spuiten

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
tio bueno
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 03, 2006 1:58 pm

spuiten

Bericht: # 83955Bericht tio bueno »

Even een paaaaar vraagjes over het spuiten van een spatscherm. Ik heb hier een nieuw spatscherm in de zwarte grondlak. A. moet ik eerst deze grondlaag nog eens opschuren? B. Wanneer moet ik het vernis erop spuiten, wanneer de kleurlak nog vochtig? of moet het eerst helemaal uitdrogen? zo ja, moet ik het dan nog weer licht opschuren?

8)


saludoos,
tio
Hola, yo soy Hans
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 83958Bericht brecht »

Ik denk dat je zelf de antwoorden al geeft:

grondlak eerst opschuren
kleur laten drogen
licht opschuren
blanke lak er op (ik neem aan dat je dat bedoeld met vernis)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 83973Bericht Willem de Zwijger »

Ik denk dat je met die zwarte grondlak de zwarte laag bedoeld die er standaard opzit als je hem koopt ? Ik spuit daar altijd eerst een grondlaag overheen, schuren met 500 droog of 800 nat, dan de kleurlaag. Over de blanke laklaag heb ik twee verhalen gehoord:
1. of nat-in-nat, dus een paar uur na de kleurlaag, voordat de kleurlaag droog is,
2. Of de kleurlaag eerst laten drogen, dan schuren (weer 500 droog of 800 nat), dan blanke lak spuiten. Ik heb er geen ervaring mee, het lijkt me dat de nat-in-nat methode de minste kans op later afschilferen geeft, maar ook het moeilijkst is om het te leren.
tio bueno
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 03, 2006 1:58 pm

dank

Bericht: # 83984Bericht tio bueno »

badankt voor de adviezen, ik ga nat op nat proberen. :wink:
Hola, yo soy Hans
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 84169Bericht Neeelz »

gewoon nat in nat: dat betekent dat je de kleurlaag spuit, en dan op laat drogen totdat ie niet meer plakt. Hoe test je dat nou het beste: door een klein metalen plaatje mee te spuiten, dat bijvoorbeeld toch op het afplak papier zit. Als je geen vingerafdruk meer in de verf achterlaat, dan is ie droog en kan de kleur laag er overheen. Het echte uitharden duurt meestal toch een paar dagen, zeker bij kamertemperatuur (of garagetemperatuur...). Ook al is de laag "dry-to-touch", zoals dat heet, het is toch nat in nat spuiten, omdat de kleurlaag nog niet chemisch is uitgehard. Als je de blanke lak / vernis over de kleurlaag spuit terwijl die laatste nog nat is, dan gaan de twee lagen mengen en dat ziet er a) niet mooi uit en b) is het niet goed voor de duurzaamheid.
Als je geen tijd hebt om direct door te gaan, dan moet je de volgende keer eerst goed ontvetten (niet met terpentine!! zit veel olieresten =vet in) en dan licht opschuren, eventueel met scotch brite (profi schuurspons). Een beetje blanke lak heeft dan voldoende hechting omdat ie door zijn samenstelling ook een beetje "doordringt" in de onderliggende kleurlaag.
Lang verhaal, maar het kan dus allebei.
Een quatrelle is het wel!
tio bueno
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 03, 2006 1:58 pm

Bericht: # 84330Bericht tio bueno »

Neeelz, bedankt voor het goede advies. Ik was nog niet begonnen, maar kan deze aanvulling goed gebruiken.

:)
Hola, yo soy Hans
Plaats reactie