optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 115111Bericht hans vooijs »

Sproeiers opboren kan heel goed maar van 117 (1,17mm) naar 120 (1,20mm) heeft geen enkele zin!
De stap is te klein boor hem maar op naar 125 of zelfs 130 (1,30mm).
Daarna met een bougiesleutel op zak een stukje volgas rijden en tijdens het volgas rijden op een gunstig moment de motor afzetten en laten uitrollen (in de vrij uiteraard) op een parkeerplaats en dan kijken of de bougie heel licht koffiebruin van kleur is.
Is hij zwart dan gooi de sproeier maar weg dan is hij te groot, dicht solderen kan ook en weer opnieuw boren ,maar wel iets kleiner!
Controleer voor de tijd of je warmtegraad van je bougie wel klopt anders krijg je een vertekend beeld.
hans
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 117492Bericht Rudi »

hans vooijs schreef:Hallo R4 rijders

Mijn vriendin heeft een R4 van 1992 met een 956 cc motor wat mij opviel toen ik hem leende dat de auto een beetje inhield als je 90 a 100 rijdt.
Als je de choke heel iets uittrekt tijdens het rijden loopt hij beter.
Aangezien ik tuner ben van raceauto's begon ik mij af te vragen waarom de R4 eigenlijk zo matig loopt.
Heb het probleem gevonden, de R4 heb ik op de rollenbank gezet en heb een aantal metingen verricht het bleek dat de auto te arm stond eenvoudig gezegd te weinig benzine te veel lucht vandaar dat hij beter loopt als je de choke uittrekt want dan beperk je de luchthoeveelheid.
Remedie is een grotere hoofdsproeier dan zou je denken dat het benzineverbruik om hoog gaat........... mooi niet de motor loopt beter waardoor je minder gas hoeft te geven!! dus zuiniger!!
Nog een stap verder gegaan en de ontsteking aangepast voor de hedendaagse benzine dat heeft niets te maken met het octaangehalte maar de verbrandingssnelheid die ligt namelijk lager dan benzine van vroeger.
We rijden op octaangehalte 95 (euro) maar kunnen ook rijden op 91 (duitse benzine).
Mijn vriendin is zeer tevreden over het resultaat, meer koppel (trekkracht) soepeler optrekken ect.
mvrgr hans
Hallo Hans,

Ik haal je topic nog eens aan.
Ik heb dezelfde motor, al eens eerder besproken.
Kan het zijn dat een auto die meerdere jaren stilstaat opnieuw moet worden ingereden?
Ik heb nu ø 2500 km gereden, in het begin met veel problemen, hoge toeren, weinig kracht.
Regelmatig liep hij warm, kookte de motor en knapte er een V-snaar.
Ik kwam nooit in verbruik onder de 1:8.

Maar nu met het betere weer, weinig choken, zeer goede trekkracht onderin en bovenin ruim 120 km/h
Een net gemiddelde van 1:14 voor een F4, ik geef toe, de dynamo wordt flink ontlast.
Heeft dat alles te maken met langer stilstaan?
Waar kan ik nog meer winst halen? Een filter van K&N misschien, dubbele weber... :wink:
Banden staan meestal op 2.0 bar en de auto heeft een verse laklaag, meer kilo's maar wel gladder.

Groet, Rudi
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 117813Bericht Jakke »

ik heb recent de hoofdsproeier van mijn 845cc uitgeboord van 117 naar 130 (1,3mm) en dat lijkt me inderdaad o.k. Toegegeven, daarvoor was het benzinepeil in de vlotterkamer te hoog, en dat heb ik tegelijk ook naar beneden gebracht. Daardoor is het verschil niet echt heel goed te merken, maar bij stationair draaien krijg ik de CO nu wel in orde. Verdere testen (o.m. verbruik) moeten nog volgen ...
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 142015Bericht Fransoos »

Hallo,

Het is al weer een tijd geleden dat er is gereageerd op dit topic.
Nu heb ik een 850cc tl van 1983 en b1b7 ofzo geen 801.
Heb ook geen idee wat het verschil is tussen deze twee ma goed.
Wat is de (oude) vervroeging in graden of mm voor de 850cc en wat word er met de huidige benzine geadviseerd?
Op de 850cc zit een 32mm carb met accelpompje met een 117 hoofdsproeier, welke hoofdsproeier moet hier vanwege huidige benzine in 130?
Ook ik moet de choke uitrekken om net de 120km/h aan te kunnen tikken, zonder is het met 105km/h wel afgelopen.
Ontsteking staat nu 11mm voor bdp.
Auto rijd goed is alleen een hik na het op schakelen naar volgende versnelling, je geeft weer gas en valt een halve seconde dood en schiet dan weer verder.

Ik hoor graag de reactie,s hierop.

