Renault 4 met de roller doen...

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Sjoerdvleugel
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 19, 2008 10:01 pm
Locatie: Menaldum

Bericht: # 102228Bericht Sjoerdvleugel »

Net klaar met rollen, onverdund, wel verwarmde Sikkens Highgloss 233 Lighthouse Red.
Verdunnen kan met huistuinkeuken terpentine.
Roller: nylon-haar roller, de belletjes in de lak trekken voor een groot gedeelte strak.
Je kan de verf heel lang blijven rollen (ongeveer een drie kwartier na opbrengen), zodat je alles heel mooi kan verdelen en strakrollen. De hoekjes waar je met roller niet bij kan hebben we gedaan met de kwast.

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben nog een pot over, ik denk dat we na uitharden nog een laagje eroverheen doen voor extra bescherming.
Dus per laag een pot onverdunde verf is prima. Kom je net mee uit.

Wij zijn voor de geinvesteerde 60 euro meer dan tevreden met het resultaat.
Veel mensen vergelijken in dit topic het resultaat met spuiten, maar dat vind ik appels met peren vergelijken.
Deze manier is veeeeeeeel goedkoper dan spuiten, maar er is toch een redelijk mooi resultaat mee te behalen.
Spuiten kost toch al snel 1000 euro als je dit niet zelf kan, zonder zelf voorbereiden loopt het al snel tegen de 2 a 3 duizend! Neem het verschil in kosten dan ook mee als je spuiten en rollen vergelijkt....
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 698
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 102230Bericht otogazzi »

Ziet er op de foto wel mooi uit.
Ik (wij) hebben ook nog een rood project, waar nog een orgieneel rode kleur op zit. :wink:
Wildeze wel een keer op een volgend evenement in het echt aanschouwen.

Wat is de verhouding verf/ terpetine?
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Sjoerdvleugel
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 19, 2008 10:01 pm
Locatie: Menaldum

Bericht: # 102232Bericht Sjoerdvleugel »

Geen verdunning, we vonden de verf zo al dun genoeg, zeker als je het nog wat verwarmt in blik. Als je wil verdunnen is een scheutje genoeg, zeker niet te veel. Dat kreeg ik als advies van de verfboer.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 102241Bericht Willem de Zwijger »

Wat voor lak is dat precies? Is het benzine bestendig? Mee eens, voor dat geld mag je wat concessies doen.
Sjoerdvleugel
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 19, 2008 10:01 pm
Locatie: Menaldum

Bericht: # 102248Bericht Sjoerdvleugel »

Sikkens Highgloss 233 Lighthouse Red.
1 component bootlak dus :wink:
Sjoerdvleugel
Berichten: 18
Lid geworden op: di aug 19, 2008 10:01 pm
Locatie: Menaldum

Bericht: # 102805Bericht Sjoerdvleugel »

Nog even een leuke link, hier kan je zien wat je kan bereiken met heel veel geduld en tijd met een roller, verf en schuurpapier:

http://www.rickwrench.com/index79master ... paint.html
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 102806Bericht -Trelleur- »

...en een poetsmachine, niet te vergeten.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 102808Bericht schoapke »

jammer dat de dollar weer wat "duurder" wordt anders mocht hij de mijne ook wel doen voor $50 :lol:
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 102811Bericht Willem de Zwijger »

Heel interessant verhaal. Zo'n poetsmachine heb ik destijds ook gekocht om de rode GTL glad en glimmend te krijgen, ik dacht iets van 275 Euro inclusief 3 polijstmiddelen en 3 polijstschijven (was een aanbieding...)
ferdinand
Berichten: 58
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 11:33 am

Re: Renault 4 met de roller doen...

Bericht: # 117037Bericht ferdinand »

Even een oud topic nieuw leven in blazen met een paar kleine vraagjes:

Ik zit er aan te denken om mijn R4 ook te gaan rollen. Ik heb een ander al eens gespoten met spuitbussen van de Brezan. Is wel aardig geworden, maar er zitten ook wat doffe plekken tussen. De foto's van het rollen zien er echt goed uit, mooi strak en glimmend. Volgens mij bijna hetzelfde als spuiten. Of ziet het er van dichtbij minder uit?

de vraagjes:
- waar kan je die verf kopen: Sikkens Highgloss?? Bij de Gamma? Die van mij moet wit worden. Welke wit-soort weet ik even niet uit m'n hoofd.
- mengen met terpentine of owatrol of niet mengen?
- hoe veel lagen moeten er op? Hoe ziet de eerste laag er uit, dekkend? En de tweede, etc.
- met wat voor middel polijst je deze lak?
- is het nog nodig om de auto in de wax te zetten?
- wat is de beste manier om een pot verf te verwarmen, in een bak heet water?
- Hoeveel liter verf heb je nodig voor een hele R4?


Als primer ga ik denk ik die brunox gebruiken.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Renault 4 met de roller doen...

Bericht: # 117038Bericht schoapke »

sikkens heb ik hier gehaald. komt 7.50 verzendkosten bij
http://www.dhzdiscount.nl/bootlak/sikke ... AF3&artnr=" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Renault 4 met de roller doen...

Bericht: # 117151Bericht Rudi »

Ik wilde ook met de Sikkens aan de slag, maar vond niet de juiste kleur rood in super gloss.
Na wat rondbellen kreeg ik bij vd Biggelaar in Breda het advies om minder zachte verf te gaan gebruiken.
Ik ben hierdoor overgestapt op Wijzonol Hoogglans Industrie € 45,- per liter, maar met de korting voor nieuwe klanten toch heel interessant. Hij werd netjes voor mij gemaakt op RAL 3002 waarvan ik ook nog een spuitbus heb staan. Maandag ga ik verven/rollen en doe ik meteen de binnenschermen in de juiste kleur (bedankt Maarten).
Hopelijk eind van de week een leuk resultaat.
Ik maak wel een paar foto's voor en na.
Rudi.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Renault 4 met de roller doen...

Bericht: # 117204Bericht Rudi »

Ik had te weinig tijd om de binnenschermen en het spatbord aan te pakken voordat ik ging rollen.
Het resultaat na een doorgang rollen vind ik tot nu toe redelijk te noemen.
Ik heb de verf wel moeten verdunnen met peut, de droogtijd was 1 tot 2 uur.
Op zich geen slechte dag, al had ik liever de vloer natgemaakt tegen het stof.
Morgen middag kan ik terug voor een tweede laag en eventueel een foto maken bij daglicht, want binnen geeft qua kleur en flits toch een vertekend beeld.

Ik wil de binnenschermen ook in kleur rollen, maar wat is gebruikelijk of goed voor de wielkast tav aanhechting vuil.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Renault 4 met de roller doen...

Bericht: # 117248Bericht Rudi »

Na de eerste doorgang vond ik de auto niet strak genoeg, er zaten allemaal haartjes in de lak.
Vreemd, dat zou niet mogen gebeuren met een HARIGE lakroller van ANZA vertelde men mij.
Boeien... Ik heb de auto wederom kaal gemaakt, nou ja kaal, schuren op alleen de toplaag.
Hierna heb ik hem gerold met rollers van schuim.
Het resultaat geeft mij nu meer voldoening.
Hieronder wat foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Renault 4 met de roller doen...

Bericht: # 117427Bericht Rudi »

Er zitten nog wat 'heilige dagen' in de lak en ik moet ook nog andere onderdelen lakken.
Ik heb toch besloten om met Owatrol te gaan werken, zeker de binnenzijde bij de ramen, daar zitten wat roestige delen van binnen druppelen en lekkages.
Ik heb vandaag een liter gekocht à € 20,50 en ben meteen aan de slag gegaan, het voorbehandelen van de binnenzijde van de auto en de punten die ik overgeslagen heb tijdens het rollen.
Wat een lekker spul is dat zeg, ik ben niet snel overtuigd, maar hiervoor maak ik een uitzondering.
Ik heb ook meteen de bumpers en bull-bar ingesmeerd, hopende op een mooi strak resultaat straks als het gereed is. :D
Plaats reactie