kleine onderdelen stralen

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 10485Bericht jbeekmann »

Ik heb tegenwoordig de beschikking over een kleine straalkabine bij mij op school. Kleine onderdelen (ik heb laatst mijn bumpersteunen gedaan) kan ik stralen! Ziet er erg gaaf uit! Je ziet ook een hoop ellende onder de verf en het vuil uit komen (twee steunen waren kansverrot, terwijl ze er in de tectyl best oké uitzagen)
Als er iemand iets moet stralen...? Laat het maar even weten.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 10514Bericht Ron »

Leuk! Kan ik ook. Grootste probleem is om die bumpersteunen, die ik ook direct gestraal had, weer fatsoenlijk geverfd te krijgen. Zitten zoveel butsen en pikkels op dat een gewone spuitbus niet meer werkt. Tectyl droogt niet snel genoeg (gewoon NIET) en als je het in-situ spuit heb je weer niet alles gepakt. Heb jij ook de beschikking over een moffelcabine?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10518Bericht Goof »

waarom verven? daar zie je toch niks van en verf wordt te snel weer aangetast. Smeer er gewoon wat bitumen op, is ook zwart en heel wat beter weersbestendig. Bovendien vallen die gaatjes dan niet zo op.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 10531Bericht Ron »

Bitumen is toch ook plak?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 10536Bericht Folkert »

Tectyl blijft zacht, doch er zijn ook smeermiddeltjes die semi-hard worden... (ik zeg nix over bitumen, want ik ken het spul zelf niet echt...). Dr zijn ook spuitbussen met dorpel-tegen-steenslag-bescherm-troep drin. Dat wordt zo semi-hard dat het zelfs overspuitbaar is... (glad wordt het daarentegen niet...)
Ma 6 pour tous les jours
Berichten: 2
Lid geworden op: vr okt 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 10539Bericht Ma 6 pour tous les jours »

Er is ook overspuitbare tectyl in de handel. Dit plakt niet, heeft een anti-steenslagwerking en geeft een structuur als van een sinaasappelhuidje. Van het merk 3M is dat in de kleuren zwart, grijs en wit te verkrijgen. Motip heeft dit ook wel in de handel, maar dan alleen in het zwart (dacht ik).
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10546Bericht Goof »

dat anti steenslag, bedoel ik met bitumen, ik heb dat niet in spuitbus, maar gewoon in een pot met een kwast. Scheelt nogal in prijs en het verschil zie je op een bumpersteun toch niet.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 10582Bericht Folkert »

psies! smeren met de kwast. Is voor het geklieder wel het beste...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11003Bericht Willem de Zwijger »

Ik gebruik voor de bumpersteunen (en achterkant van ingelaste plaatjes) Hammerite: je hoeft niet echt roestvrij te zijn (ik slijp de ergste rotzooi eraf met een slijpsteentje op een dremel). Ik heb ook gestraald met een hobby compressor en zo'n straalpistool met een bakje zand eronder (zilverzand van de Gamma)maar de rommel die je daar van krijgt is toch een drempel, en het tempo past ook niet on onze gejaagde tijd.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 11008Bericht Folkert »

Lol. devies: goed gereedschap is het halve werk!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11137Bericht Willem de Zwijger »

Schoot me nog te binnen: als je mooi blank gestraald materiaal hebt kun je er ook mooi Zinkcompound op spuiten (uit de spuitbus). Dit zou elektrochemisch gezien eigenlijk het beste zijn, je kunt er daarna van alles overheen spuiten of smeren. Ik heb het spul dit jaar voor het eerst gebruikt en heb nog geen ervaring hoe dit spul zich na een zoute winter houdt. Hebben jullie hier ervaring mee ?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 11138Bericht Goof »

je kunt een spuitbus kopen, maar een pot met compound is nogal wat goedkoper dus...
Ik heb m'n complete bodemsectie met dat spul behandeld, maar ik weet dus ook niet of het werkt, maar kwaad zal het niet kunnen
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 11156Bericht jbeekmann »

goeie instelling DG
Ik heb de steunen die kansverrot waren gewoon zelf nieuw gemaakt, geen last van putten enzo...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 11175Bericht Willem de Zwijger »

Die zink compound is ook in blik te krijgen ? Goeie tip, waar staat die winkel ?
Plaats reactie