Renault 4 met de roller doen...

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Renault 4 met de roller doen...

Bericht: # 93310Bericht Olivier »

Na lang wikken en wegen heb ik er toch voor gekozen mijn Renaultje niet te laten bijspuiten, het kost gewoonweg teveel en dan is nóg niet alles gedaan.

Nu een maatje van mij onlangs zijn Volvo Amazon Combi heeft gedaan met de roller en ik van vele hoeken positieve reacties hoor over het 'rollen' van een auto heeft mij dit ook op een idee gebracht...

Ik ga mijn R4 ook rollen!

Ik heb al wel wat informatie op gedaan en voor het lakken kan ik het beste de Sikkens Supergloss gebruiken, daarnaast moet ik deze dus aanmengen met 5% Owatrol.
Nu is mijn vraag alleen: Welke Owatrol moet ik gebruiken?

Op de website http://www.scheepsverf.com heb je verschillende staan, ik gok dat ik de zg. Owatrol olie moet hebben?
Maar ik weet dit niet zeker, kan iemand dit misschien bevestigen?

Daarnaast zal ik in dit topic ook alle fases bijhouden met foto's, misschien ook leuke voor de mede-forummers :wink:
Als eerste ga ik in ieder geval de deuren/motorkap in de grondlak doen, dit ga ik dan ook binnen doen. Lekker warm, niet vochtig, dus voor een optimaal resultaat.

Echter kan ik alleen de los te halen delen binnen doen, de rest gaat gewoon buiten onder de carport gebeuren. Het is namelijk zo dat ik helaas niet weer de R4 naar de schuur mag verslepen van mijn ouders, dat betekent dat de R4 langs het huis naar achter zou moet en dan moet het hele hek eruit omdat het anders niet past, helaas.

I'll keep you posted, heb alleen even informatie wat betreft de owatrol nodig, dan kan ik al het spul meteen bestellen :)
Geen
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 93311Bericht Hanz »

tips voor het rollen:
1. gebruik gewoon een schuimroller
2. breng op, rol uit en laat ff drogen; wanneer de roller aan de lak begint te blijven plakken (dat hoor je, een speciaal geluidje), nog 1x uitrollen. Bij het drogen trekt het volledig glad, zonder sinaasappeleffect of wat dan ook
3. superstrak resultaat; ik heb er ook een keer wat stukken plaatmateriaal me gedaan (hoewel zonder owatrol er doorheen).
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 93312Bericht Olivier »

Dankje voor de tips!
Ik had gelezen dat je namelijk juist géén schuimroller moest gebruiken, maar een soort meer harige roller.
In ieder geval wil ik wel gewoon Owatrol toevoegen, dan schijnt het nog mooier te vloeien, alleen wie kan mij vertellen welke ik nodig heb?
De Owatrol Olie, 500 ml of de Owatrol C.I.P 500 ml? Lijkt me niet dat ik moet mengen met CIP?
En is 5% met Owatrol/Thinner/Terpetine een beetje gangbare mengverhouding?
Geen
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 93313Bericht Neeelz »

Owatrol olie heb je nodig.
Volgens Owatrol zelf heb je wel iets meer nodig dan 5%, ik heb voor het loodmeniejen (!) volgens mij 25% gebruikt, gewoon toegevoegd totdat je verf lekker "lakkerig" is: niet te dun, maar ook geen dikke kwark, gewoon dat je lekker kunt schilderen. Ik vond wel dat het geel erg snel aandroogde, kwam misschien door de loodmenie. Ik had het trouwens niet gerold, maar gekwast dat werd wel lelijk, maar het zit op de bodem, zie je toch niets van met de mat er overheen. Ik ben zeker benieuwd naar je foto's!
Een quatrelle is het wel!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 93314Bericht Hanz »

ik heb het ook wel eens met een (dure) harige roller gedaan; ervaring: niet doen, de lak komt vol miniscule haartjes te zitten.
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 93315Bericht Olivier »

Okay, ga ik de Owatrol olie doen!
Komende dagen maar eens lekker schuren en alles demonteren.
Iemand nog tips hoe ik het best het achterraam/voorraam en de kleine 3hoekige achterruitjes kan verwijderen?

