Ontroesten

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 94875Bericht ronny »

maandag neem ik wat foto's als ik bij m'n werkplaats ben maar wezenlijk verschilt het niet van de foto's hierboven, tot nu toe had ik alleen alle draden uitgevoerd met 2 x 2,5 mm2 en das eigenlijk te dun, ze worden warm bij 75 ampere dus wil ik dikkere draden gaan gebruiken, 6mm2 zodat ik naar de max van 135 ampere kan.
wat me trouwens opviel is dat de zwarte laag nu ook veel makkelijker eraf gaat, het word een poeder datje er met een staalborstel zo af veegt terwijl dat met 3 ampere leek op een vaste laag op het metaal leek die er met veel moeite af was te krijgen,
trouwens ,het proces stopt vanzelf als er geen roest meer is , dat vond ik wel grappig om te merken. in eerste instantie dacht ik dat ik kortsluiting had of de soda uitgewerkt was maar nadat het volgende stuk roestig ijzer in hetzelfde badje ging begon het proces gelijk weer heftig te werken.
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Bericht: # 94879Bericht Rik H. »

...en hoe hoog is je stroomrekening inmiddels? :P
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
dyanemaniac
Berichten: 13
Lid geworden op: wo aug 09, 2006 12:23 am

Bericht: # 94880Bericht dyanemaniac »

Don Tom schreef:
rhasselman schreef:Hey Ronny, da's tof! Wil je eens een foto posten van jouw opstelling?
En van je stukje ijzer... :-)
ja daar ben ik ook wel heel benieuwd naar.

bij mij (ik was diegene met die bumpersteunen van eerder in dit topic) ging het zwarte laagje er uiteindelijk redelijk makkelijk af met zo'n staalborsteltje voor op de boormachine.

Ik ben/was matig enthousiast over deze methode. maar dat is met name om de snelheid. als het met meer stroom beter werkt, dan wil ik deze manier zeker nog een goede kans geven, want het is wel heel fijn dat alleen het roest verwijderd wordt en de rest niet.

idd een hele eend of r4 in een zwembad flikkeren zo ideaal zijn haha

douwe
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 94883Bericht Willem de Zwijger »

Goed bedacht die hoge stroom. Met 135 A bij de lasspanning (18 V) zit je denk ik wel dicht bij 15 A bij de netspanning, dus misschien dat de stop eruit vliegt.
Uitgaande van 75 A maal 18 V is ongeveer 3 kW, een dagje is 24 uur, dus de verbruikte energie is ongeveer 70 kWh. Kost dacht ik tien cent per stuk, dus voor minder dan een tientje is je onderdeel weer blinkend.
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 94904Bericht ronny »

het lasapperaat levert 26 volt,en werd ook wel gebruikt om scheepsacccu's snel op te laden vandaar dat ik het wel aandurfde om dit te proberen, en zoals gezegt, ná een half uurtje is het ijzer echt brandschoon dus het stroomverbruik is in z'n totaal nog wel te overzien, de stroom zit trouwens bij het gebruik van m'n werkplaats inbegrepen dus heb geen idee wat het me zou kosten, d'r zit geen KWh-meter trouwens. in het begin van de topic werd gesteld dat je de acculader op 6 volt moet staan, ik ga d'r van uit dat de stroomsterkte telt en niet zozeer de spanning, wat er dus gebeurt als je 220 volt gebruiken zou weet ik niet maar of de zekeringen houden lijkt me niet want je hebt geen netscheiding (daar is een mooi woord voor maar daar kan ik niet opkomen, eigenlijk de zelfde werking als een scheerstopcontact bij een wastafel,daar zit dus een scheidingstrafo tussen )
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 94918Bericht Willem de Zwijger »

Ah, een uurtje ipv een dagje, dat had ik niet goed gelezen. Dan ben je dus voor nog geen Euro het mannetje.
Die spanning kan denk ik omlaag naar onder de 4 Volt omdat alle elektrochemie zich daaronder afspeelt. Maar ja, waar haal je zo'n voeding vandaan...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 94922Bericht R4F6GTX Automaat »

(regelbare) transformator van een modeltreintje misschien?

ik weet niet veel van stroompjes en zo dus het kan zijn dat het helemaal niks is, behalve een gedachte...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 94925Bericht Rudolf2 »

Die treintjestransformator komt in het algemeen niet verder dan 700 mA; eventueel een krachtiger versie haalt de 1 ampere.
Dit alles bij 2-12 volt. Ik heb wat van die dingen staan, en ze lijken me niet erg bruikbaar.
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 94933Bericht ronny »

grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 94934Bericht ronny »

na 1,5 uur borrelen ,met 140 ltr. water en 2 kilo soda word het toch weer een langzame bedoening ondanks de 135 ampere, in een bak van 20 ltr. ging het echt heel snel . het verroeste spatbord wat net in de kliko is nu dus pas halfweg, ook de temperatuur speelt geloof ik wel een rol, in die 20 ltr. bak werd het lekker warm en nu kwam het proces erg langzaam op gang http://img105.imageshack.us/img105/392/dscn1016xr4.jpg
Laatst gewijzigd door ronny op ma dec 17, 2007 5:33 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 94935Bericht ronny »

:( en die foto's verschijnen ook niet op deze bladzijde, ik doe wat fout maar weet niet wat :-?
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 94936Bericht R4F6GTX Automaat »

pm
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 94937Bericht R4F6GTX Automaat »

mail me de eerste foto maar.
hier is de tweede:
Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 94938Bericht R4F6GTX Automaat »

Goed idee om daar een kliko voor te gebruiken.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 94939Bericht R4F6GTX Automaat »

Hier is je eerste foto; ik heb m al gevonden dus hoef je ze niet meer te mailen


Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie