Stralen/Spuiten

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 10204Bericht cyclofrene »

hallo iedereen maar weer,
ik weer eens een aantal vragen.

ik wil als ik straks klaarben met het bodywork wil ik het koetsje laten stralen en spuiten. (metallic)

nou wil ik grag een adres weten waar ik hem strak gespoten en gestraald kan krijgen (dus een adres waar iemand ervering mee heeft)

en wat de ervaringen met de kosten zijn...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10205Bericht Goof »

stralen van het bodywork raad ik je af, want je loopt dikke kans dat ie dan helemaal gedeukt terug komt. Wat je het beste kunt doen is een paar scotchbrite schijven van 3M kopen en de hele handel opschuren, zodat er geen lak meer op zit. Dan vervolgens zelf met een spuit in de primer zetten en dan begint het echte werk: schuren/plamuren/schuren/plamuren, totdat ie strak is. Dan zelf met de spuit een laag filler erop zetten en deze met waterproof opschuren totdat hij glanst als een spiegel. Dan is de wagen in principe spuitklaar. Als je het echt goed wilt doen, moet je hem eerst een keer met een willekeurige kleur opspuiten en dan nog een keer opschuren tot op de filler, dan ben je er zeker van dat er nergens van die vervelend belletjes en putjes in zitten.
Het onderstel kun je wel met gerust hart laten stralen. Wil je het heel goed doen, laat hem dan scoperen, kost een paar centen, maar dan hebbie ook wat. Is je dat te duur? zet er dan eerst een zinkcompound op en dan met epoxy primer opspuiten en hierover een dikke bitumenlaag smeren. De binnenkant van je bodemplaat kun je (origineel) zwart spuiten of samen met de carroserie mee laten spuiten, tis maar wat je wilt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 10218Bericht Ron »

O als we toch eens de tijd en het geld hadden...
Wat is scoperen?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10235Bericht Goof »

Alles weten over hoe roest te bestrijden?

http://www.rustbuster.nl
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 10237Bericht cyclofrene »

maar met die schijven kun je toch niet in de hoeken enzo komen? en die heb je er nogal wat in een viertje...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10240Bericht Goof »

dat klopt, hoeken en kantjes zijn altijd lastig, maar een dremel bied uitkomst, is wel een behoorlijk werk, maar ja...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 10262Bericht Ron »

Is zo'n dremel wel wat? Ik heb het a priori afgedaan als rommel maar ik kom zo hier en daar klusjes tegen waarbij een klein roterend iets wel handig zou zijn. Iemand ervaring met zo'n Dreumel?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 10270Bericht Folkert »

Dre(u)mels zijn bijzonder handig. Je hebt ze tegenwoordig in allerlei merken (black&decker, ferm (bah), etc). Dr zijn overigens ook flexibele verlengstukken te krijgen voor op de boormachine. Daar kan je ongeveer hetzelfde mee, maar dan wel met wat degelijk vermogen!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10273Bericht Goof »

zo'n dremel is af en toe verrekkes handig, dat weet ik wel, maar al die accesoires zijn ook verrekkes duur.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gast

Bericht: # 10308Bericht Gast »

Ik blijf er van overtuigd ga de bodem poedercoaten tectiel is daarna in basis overbodig maar kan zeker geen kwaad! Trouwens best cool om dit met de hele auto te doen poedercoaten. Succes
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 10355Bericht jbeekmann »

Een boormachine met flex-as ziet er misschien wel hetzelfde uit, maar is het niet. Een Dremel draait namelijk 30.000 tpm. dat heb ik een boormachine nog nooit zien doen! Het ligt er dus aan wat je er mee gaat doen of je gaat voor veel tpm (frezen) of voor veel koppel...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 10357Bericht Goof »

staal heeft een lage snijsnelheid, dus als je echt wilt fresen, dan moet de snelheid ook laag zijn. Doorslijpen is een ander verhaal. Een dremel is vooral fijn omdat je der enorm goed mee in kleien hoekjes en zo kunt komen, wat met een grote boormachine nooit lukt. Die boormachine kun je fijn gebruiken in combinatie met een scotchbrite schijf voor de grote oppervlaktes.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 10406Bericht 4TL »

strale gaat prima!! Ik heb stralers alu carroserieen zien stralen van hele dure italiaanse sportwagens.
In hengelo zit een goeie (gerrits?)en in Apeldoorn ook (a-parts coating).
Spuiten kost een duizendje of 3 a 4 in ouderwetse guldens. Besparen op deze kosten kan, moet je zelf na het stralen gaan schuren...Auto spuiten is zo gepiept maar in het strakmaken gaat de meeste tijd zitten.
Oja, strippen moet je natuurlijk zelf doen!
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 10414Bericht Ron »

Ik vind dat de marktwaarde van een vier dit soort dingen niet kan verdragen hoor. Voor dergelijke bedragen heb je een goeie die je niet hoeft te strippen. Als je familie hebt met zo'n bedrijfie is het allemaal wel weer de moeite waard natuurlijk. Voor de rest is het alleen maar interessant als het resultaat zo rond de 25000 euro gaat opleveren. En dat is met een viertje nog lang niet.
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 10429Bericht cyclofrene »

dat maakt ik zelf nog wel uit af dat het waard is of niet...
Plaats reactie