optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 112864Bericht Willem de Zwijger »

Rodeo-6 schreef:>>>>>>>>dan draai je toch gewoon je stationair benzine schroef verder open ?????
of zie ik dat verkeerd ????
De stationair schroef doet alleen mee tot een bepaald (laag) toerental, daarboven is het de hoofdsproeier die de brandstof hoeveelheid bepaalt.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 112896Bericht Tweety »

Willem de Zwijger schreef:
Rodeo-6 schreef:>>>>>>>>dan draai je toch gewoon je stationair benzine schroef verder open ?????
of zie ik dat verkeerd ????
De stationair schroef doet alleen mee tot een bepaald (laag) toerental, daarboven is het de hoofdsproeier die de brandstof hoeveelheid bepaalt.
De stationairschroef bepaald hoever de gasklep open staat als het gaspedaal wordt losgelaten... de hoeveelheid brandstof wordt bepaald door de combinatie van de mengsel schroef (een soort kraantje) en de grote van de hoofdsproeier... de mengselschroef heeft een grotere invloed bij lagere toerentallen, de hoofdsproeier heeft evenredige invloed over de toeren... is de sproeier te groot geboord kan je het kraantje dicht draaien wat je wil, maar dicht is dicht en blijft het mengsel te rijk, en je verbruik hoog... door de mengselschroef verder open te draaien kan je het mengsel rijker maken in de lage toeren waardoor meer trekkracht wordt verkregen, echter de verstuiving is iets minder ....
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 112898Bericht Rodeo-6 »

Uh, jongens :roll:

Ik bedoel niet de stationairschroef die bepaald hoever de gasklep open staat (voor de afstelling van het stationair toerental),
maar het messing schroefje waarmee je het stationair mengsel kan afstellen, dus de zogenaamde "stationairmengselregelschroef"

Zoals Tweety weergeeft "door de mengselschroef verder open te draaien kan je het mengsel rijker maken in de lage toeren waardoor meer trekkracht wordt verkregen"

Dus als je motortje te arm staat draai je toch gewoon de "stationairmengselregelschroef" wat verder open.

een paar linkjes

http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid
http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzine
http://nl.wikipedia.org/wiki/Specifieke_energie

nog een update

(ik hou niet van indianen verhalen en motoren vermoeren om niks (stug) )

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rodeo-6 op wo dec 16, 2009 4:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
>> Doe mij maar een DAF <<
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 112907Bericht Willem de Zwijger »

Ik bedoelde uiteraard de stationair mengselschroef, die regelt alleen de brandstof bij staionair toerental en een beetje daarboven, maar als er echt gas gegeven wordt is het de hoofdsproeier die de relatieve hoeveelheid brandstof tov lucht bepaalt. Dus als de motor bij veel gas te arm loopt kun je aan je stationair mengselschoef draaien wat je wilt maar dat helpt dan dus niet.
Ben jij dat op die foto? en wat is het verhaal achter die auto en dat blok?
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 112914Bericht Rodeo-6 »

Hoi Willem

Duidelijk, maar ben nog niet overtuigd dat de stationair mengsel sproeier bij belasting (dus meer toeren)
niets meer doet, mischien is dat wel zo, maar daar kom ik wel achter.

Of ik dat op die foto ben, nee hoor, ik ben veel knapper (uhm)

Die auto staat op de testbank van hans, en die cylinderkop is van een alfa, getuned door hans.

groeten rodeo
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 112963Bericht Rodeo-6 »

Vandaag uitgebreid gesproken met hans, verslag van dit gesprek volgt spoedig.
>> Doe mij maar een DAF <<
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113048Bericht hans vooijs »

De stationaire mengselstelschroef werkt uitsluitend in combinatie met de stationairsproeier en is voor het regelen van het CO cq. mengsel.
Die funktioneert maar tot een bepaald toerental (1500-1700rpm), daarna wordt het mengsel bepaald door de remluchtsproeier in combinatie met de hoofdsproeier.
Die hoofdsproeier is ooit bepaald voor het type benzine uit die tijd al dan niet 98 0f 95 octaan,maar voor de benzine van heden is de grootte niet optimaal dat blijkt als je een schone/nieuwe luchtfilter monteerd dan merk je bij veel R4-s dat hij inhoud boven de 100 km/u .
Trekken we de choke iets uit loopt hij beter betekent minder lucht dus mengsel wordt vetter,voor het verbruik ongunstig......... enigst oplossing: nieuwe filter en 5% grotere sproeier dat geeft het beste resultaat qua verbruik en vermogen.