Hans al iets bekend over de (verbeterde) ontsteking van de 850cc?
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 142052Bericht BVDP »

Ontstekingstijdstip lijkt me afhankelijk van je ontstekingcurve. De code hiervoor kan je terug vinden op je stroomverdeler.Bij mij is dat 'R287D83' en '525 42 4A' Als je die hier op het forum zet kan iemand je vast vertellen wat renault indertijd opgaf en daar doe je dan nog wat bij.
Ik heb zelf ook een 850 met zenith 32 IF7. Ik heb sproeier 126 gemonteerd en dat loopt prima. Mijn carb heeft wel wat speling op de gasklepas zodat de CO niet mooi te regelen is. Ik heb echter een nieuwe klaar liggen om dat te verbeteren.
Die halve seconde, kan dat door een te rijk mengel op stat toerental omdat je choke wat uit staat? loopt ie gewoon stat wel goed met de choke iets uit?

mvg Bart
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 142055Bericht Fransoos »

Hij loopt stationair prima. Zowel met als zonder de choke. Deze gebruik ik bij koude start en kan al gauw weer dicht. Gebruik hem alleen om wat meer power te hebben op top.
Die curve moet ik eens opzoeken auto staat nu op stalling dus kan ik niet 123 opzoeken.
Wel ben ik benieuwd, misschien dat ik een foutje heb gemaakt met de voorontsteking af te stellen.
Deze staat nu op 11mm voor bdp.
Maar dit is dus vanaf bdp naar links toe gemeten als je voor de auto staat gezien.
Maar dacht later de 850cc draait anders dan de 1100cc dus misschien had ik 11m naar rechts moeten meten?
En vandaar die hik?
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 142056Bericht Fransoos »

trouwens het co is bar slecht af te stellen eigenlijk niet dus. Helemaal dicht doet ie moeilijk kwart open meteen veel te veel co misschien moet de carb eens uitelkaar en goed schoon gemaakt worden.
Zijn er nog pakkingsets voor de 32mm tekoop?
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 142062Bericht BVDP »

als je hem 11mm na-ontsteking geeft vermoed ik dat ie echt wel slecht gaat lopen, dat wijst zichzelf wel uit.
Pakkingsetje heb ik gehaald bij Der Fransoze.

groeten, Bart
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 142086Bericht harbourseal »

BVDP schreef:als je hem 11mm na-ontsteking geeft vermoed ik dat ie echt wel slecht gaat lopen, dat wijst zichzelf wel uit.
Pakkingsetje heb ik gehaald bij Der Fransoze.

groeten, Bart
Of gewoon bij het magazijn.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 142183Bericht Fransoos »

Helaas ben ik (nog) geen lid van de club.
Dus denk dat het voorlopig bij der fransozen vandaan moet komen.
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 144736Bericht Raoul »

hallo,
Mijn viertje is er eentje met een 845 cc motor met een zenithcarb; zijn er al bevindingen i.v.m. de maat (boring) van de hoofdsproeier??

Is er al een test geweest van een 845 cc motor?
Graag een reactie aub
Groet,
Raoul
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 144737Bericht BVDP »

Ik heb een 126 sproeier in mijn 845cc zitten. Dat verschil merk je dus echt wel.

groeten, Bart
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 144743Bericht Jakke »

Ik heb de hoofdsproeier uitgeboord tot 130. Dat loopt prima, maar als de motor warm is begint die vierkant te lopen ... en valt stil. Vanalles geprobeerd, maar zonder resultaat. Uiteindelijk gouden tip gekregen: het carterventilatiepijpje dat net onder de carburator aankomt in het inlaatspruitstuk via een zeer klein gaatje (1 à 2mm zo uit het hoofd), zat verstopt! Oplossing zeer eenvoudig: carburateur afhalen en vervolgens het rechthoekig pijpje (diameter ca. 5mm) door wat draaien en trekken eruit gehaald (klempassing). Vervolgens met een klein boortje (met de hand) het openinkje open gemaakt! Alles terug gemonteerd en ik had plots een héél andere auto, die ook stationair mooi bleef draaien ... Ik vrees dat hier nogal wat mensen mee kunnen te maken hebben en daarom toch even neergeschreven! wellicht moet je dit om de zoveel km herhalen, maar dat mag geen probleem zijn.
R4 TL, 850cc, 1984.
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 144746Bericht Raoul »

Hallo Bart en jakke,

Mijn carburator is een zenith 28 IF


Venturi 20
Hoofdsproeier 90 later 90E
Mengluchtsproeier 110 X 70 later 120 X 70
Stationaire sproeier 40
Vlotternaaldventiel 1,25 mm
Gasklepopening 0,70-0,80 mm
Stationair toerental 625 - 675 t./min
Renault 4 combi bouwjaar 1976
type: R 2106
chassisnr.: 9821719
Motornummer: 800 A / 705050447588
stroomverdeler: SEV MARCHAL
Welke maat van hoofdsproeier zou ik het best plaatsen?
Iemand ervaring met dit soort carburator?
Graag informatie.
Groetjes, Raoul
Raoul
Berichten: 72
Lid geworden op: vr aug 12, 2011 9:39 am

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 144786Bericht Raoul »

Hallo,
Weet iemand wat de maat zou zijn als ik de hoofdsproeier zou vergroten van een zenith 28 IF?
Huidige maat 90 of 90 E volgens olyslaegers vraagbaak.
Alvast bedankt

Raoul
Plaats reactie