Koets chemisch laten ontroesten?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Koets chemisch laten ontroesten?
Aangezien je de koets wel kan stralen maar je daar geen mooi 4tje van krijgt is het mischien iets om de koets chemisch te laten ontroesten.... Hoe zit het daarmee iemand ervaring? Graag jullie mening....
Savane 1993 =D
Zie ook www.autobeitserij.nl Zeker voor een chassis lijkt mij dit dé manier om het optimaal aan te pakken. Weet je zeker dat het tot in de kleine hoekjes volledig ontroest is. Ik zelf heb nog een splinternieuw chassis liggen en als het eens zover is dat ik die ga gebruiken zal bietsen de eerste stap zijn.
heb er aan het begin van m'n opknapbeurt ook aan lopen denken, maar er zijn toch nog al wat mitsen en maren,
als de spoeling na het beitsen niet goed gebeurt is roest ie nog harder weg,
na het beitsen moet ie gelijk behandeld worden tegen vliegroest maar als dat niet in alle hoekjes en gaatjes gebeurt is het ook zo bekeken,
de beitserij brengt je auto naar belgié en laat het daar doen, ze doen het niet zelf en in belgié is het goedkoper als je daar zelf naar toe gaat.
is het gezien de prijs, ik geloof bijna 1000 euro, wel de moeite voor een viertje die never nooit meer dan 7000 euro op zal brengen
als je een roestvrij viertje wilt kun, volgens mij beter eentje in italië/portugal kopen die in perfecte staat is en die goed anti-roest behandelen, dan ben je goedkoper uit/ heb je gelijk de lol van het rijden in een perfecte vier/ heb je ervaring met het invoeren van viertjes en kun je dat natuurlijk vaker doen
als de spoeling na het beitsen niet goed gebeurt is roest ie nog harder weg,
na het beitsen moet ie gelijk behandeld worden tegen vliegroest maar als dat niet in alle hoekjes en gaatjes gebeurt is het ook zo bekeken,
de beitserij brengt je auto naar belgié en laat het daar doen, ze doen het niet zelf en in belgié is het goedkoper als je daar zelf naar toe gaat.
is het gezien de prijs, ik geloof bijna 1000 euro, wel de moeite voor een viertje die never nooit meer dan 7000 euro op zal brengen
als je een roestvrij viertje wilt kun, volgens mij beter eentje in italië/portugal kopen die in perfecte staat is en die goed anti-roest behandelen, dan ben je goedkoper uit/ heb je gelijk de lol van het rijden in een perfecte vier/ heb je ervaring met het invoeren van viertjes en kun je dat natuurlijk vaker doen
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Of zelf de koets naar belgie brengen... Want ik bedoel ik woon in zeeland en ben zo de grens over. Die 1000 euro zal ook wel bepaald zijn op de transport kosten.... ik dacht dat het bedrijf in het noorden zat. Dusja dan schieten die prijzen omhoog.
Het gaat om mijn 66er koets, die na al die jaren toch wel flink wat vliegroest heeft opgelopen... Schuren lijkt mij geen optie want dan ben je jaren bezig, stralen duw je er deuken in... Dus het zuurbad leek bij de oplosing te zijn. Ronny je hebt het over de spoeling... ik neem aan dat een gespecialiseerd bedrijf daar geen fouten mee maakt...
Ik heb de bijtserij laatst gemaild, prijs die ze gaven was 1350 ex dus... inderdaad teveel geld ... dus ik zal wel uit kijken naar een adres in belgie
Het gaat om mijn 66er koets, die na al die jaren toch wel flink wat vliegroest heeft opgelopen... Schuren lijkt mij geen optie want dan ben je jaren bezig, stralen duw je er deuken in... Dus het zuurbad leek bij de oplosing te zijn. Ronny je hebt het over de spoeling... ik neem aan dat een gespecialiseerd bedrijf daar geen fouten mee maakt...
Ik heb de bijtserij laatst gemaild, prijs die ze gaven was 1350 ex dus... inderdaad teveel geld ... dus ik zal wel uit kijken naar een adres in belgie
Savane 1993 =D
hé gijssie ,kijk hier even: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... 2e03bba982
misschien heb je er wat aan, die 1350 euro is dus alleen om 'm in het beitsbad te hangen, wil je er ook nog een laag beschermende lak erover heen dan komt dus blijkbaar nog eens zo'n bedrag bij:--> 2700 euro? das wel een hoop geld om de roest uit je 4 te krijgen
misschien heb je er wat aan, die 1350 euro is dus alleen om 'm in het beitsbad te hangen, wil je er ook nog een laag beschermende lak erover heen dan komt dus blijkbaar nog eens zo'n bedrag bij:--> 2700 euro? das wel een hoop geld om de roest uit je 4 te krijgen
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Beitsen
Is dat beitsen van zon hele koets nu wel zo handig?
Je moet na afloop alles schuren of licht aanstralen ivm de hechting van een grondlak.
Dun plaatwerk kun je best stralen, alleen moet je de straal er niet vol opzetten en de druk behoorlijk verminderen. Daarmee duurt het ook langer. Je moet wel vooaf alle kit, bodycoating bitac verwijderen (fohn en borstel) anders blijf je aan het stralen.
Ik zou eigenlijk niet weten waarom alle lak van een auto moet. De lak die goed zit is altijd de beste onderlaag.
Maar eigenlijk moetje nog een stap terug doen.
Als de roest zo diep zit dat je hem er niet uit kunt schuren, dan moet je dat stuk er toch uitslijpen en een nieuw stuk erin lassen?
Als dat nu niet lukt, of je bent te lam om het te doen, zou je het lokaal kunnen beitsen met bv verdund zoutzuur opgebracht met een kwast.
Ik ontroest weleens kleine losse onderdelen met zoutzuur (van de praxis 30% oplossing) die ik nog eens met eens zo veel water verdun. Wel vooraf goed ontvetten en zoveel mogelijk roest eraf. In het badje en wachten tot alles muisgrijs wordt.
Daarna goed spoelen met water en drogen met een fohn.
Dat gaat in ieder geval erg goed. Dat zal ook wel werken op plaat. Ik weet niet wat het effect is als je het gebruikt bij bv dubbele plaat.
Ik zal eens testen op wat oude plaat
NB als je gaat werken met zuur pas dan wel erg goed op je zelf. Ventilatie is belangrijk en persoonlijke bescherming. Ook verdund zuur vernielt je huid!!
Je kunt eventueel ook eens proberen om met S39 het zo goed mogelijk schoongemaakte oppervlak te vertinnen. Deden ze vroeger ook.
vr gr Fons
Je moet na afloop alles schuren of licht aanstralen ivm de hechting van een grondlak.
Dun plaatwerk kun je best stralen, alleen moet je de straal er niet vol opzetten en de druk behoorlijk verminderen. Daarmee duurt het ook langer. Je moet wel vooaf alle kit, bodycoating bitac verwijderen (fohn en borstel) anders blijf je aan het stralen.
Ik zou eigenlijk niet weten waarom alle lak van een auto moet. De lak die goed zit is altijd de beste onderlaag.
Maar eigenlijk moetje nog een stap terug doen.
Als de roest zo diep zit dat je hem er niet uit kunt schuren, dan moet je dat stuk er toch uitslijpen en een nieuw stuk erin lassen?
Als dat nu niet lukt, of je bent te lam om het te doen, zou je het lokaal kunnen beitsen met bv verdund zoutzuur opgebracht met een kwast.
Ik ontroest weleens kleine losse onderdelen met zoutzuur (van de praxis 30% oplossing) die ik nog eens met eens zo veel water verdun. Wel vooraf goed ontvetten en zoveel mogelijk roest eraf. In het badje en wachten tot alles muisgrijs wordt.
Daarna goed spoelen met water en drogen met een fohn.
Dat gaat in ieder geval erg goed. Dat zal ook wel werken op plaat. Ik weet niet wat het effect is als je het gebruikt bij bv dubbele plaat.
Ik zal eens testen op wat oude plaat
NB als je gaat werken met zuur pas dan wel erg goed op je zelf. Ventilatie is belangrijk en persoonlijke bescherming. Ook verdund zuur vernielt je huid!!
Je kunt eventueel ook eens proberen om met S39 het zo goed mogelijk schoongemaakte oppervlak te vertinnen. Deden ze vroeger ook.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
vertinnen werkt alleen op een ruw oppervlak, op lasnaden e.d. loopt het gewoon weg is mijn ervaring omdat dat te glad is , eigenlijk is het mooiste als je pas gaat zandstralen als je gaten/roest al hebt weggeslepen en terug dicht gelast hebt .......en daarna vertinnen. dan heb je eigenlijk ook geen kit meer nodig omdat de naden dan dichtgevloeit zijn met tin
vertinnen word verder alleen op de onderkant/bodem toegepast en niet op zichtbare delen voor zo ver ik weet
vertinnen word verder alleen op de onderkant/bodem toegepast en niet op zichtbare delen voor zo ver ik weet
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
ehm ja bedankt voor de info!!
Conclusie is dus dat het niet echt de ideaale manier is. Nogmaals bedankt voor alle tips en adviezen.
Dat word dus heel veel schuren, staalborstelen, stralen en kleine stukjes met zuur behandelen... ach je moet er wat voor over hebben he . En het houd je van de straat dus wat wil je nog meer .
Lasnaden van op het chassis heb ik (pa) veel verkoperd is bijna gelijk aan vertinnen. Oppassen met dun plaatwerk kan enigzins krom trekken.
Conclusie is dus dat het niet echt de ideaale manier is. Nogmaals bedankt voor alle tips en adviezen.
Dat word dus heel veel schuren, staalborstelen, stralen en kleine stukjes met zuur behandelen... ach je moet er wat voor over hebben he . En het houd je van de straat dus wat wil je nog meer .
Lasnaden van op het chassis heb ik (pa) veel verkoperd is bijna gelijk aan vertinnen. Oppassen met dun plaatwerk kan enigzins krom trekken.
Savane 1993 =D