Ik heb trouwens mijn Alpine Turbo velgjes gister mogen ophalen van de coater, heb ze dof goud laten poedercoaten. Ziet er héél gaaf uit, dus daar gaan jullie vanavond foto's van zien :wink:
Verder is de bedoeling dat de auto parelwit wordt.
Geen
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 93316Bericht cees en jantine »

yeah gouden velgen, clio wiliams style! dat vraagt om foto's natuurlijk

ik heb mij R4 ook gerold, dat gaat best goed.
neem er gewoon de tijd en ga voor een iets duurdere schuimroller! niet de goedkoopste, want die doen het niet zo best is mijn ervaring.
de mijne heb ik eerst geschuurd met een soort scotchbrite(schuimpje) voor op de black en decker mouse.
dan schuur je niet te diep, maar het wordt toch ruw. werkt erg goed.

ik heb alles gewoon goed afgeplakt. dat was minder werk.

succes!

groet
cees
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 93317Bericht Olivier »

Hmm...afplakken ga ik niet doen, vind ik zonde.
De binnenkant gaat ook gewoon, dus dus dan doe ik het meteen goed :wink:

Moet trouwens eerst nog even 4 goede deurtjes vinden, bij mij bladdert de verf er half vanaf en ik heb geen zin om m'n deuren helemaal kaal te maken.
Tevens zitten er ook dikke beschadigingen in van popnagels waarmee die plastic stootranden vastzitten, die laat ik dus mooi weg, TL-style :P
Geen
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 93336Bericht Willem de Zwijger »

Olivier schreef:Iemand nog tips hoe ik het best het achterraam/voorraam en de kleine 3hoekige achterruitjes kan verwijderen?
Sommigen krijgen die grote ruiten eruit door de voeten er tegenaan te zetten; ik heb daar zelf nare ervaringen mee en heel veel splinters, dus ik adviseer de methode van het rubber van binnenuit achter het metalen randje duwen. Dat kan met schroevendraaiers, spijkers etc. Vanuit een hoekje beginnen. De kleine ruitjes idem dito.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 93337Bericht GijSsie »

veiligste manier om je voorruit eruit te halen is: pees eruit en dan daar het rubber doorsnijden. :wink:

suc6
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 93338Bericht Hanz »

nooit een probleem gehad met de voetenmethode
wel iemand buiten de ruit tegen laten houden
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 93339Bericht Olivier »

Okay, nou ik ga gewoon voor de 'zekere' methode...

Ik heb trouwens weer fijn nieuws, rijd net met de R4 naar mijn werk.
Opeens KLABAM, 2seconden later staat de 4 als een lowrider zonder hydraulics 45graden meer naar rechts (omg)
Dus ik even onder de auto kijken, kon het zogauw niet goed zien, want de auto lag veel en veel te laag, maar ik gok het op een gebroken torsiestang...
Gaat alweer lekker dus.
Maja ik moest weer door, dus heb maar gewoon nog 5km naar mijn werk doorgereden, nu staat ie heerlijk in het Hollandse weer te verotten buiten.

Gister trouwens nog even naar een vervangende auto voor ondertussen gekeken, een oude 220d uit 1973. Nou, hoe bedriegend marktplaats toch weer kan zijn, kom ik daar, loopt die wagen niet eens (ehh)
Accu was leeg etc. etc. dus ik zeg nou kom maar op, R4 ervoor en aantrekken maar. 3x de straat op en neer daar, sloeg ie eindelijk aan.
Wat een walm zeg en een geluid dat er uit kwam, niet normaal.
Volgens mij zaten er 4 kantelende zuigers in, zo klonk het. Nou, ik was daar weer gauw weg natuurlijk!
Vanavond een 4'tje bekijken :)
Geen
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 93344Bericht lesmagnacs »

Hoi kijk eens bij dit topic http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.p ... ght=#91058
Ik heb de ruiten op het gegeven advies met de spijkertjes er uitgehaald, Ging perfect. Inmiddels zo 3 voorrruiten en 2 achterruiten van de klep en alle andere ruitjes zonder breuk er uitgehaald. (de spijkertjesmethode dus)
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 93345Bericht Olivier »

Nuttig!
Ik ga de spijkertjes proberen :wink:
Geen
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 93352Bericht GijSsie »

Zijn allebei je torsiestangen gebroken???

Ik heb evt nog wel stel liggen als je interesse hebt hoor ik het wel.

Groeten,
Gijs
Savane 1993 =D
Plaats reactie