen 1 besteld. Als hij dan nog gilt ligt het in ieder geval niet aan het motortje...
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Gillende ventilator

Bericht: # 124423Bericht Tweety »

Hanz schreef:uit onverdachte bron (wired.com):
Afbeelding
er zit dus wel degelijk olie in WD40
Goed er zit wel olie in, Echter.... Mijn ervaring is dat bv. een naaimachine waar op enkele plaatsen WD40 opgespoten wordt na enige tijd gewoon vastloopt !! WD40 veranderd namelijk bij enigzins hogere temperaturen in een soort stroop....wat je dan met ontvetter moet verwijderen....Uiteraard is het lager enigzins versleten (zo klinkt 't ook..) maar een druppel naaimaiche olie wil behoorlijk helpen ! mochten de schoepen of de buitenring enigzins beschadigd zijn dan zal de ventilator aan gaan lopen wegens de onbalans..maar dat klinkt meer als geratel...ik vind 't wel altijd een naar klusje om dat ding eruit te halen, krijg altijd zo'n last van me rug.... (baai)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gillende ventilator

Bericht: # 124429Bericht Willem de Zwijger »

Ja en vooral loskrijgen van al die klik vingertjes met dit koude weer is niet het leukste.
Maar ik moet er toch zijn want ik ben met een ultra compacte radio console bezig, die wil ik vastzetten aan de buitenkant van de fanmotorbehuizing met verstevigings strips aan de binnenkant.
Plaats reactie