optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113258Bericht schoapke »

kan je het ook niet aan je bougie zien ?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113259Bericht Tweety »

schoapke schreef:kan je het ook niet aan je bougie zien ?
In Pricipe wel... een witte bougie is te arm afgesteld een zwarte is te rijk, maar bij een viertje is mijn ervaring dat je dan wel heel erg ver van de ideale afstelling moet zitten, ze kleuren bijna altijd bruin (als het de goeie zijn) tot een ietsje wit... staat ie zuinig... als ze echt zwart worden dan staat ie echt te rijk of verbrand de olie... 't blijft voor mij altijd alsof ik m'n gitaar stem... op gehoor en op gevoel...
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113269Bericht hans vooijs »

Als je het mengsel wil controleren bij vollast ga je rijden met een bougiesleutel op zak.
Stukje volgas gaan rijden daarna rijdend auto uitzetten en op een parkeerplaats laten rollen.
Bougie bekijken moet koffiebruin zijn. (mits je natuurlijk de juiste warmtegraad bougie gebruikt CONTROLEREN!!)
Laat men de auto een tijdje stationaire lopen ziet de bougie er altijd zwart uit omdat hij niet op temperatuur komt.
9 van de 10 R4 staan waarschijnlijk te arm in vollast als je het co goed hebt staan stationaire is dat geen enkele garantie dat hij bij vollast ook goed staat.
Als je een oude (vervuilde) luchtfilter hebt zal de R4 beter lopen die werkt als een soort choke.
Jammer wij rijden met een schone filter een grotere sproeier en een goede ontsteking, op de lange afstand pittige rijstijl met een TL (956 cc ) .......... 1:20 !! ............

mvrgr hans
hans
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113313Bericht Rudi »

Hallo Hans,

Ik heb toevallig ook een .956 cc en mijn mengsel staat volgens mij stationair te rijk. Bij de RDW zat ik ver onder de maximale uitstoot Co.
Ik rij op loodvrije benzine (Belgische auto) en kom niet verder dan krap 1:13
Het heeft misschien niets met elkaar te maken, maar wat kan ik 'simpel' gezegd doen om de wagen zo te krijgen zoals de TL waar jij het over hebt.

Ik ben helaas niet zo technisch ingesteld als wijlen mijn vader, maar meestal maken mijn handen wat mijn ogen zien.
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113317Bericht Tweety »

Rudi schreef:Hallo Hans,

Ik heb toevallig ook een .956 cc en mijn mengsel staat volgens mij stationair te rijk. Bij de RDW zat ik ver onder de maximale uitstoot Co.
Ik rij op loodvrije benzine (Belgische auto) en kom niet verder dan krap 1:13
Het heeft misschien niets met elkaar te maken, maar wat kan ik 'simpel' gezegd doen om de wagen zo te krijgen zoals de TL waar jij het over hebt.

Ik ben helaas niet zo technisch ingesteld als wijlen mijn vader, maar meestal maken mijn handen wat mijn ogen zien.
een deel van het verhaal zat al in hans het verhaal van hans... een nieuw luchtfilter ! (anders rij je met de choke, juist met hoge toerentallen) een goeie (en goed afgestelde ) ontsteking , kan ook wonderen doen bij de CO waarde trouwens... en verder is het de weg van de minste weerstand... hard opgepompte bandjes, dunne motor olie, geen kapotte lagers (ook niet in de dynamo ofzo...) schone bakolie...etc...
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113319Bericht Rudi »

De choke staat binnen de kilometer alweer dicht, zelfs bij nachtvorst.
Ik rij vrij lui, dwz vroeg in zijn 3e en 4e versnelling.
Ik doe dit omwille van het verbruik, banden zijn bijna nieuw en goed op spanning.
Het enige wat me dan zorgen baart, is het luchtfilter.
Ik heb van Bart een originele behuizing gekregen, want de huidige lijkt van een Express te komen, zo'n lelijke grijze zeg maar.
De carrosserie zou me tegen kunnen werken ivm luchtweerstand, daar komt straks een zwaailicht en ladder bij, het zou fijn zijn als ie dan nog zuinig liep.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113323Bericht Rudolf2 »

...en mogelijk de topsnelheid rond de 95 houden. Ik heb nooit achter je gereden, dus weet ik niet of deze opmerking wel hout snijdt.

