Ontroesten

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Ontroesten

Bericht: # 94586Bericht R4F6GTX Automaat »

Dit kwam ik ergens tegen. Interessant!
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 94587Bericht Rudolf2 »

...dus als we toch een keer alle 4tjes bij lesmagnac in het zwembad laten zwemmen, hoeft hij niet eens 35.000 liter Owatrol te organiseren; gewoon water met een schep(je) soda is ook goed.
Dan begint het zowat op een budgetvakantie te lijken... :lol:

Rudolf
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 94590Bericht GijSsie »

wat d8 je van de stroomvoorziening en de anodes :wink:
Savane 1993 =D
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 94591Bericht R4F6GTX Automaat »

Stroomvoorziening tap je maar ergens van een lantarenpaal af en anodes kunnen we jouw fiets wel voor gebruiken...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 94606Bericht ronny »

:D dit ga ik morgen dus op m'n vrije dag eens uitproberen,het klinkt bijna té mooi en té simpel maar als het werkt heb ik nog een heleboel spullen die in dat badje kunnen
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Jere
Berichten: 38
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 5:33 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 94612Bericht Jere »

Is reeds geprobeerd door iemand op 2CV.nl en het schijnt nog redelijk te werken ook 8) . En anders....baat het niet dan schaad het niet :wink:
Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals gaat.
Jere
Berichten: 38
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 5:33 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 94614Bericht Jere »

dyane_maniac schreef:een tijdje terug kwam iemand met dit artikel.

Aryan heeft het getest en bij hem werkte het. Nu heb ik die goede, maar geroeste, bumpersteunen.

Afbeelding

Afbeelding

Komborstelen is eigenljk geen optie gezien de vele holle ruimtes. Goed project dus om te testen of electrolytisch ontroesten werkt. Als het goed werkt en de steunen zijn echt goed ontroest, wil ik ook zelf gaan proberen te verzinken. tuurlijk zal dit niet heel erg goed en strak lukken. maar ach, het zijn de bumpersteunen maar en je kan er niet veel aan verprutsen denk ik. Het zou wel tof zijn natuurlijk als dit lukt.

Vanavond dus maar een opstelling gemaakt.

Afbeelding

water met soda erbij, stroom erop en de eerste bubbels werden zichtbaar. Het geheel staat nu op het balkon vanwege de waterstof en zuurstof produktie.

Afbeelding

Morgen weet ik of het een beetje gelukt is. Spannend.
dyane_maniac schreef:Vanochtend natuurlijk heel benieuwd en snel naar het balkon gelopen. Het water was echt ontzettend ranzig.

Afbeelding

Een goed teken. De steun kwam er zwart uit, zoals het artikel al schreef.

Afbeelding

Maar na afborstelen met water, zou de bumpersteun weer mooi ijzerkleurig en ontdaan van alle roest moeten zijn. Helaas is dit (nog) niet het geval.

Afbeelding

in het midden is al wel een deel goed en het geheel ziet er wel al minder roestig uit. Ik heb goede hoop dat het nog beter gaat worden.

Tijdens het afspoelen merkte ik wel dat er plekken waren die het water afstoten. Dit kan goed komen door de wd40 die er op is gespoten om de bevestigings bouten los te krijgen. Ook gebruik ik slechts een 6A acculader. De stroom zou hoger mogen zijn. Aryan schreef ook al dat hij betere resultaten kreeg met 10A. Ik durf het object niet aan te sluiten op een accu die ik heb liggen omdat die niet gezekerd is (kan ik natuurlijk wel voor zorgen). Ik laat de steun nu eerst even drogen. Daarna ontvetten en dan weer terug in de bak!

Ik laat het weten hoe het wordt.

douwe
dyane_maniac schreef:Tsja, het is nog steeds niet perfect. Ik heb met name moeite de zwarte laag eraf te krijgen. Of dit komt omdat misschien nog resten lak zijn, of dat het een teken is dat de roest nog niet volledig is "opgelost", durf ik niet te zeggen. Er is al wel duidelijk meer "staal" te zien. Wat me ook een beetje tegen valt is de nog aanwezige roest in de holle ruimtes. ik ben bang dat dit komt door een soort kooi van faradee (of hoe dat dan ook heet). Ik wil proberen een electrode omwikkelt met stof (tegen de kortsluiting), IN de holle ruimte te steken en dan zien of dat werkt.

Afbeelding

Afbeelding

douwe
Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals gaat.
holland
Berichten: 1
Lid geworden op: ma jul 23, 2007 5:45 pm

Re: Ontroesten

Bericht: # 94615Bericht holland »

R4F6GTX Automaat schreef:Dit kwam ik ergens tegen. Interessant!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 94616Bericht R4F6GTX Automaat »

Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 94617Bericht Willem de Zwijger »

Die laatste foto's zien er best aardig uit, een beetje schuurpapier erover zal snel duidelijk maken of er nog bruine roest onder die zwarte laag zit, maar het lijkt me lak.
Ik heb dit ook wel eens gedaan maar dan zonder soda, en kwam snel tot de conclusie dat het me veel te lang duurde om van veel praktisch nut te kunnen zijn. Zo'n onderdeel zou ik met de roterende staalborstel pakken, en die holle ruimte wat pielen met schuurpapier of zo.
En dan meteen inspuiten met Brunox, en daarna een glimmende zwarte 2k lak erop, en dan Mike Sanders vet in die holle ruimte...
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 94627Bericht lesmagnacs »

R.Zweep schreef:...dus als we toch een keer alle 4tjes bij lesmagnac in het zwembad laten zwemmen, hoeft hij niet eens 35.000 liter Owatrol te organiseren; gewoon water met een schep(je) soda is ook goed.
Dan begint het zowat op een budgetvakantie te lijken... :lol:

Rudolf
Alles bij ons in het zembad gooien ?????? Toch maar niet lijkt me.
Vrienden van ons hebben een zoutwaterzwembad, veel handiger
hoeft er geen soda bij.
Wel netjes gemaakt die ontroestbak trouwens !!!!!

Overigens zit er 75.000 liter water in de bak !
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 94657Bericht ronny »

:-? met een 3 ampere acculader gaat het wel heeeeeeeeeeeeel traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag :-?
morgen ga ik proberen met 2 paralel geschakelde laders, dan heb ik al 6 amp. :wink:
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 94868Bericht ronny »

:D na het lenen van een gelijkstroom-lasapparaat van 135 ampere, zijn zelfs de meest verroeste stukken ijzer in een uurtje brandschoon,
ik ben er echt blij mee met deze antiroest methode, dit gaat echt lekker zo

iedereen hartstikke bedankt voor deze tip van het jaar!!!! :D

ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 659
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Bericht: # 94870Bericht Rik H. »

Hey Ronny, da's tof! Wil je eens een foto posten van jouw opstelling?
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Don Tom
Berichten: 37
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 11:24 pm
Locatie: Turnhout België

Bericht: # 94873Bericht Don Tom »

rhasselman schreef:Hey Ronny, da's tof! Wil je eens een foto posten van jouw opstelling?
En van je stukje ijzer... :-)
Plaats reactie