Ontsteking:
Zelfde verhaal 5-7 graden voor BDP bij stationair toerental is gebaseerd op oude benzine, met hedendaagse benzine 95 octaan mag de ontsteking op mamimaal 8-10 graden staan ook weer bij stationair toerental uiteraard!
Het vroeger zetten van de ontsteking werkt over het hele toerengebied dus uitvervroegd krijgt hij er ook de graden bij die je stationaire erbij geeft.
Het is een fabeltje dat een motor waarvoor 98 octaan wordt voorgeschreven niet goed kan lopen op 95 octaan gewoon een kwestie van de ontsteking instellen naar de benzine die je wilt gebruiken.
Octaanbooster helpt niets , loodvervanger is alleen maar voor bescherming van de kleppen en klepzittingen van de oude type motoren.
---------kortom motor gewoon aanpassen aan de hedendaagse benzine...........
hans
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113051Bericht schoapke »

kijk, dat is een duidelijk verhaal. Deze kerst vakantie ook maar eens er mee aan de gang
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113127Bericht hans vooijs »

Het vroeger zetten van de ontsteking kan pingelen (detonatie) veroorzaken!
Als je ontsteking vroeger zet, moet je altijd controleren of de motor niet pingelt , dat doe je als volgt: vroeg overschakelen en dan in de 4 met lage toeren rijden vervolgens volgas geven.
Goed luitsteren of je geen knikkerend geluid hoort. (alsof je aluminiumfolie samen knijpt, maar dan wat luider).
De ontsteking te vroeg zetten kan ook averechts werken dus vermogensverlies,

Ik hoorde dat mensen soms om en om 95 en 98 octaan tanken of 3x 95 en 1x 98 .
ONZIN jammer van het geld gewoon altijd 95 tanken tegenwoordig zit er toevoegingen in dat zelfs een hoogcompressie motor niet pingelt.
De dakar-buggy van Fast & Speed loopt het beste op gewone euro benzine (95),die is zo aangepast
maar kan straks in zuid-amerika met de rally ook met 91 octaan rijden, vaak is betere kwaliteit niet verkrijgbaar!
hans
Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113128Bericht Dolf »

afgelopen week heb ik mijn auto ook volgetankt met euro 95. Bij de garage hebben we met de stroboscooplamp het ontstekingstijdstip op 8 graden voor het BDP gezet. Hij loopt hierop prima (kan geen verschil vernemen met voorheen toen ik nog op euro 98 reed).
Ook heb ik eerder deze week de hoofdsproeier vergroot naar 0.95 mm (zenith 28). Na deze actie heb ik echter geen verschil kunnen vernemen met voorheen. Misschien komt dit ook omdat een vergroting van 5% betekend dat de sproeier eigenlijk naar 0.98 mm zou moeten (ten opzichte van orgineel, uitgaande van Hans zijn test).
Wel 'ploft' de motor af en toe een beetje als hij stationair draait. Dit deed hij trouwens ook al op 98, ook voordat ik de hoofdsproeier een beetje op heb geboord. Als ik hem zo afstel dat hij niet ploft dan is het CO gehalte te hoog. Heeft dit te maken met de grootte van de staionairsproeier?

Gegroet,

Dolf
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113144Bericht RVIER »

@ dolf

Je moet de stationaire mengselregelschroef opnieuw afstellen (bij 1100 toeren). Hij loopt nu stationair te rijk en slaat daarom af en toe een slag over.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113177Bericht hans vooijs »

hallo
inderdaad als de motor af en toe niest stationaire staat hij te arm moet je hem inderdaad met de mengselschroef iets rijker zetten.
maak je niet te veel zorgen over je co, zet alle klassiekers wat hoger in de co, de motor pakt dan wat beter op en je kunt hem sneller van de choke zetten bij koud weer.
sommige klassiekers hebben een co van 6 a 7 % nodig om fijn te lopen in de lage toeren.

hedendaagse benzine brandt steeds slechter en is steeds moeilijker aan te steken!!
(vandaar ontsteking vroeger)

Houd je ontsteking in goede conditie, kontaktpuntontsteking heeft het zwaar met de hedendaagse benzine.
gebleken is dat een vermoeide condensator in combinatie met ingebrande kontaktpunten fatale gevolgen heeft voor het vermogen en verbruik.

mvrgr hans
hans
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5169
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113243Bericht Bertje »

RVIER schreef:@ dolf

Je moet de stationaire mengselregelschroef opnieuw afstellen (bij 1100 toeren). Hij loopt nu stationair te rijk en slaat daarom af en toe een slag over.

vr gr Fons
hans vooijs schreef:hallo
inderdaad als de motor af en toe niest stationaire staat hij te arm moet je hem inderdaad met de mengselschroef iets rijker zetten.

mvrgr hans
Moet-ie nou vetter of minder vet als-ie stationair af en toe niest?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113248Bericht Tweety »

Hang er van af... ik zou haast zeggen je hebt niezen en kuchen...
Kucht ie dan staat ie te rijk... en niest ie (kakt ie ff in) dan staat ie te arm... maar ja 't is eigenlijk even de staionairschroef opdraaien, en dan de mengselschroef draaien in de richting waardoor die beter gaat lopen...
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)

Bericht: # 113257Bericht hans vooijs »

Een te arm lopende motor slaat terug in de inlaat cq. carburateur dat is de zognaamde backfire.
dus moeten we het mengsel rijker maken.

mvrgr hans
hans
Plaats reactie