Rudolf
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113324Bericht Rudi »

Rudolf2 schreef:...en mogelijk de topsnelheid rond de 95 houden. Ik heb nooit achter je gereden, dus weet ik niet of deze opmerking wel hout snijdt.

Rudolf
Mijn pa zei altijd 85 in z'n 4.
Daar ga ik met een R4 liever vanuit.
Hij had tenslotte 43 jaar ervaring bij Renault,
begonnen op z'n 15e bij Firma Otten te Breda aan de Havermarkt, later verhuisd naar de Beverweg.
Hij was chef werkplaats/schade.
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113332Bericht hans vooijs »

De stroomlijn heeft een grote invloed op het brandstofverbruik nu heeft de R4 een stroomlijn van een oude PTT telefooncel , alleen al de rechte vooruit!
De Fiat 600 had eigenlijk het zelfde probleem, toen we vroeger met deze auto's zo snel mogelijk het circuit van Zandvoort probeerde rond te komen streken we de dakranden dicht met siliconenkit, vervingen de koplampranden voor hele smalle en zette de auto zwaar in de was en de achterklep werd open gezet.
Het gevolg 5 km hogere top, cq snellere rondetijden.

Afbeelding

Bandenspanning, bandbreedte,buitentemperatuur maar vooral de rechtervoet in combinatie met een goed verkeersinzicht bepalen mede het verbruik.
Maar dat is een open deur toch?

mvrgr hans
hans
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113333Bericht Rudi »

Inderdaad :wink:

Het lijkt allemaal een beetje op rijden met modelauto's,
alleen kon ik daar ook nog demping en toespoor van verstellen.
Ik denk dat ik grotendeels weet waar mijn probleem vandaan komt. (nw)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113342Bericht Rudolf2 »

Hans,

Alhoewel ik denk dat het openzetten van de achterklep bij de R4 niet tot erg veel snelheidswinst zal leiden :)

Rudolf
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113343Bericht Mark4GTL »

eerder snelheidverlies (uhh)

mischien dat het helpt als we de motorkap wat open zetten (minder last van rechte voorruit)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113344Bericht ap »

Mark4GTL schreef:mischien dat het helpt als we de motorkap wat open zetten (minder last van rechte voorruit)
ja dat word lachen heb je eindelijk een beetje gang zie je niks :cry: :cry:
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113347Bericht -Trelleur- »

hans vooijs schreef:nu heeft de R4 een stroomlijn van een oude PTT telefooncel
Valt eigenlijk best mee! De CW-waarde van een R4 is 0.39 en er zijn véél auto's die slechter scoren.
Voorbeeld:
Lamborghini Countach 0.42
Jaguar E-type 0.44
VW Kever 0.46
2CV 0.51
enz.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113349Bericht hans vooijs »

Ja inderdaad die was ik vergeten de sporing... raceauto's werden altijd op 0 gezet, dat betekent geen toespoor dus (voor)wielen staan iets naar elkaar.
Dit loopt zwaarder probeer maar eens met de voeten naar binnen te lopen, is niet fijn!
En niet op uitspoor zelfde verhaal met je voeten naar buiten loopt ook niet fijn.
Een raceauto zwabbert op het rechte stuk omdat de voorwielen kaarsrecht lopen en wordt de auto zoekerig .
hogere bandenspanning en de smalle 135 bandjes dragen bij tot brandstofbesparing.
Wat de motorkap betreft, inderdaad die werd bij raceauto's soms een paar centimeters hoger gezet aan de kant van de voorruit of het helpt bij een R4 betwijfel ik.
Auto uit laten rollen inplaats van afremmen op de motor bespaart wel brandstof en de motor uit bij het wachten op de brug of spoorwegovergang .
Weer een open deur?
hans
Plaats reactie